Zaujímavé technické riešenie sedadiel je jedným z pozoruhodných prvkov malého a zároveň dospelého automobilu FIAT Idea. Predné sa dajú úplne sklopiť smerom k prístrojovej doske a zadné -- okrem toho, že sú tiež sklápateľné smerom dozadu -- možno jednotlivo posúvať tam aj späť.
Ocenili sme najmä dostatok priestoru nad hlavami (karoséria má výšku 1,66 m), hoci vysoké sedenie nemusí vyhovovať každému. Cestujúci na zadných sedadlách však majú dostatok miesta nad hlavami, aj na nohy. Z vozidla je cez rozmerné sklá dobrý výhľad všetkými smermi, avšak pomerne široký predný stĺpik vodičovi v určitom uhle sťažuje výhľad. Niekedy nepomáhajú ani núdzové trojuholníkové okienka. Kým si nezapnete bezpečnostné pásy, nepríjemný akustický signál vás bude na toto upozorňovať.
Do auta sa ľahko pohodlne nastupuje. Rôzne konfigurácie interiéru predstavujú naozaj veľa možností. K celkovému pohodliu cestujúcich prispievajú i rôzne otvorené odkladacie priehradky. Dve pomerne dobre riešené odkladacie priehradky na palubnej doske -- pod čelným sklom, po oboch stranách "kaplnky" s kruhovými prístrojmi -- zakrývajú veká. No ktovie, prečo konštruktéri zvolili také ťažkopádne otváranie veka schránok, takže ich otváranie je doslova rizikové. Objem batožinového priestoru je solídnych 320 litrov, po sklopení sedadiel až 1 420 litrov.
"Ciferníky" sú v strede vozidla a treba si zvyknúť hľadať otáčkomer alebo rýchlomer šikmo od volantu. Inak sú všetky kruhové prístroje dobre čitateľné. Vonkajšie zrkadlá majú síce efektný šípový tvar, ale vodič v nich veľa nevidí. A tak najmä pri vybočovaní z jazdného pruhu musí byť veľmi obozretný.
Bohaté vybavenie. Už základná verzia Active má bohaté štandardné vybavenie, ktoré zahŕňa systémy ABS + EBD, elektrický posilňovač riadenia s dvojitým účinkom, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča i volant, predné airbagy s dvojfázovou aktiváciou, trojbodové pásy na všetkých piatich sedadlách, nastaviteľný volant, osvetlenie batožinového priestoru, atď. V interiéri sme tiež ocenili poličku pod stropom po celej šírke vozidla, čo je inak typické riešenie pre malé úžitkové automobily. Zaujímavým riešením je automatické zapnutie zadného stierača po zaradení spiatočky v prípade, ak je v činnosti predný stierač.
Tlačidlo City. S dĺžkou pod štyri metre, ale rázvorom 2,5 m patrí Idea medzi obratné vozidlá. Počas testov sme ocenili malý polomer otáčania a výbornú manévrovateľnosť v tesnom priestore. Po stlačení tlačidla s nápisom city sa dá volantom krútiť veľmi ľahko, takže bez väčšej námahy hravo zaparkujete aj do malej medzery. Zamknutie vozidla nič nesignalizuje, takže majiteľ sa musí o zatvorených dverách presvedčiť osobitne potiahnutím každej kľučky. Spoliehať sa na centrálny systém v našich končinách zrejme nebude stačiť...
Skúsenosti z jazdy. Boli pozitívne a pri udržaní vyšších obrátok sme sa pohybovali celkom svižne. Účinok bŕzd bol dostatočne silný, vzhľadom na vyššiu karosériu sme však v zákrutách vnímali mierne nakláňanie vozidla. Podľa zaťaženia motora spotreba kolísala medzi 6 -- 8 litrami. Pri rýchlostiach nad 110 km sme sa museli zmieriť s vyššou hladinou hluku v interiéri, takže v tej chvíli sme už rádio vypínali. Vedenie vozidla mierne komplikuje taký detail, akým sú páčky smeroviek a stieračov. Obe sú totiž od volantu trošku ďaleko.
Naše odporúčanie. Malý FIAT Idea ponúka na malom pôdoryse relatívne veľký priestor. Ulahodí najmä vodičom, ktorí za volantom radi sedia vysoko. Teda predovšetkým -- ženám. Variabilita interiéru ho predurčuje i mladým rodinám, ktorým azda nebude prekážať ani tvrdší podvozok. FIAT Idea je sympatickým pokusom o úplne nové riešenie interiéru. Vzhľadom na vyššie položené ťažisko však Idea nie je najvhodnejším náradím pre jednotlivcov, ktorí uprednostňujú športový štýl jazdy. Navyše sme si všimli zvýšenú citlivosť karosérie na bočný nárazový vietor i tendenciu ku šmyku na klzkej (zasneženej) vozovke. Konkurenciu v kategórii H1 (všestranne využiteľné malé MPV) predstavujú najmä autá Opel (Meriva a Agila), no v januári bol nečakane najpredávanejší Suzuki Wagon R+.
Benzínová verzia, ktorú sme testovali, stojí od 520-tisíc Sk, ak je pod kapotou "malý" dieselový motor, zaplatíte v rozpätí 577- až 625-tisíc (podľa vybavenia) a najdrahší dieselový model 1,9 MultiJet vyjde na 675-tisíc korún.
StoryEditor
