StoryEditor

Diesel čoraz obľúbenejší

10.03.2005, 23:00

Predpokladom na začatie výroby menších, ale pritom rýchlejších dieselových motorov nielen pre nákladné autá a autobusy, ale aj pre osobné automobily bola sériová výroba vstrekovacích čerpadiel a dýz, ktorá sa rozbehla 30. novembra 1927. Systémy, ako sú Common Rail, Unit-Injector-System a rozdeľovacie čerpadlá firmy Bosch, urobili naftové motory úspornejšími, čistejšími, výkonnejšími a dodali im športové parametre. Moderné vznetové agregáty tak čoraz častejšie nachádzajú svoje uplatnenie aj v osobných a ľahkých úžitkových automobiloch. Dokonca i v pretekoch je kategória áut s naftovými motormi posudzovaná s plnou vážnosťou.
Dnešné autoservisy pre osobné autá sú neraz konfrontované s modernou vysokotlakovou vznetovou technikou, pretože podiel áut jazdiacich na naftu sa v západnej Európe pohybuje v súčasnosti okolo 40 percent. Pred piatimi rokmi to bolo okolo 22 percent. Všetky autoopravovne a špecialisti na opravy častí vznetových motorov preto musia investovať do diagnostického systému na takéto opravy. Prostredníctvom širokého programu inteligentného diagnostického hardvéru a softvéru, ponukami školenia, ako aj náhradných dielcov, im môže pomôcť okrem iných aj firma Bosch. Ako popredný výrobca vznetových systémov disponuje dostatočnými skúsenosťami.
Okrem aktuálnej diagnostickej techniky potrebujú dnes mechanici na opravu vozidiel tiež kvalitný softvér, aby dokázali efektívne vyhľadať a odstrániť poruchu. Činnosť servisov pri opravách vznetových motorov sa vďaka moderným systémom značne zmenila. Kedysi sa všetko točilo okolo jediného agregátu -- vstrekovacieho čerpadla. Ak bolo chybné, mechanik ho vymontoval a poslal ďalej jednému zo 4 000 špecialistov na naftové motory firmy Bosch po celom svete. Ten čerpadlo rozložil, nahradil opotrebované dielce, čerpadlo opravil, skontroloval, skalibroval a potom ho vrátil do servisu, kde ho mechanik opäť namontoval späť. Komplexné vysokotlakové vznetové systémy, ktoré sa začiatkom 90. rokov začali stále viac používať v osobných a úžitkových vozidlách, sa však skladajú z množstva najrôznejších súčiastok, rozmiestnených po celom motorovom priestore, pričom sú zosieťované pomocou elektronickej riadiacej jednotky. S "tradičnou" opravou čerpadla to teda už nemá veľa spoločného.
Dnes treba v prvom rade na vozidle diagnostikovať kompletný naftový systém, a tým lokalizovať príčinu zle pracujúceho motora. Odstránenie poruchy si často vyžaduje výmenu defektnej súčiastky. Na to sú pre drahé súčiastky, ako napríklad vysokotlakové čerpadlá, k dispozícii rovnako vymeniteľné dielce z konkrétneho programu Bosch-Exchange. Defektné vysokotlakové čerpadlá sa však dajú opraviť aj ako doteraz -- u špecialistov na vznetové motory.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 10:30