StoryEditor

Schumacher by sa nečervenal

19.03.2006, 23:00
Ako červené súkno na býka, tak pôsobí športovo ladený FIAT Stilo v ostrej červenej farbe na niektorých vodičov v okolí. A to bez toho, že by tušili jeho prídavné označenie M. Schumacher. Ak s ním jazdíte predpisovou rýchlosťou, silou-mocou vám dokazujú, že sa vlečiete a oni dokážu jazdiť rýchlejšie. Ak predbiehate razantne niekoľko áut v kolóne, blikajú na vás výstražnými svetlami. V každom prípade je tento FIAT Stilo s najvýkonnejším dieselovým motorom a decentnými spojlermi veľmi vhodným náradím pre športovo naladených motoristov.
Je to úplne iné auto, než na aké sme bežne pri tejto značky zvyknutí. Už prvý kontakt s ním je štýlový. Kto má vo vrecku diaľkové ovládanie v tvare kolieska z detskej hračky, tomu stačí uchopiť kľučku dverí - a ajhľa: tie sú automaticky otvorené. To platí aj o tretích dverách, ktoré sa potom veľmi ľahko zatvoria. Stačí ich len pustiť z 10 cm výšky. Cez veľké dvere sa pohodlne nastupuje, no vyžadujú si väčší priestor pri otváraní.
Štartovanie bez kľúča. Stilo sa štartuje tiež štýlovo - bez kľúča, stisnutím tlačidla. Musí však byť nablízku "trilobit" diaľkového ovládania. Motor vydáva len minimálny hluk a až do rýchlosti 180 km/h ho posádka ani veľmi nevníma. Navyše sa nechá ochotne vytočiť aj do vyšších otáčok (max. výkon 150 k pri 4 000 ot.) a vďaka vysokému krútiacemu momentu (vyše 300 newtonmetrov) má veľmi dobrý ťah. Utvrdili sme sa o tom v stúpaní na Babe pri Pezinku, kde sme pri výjazde z ostrých "vracákov" (zákruta do protismeru) nemali najmenší problém so zrýchlením. Aj pri predbiehaní dvoch - troch áut sme sa mohli plne spoľahnúť na rýchle vystrelenie vozidla. Zároveň sme sa pritom neraz presvedčili, koľkí sviatoční šoféri nesledujú premávku za svojím vozidlom.
Vyladený podvozok. Príjemne nás prekvapil podvozok. Je športovo vyladený, zároveň však veľmi dobre pohlcuje nerovnosti vozovky a vďaka nízkoprofilovým pneumatikám spoľahlivo drží stopu v zákrute. Dokonca aj pri slalome na vlhkom povrchu sme udržali Stilo v presnej stope. Postupne sme pridávali na rýchlosti, ale aj pri odvážnejšom prejazde slalomovej trate sa "schumacher" bezpečne udržal na vozovke. Anatomicky tvarované sedadlá pevne držia telo pri akokoľvek razantnom prejazde zákrut. Menej spokojnosti však musíme vyjadriť s malými vonkajšími zrkadlami, v ktorých sa vodič orientuje skôr intuitívne.
Za päť litrov. Veľkou pomôckou je tempomat, pomocou ktorého sa dá pri rýchlosti 100 km/h udržať výrobcom proklamovaná kombinovaná spotreba. Pri zaradenom šiestom rýchlostnom stupni sme s tempomatom dokázali jazdiť stovkou za päť litrov. No len čo sme pritvrdili muziku, priemerná spotreba stúpla aj cez sedem litrov. Kombinovanú sme však po absolvovaní testovacích jázd v najrôznejších podmienkach udržali na 6,8 l/100 km. Ovládanie auta je veľmi presné a manévrovanie volantom pri parkovaní zjemňuje zmena režimu po stlačení tlačidla s označením City.
Vejárovité ostrekovanie. Ostrekovanie predného skla vejárovitým rozprašovaním zo 6 trysiek je účinné, a keď je zapnutý predný stierač hneď po zaradení spiatočky, rozbehne aj zadný. Šofér sa teda môže plne venovať cúvaniu. Diskutabilné je zašpinenie bočného okna, ak sme vo veternom počasí na mokrej vozovke často zapínali ostrekovač.
Čierna -strieborná. Atraktívne pôsobí riešenie interiéru (čierna - strieborná). Osvedčil sa drsný povrch palubnej dosky. Kožou obšitý volant je dobre tvarovaný a sú na ňom tlačidlá na ovládanie audiosústavy. V nočnej tme ich však nie je jednoduché rýchlo nahmatať, keďže nie sú osvetlené. Volant i sedadlo vodiča sú nastaviteľné pozdĺžne i výškovo, prístroje sú však ťažšie čitateľné zásluhou nahustených číslic. Na stredovom paneli je prehľadné ovládanie audiosústavy a ventilácie. Ak je výklopná lakťová opierka medzi prednými sedadlami v spodnej polohe, prístup k páke ručnej brzdy je sťažený. Inak je ergonómia vo vozidle príkladná, ale zasa malá výhrada: podložka na odkladanie chodidla ľavej nohy by mohla byť posunutá viac dopredu, nech môže aj vysoký vodič vtesnať dlhú nohu na podložku tak, aby sa cítil uvoľnene.
Naše odporúčanie. V nižšej strednej triede, kam patrí Fiat Stilo, je veľká konkurencia kvalitných, športovo vyladených modelov. V abecednom poradí značiek sú to napríklad: Alfa Romeo 147, Audi A3, BMW 130, Citroën C4, Ford Focus, Honda Civic, Mazda3, Mitsubishi Lancer, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane, SEAT Leon, Subaru Impreza, Škoda Octavia RS, VW Golf TDI. Výber záleží na osobných sympatiách k jednotlivým značkám.
Cena základného modelu FIAT Stilo s benzínovým motorom 1,4 je 510-tisíc Sk, stokoňový Active s motorom 1,9 JTD stojí o stotisíc viac a testovaný 1,9 JTD M. Schumacher predávajú za 826-tis. Sk.
segment C
nižšia stredná trieda
1. Škoda Octavia 2 901
2. Škoda Octavia Tour 1 260
3. Peugeot 307 1 002
4. VW Golf 995
5. Ford Focus 794
6. Opel Astra New 777
7. Octavia Combi 763
8. Opel Astra Classic 746
9. Citroën C4 664
10. Chevrolet Lacetti 564
11. R. Mégane kombi 552
12. Hyundai Accent 496
13. Toyota Corolla 483
14. Audi A3 465
15. Renault Mégane 446
16. Ford Fusion 340
17. Mazda3 340
18. Nissan Almera 302
19. SEAT Leon 260
20. Honda Civic 210
21. FIAT Stilo 183
Celkovo v segmente: 15 304

TECHNICKÉ ÚDAJE
FIAT Stilo 1,4 Active 1,6 Racing 1,9 JTD Active 1,9 JTD M. Schumacher
Objem motora, cm3  1368 1596 1910 1910
Výkon, kW/k

70/95

77/105

85/115

103/140

Krútiaci moment, Nm 128 150 255 305
Max. rýchlosť, km/h 180 185 194 209
Zrýchlenie 0 – 100 km, s  12 12 10,7 8,8
Komb. spotreba, l/100 km 6,5 6,7 5,3 5,6
(motory sú vybrané náhodne)
menuLevel = 2, menuRoute = style/autospektrum, menuAlias = autospektrum, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
03. jún 2024 00:42