Cyklistická prilba POC AVIP Octal MIPS zvíťazila v nedávnej ankete veľtrhu ForBikes o najlepší cyklistický doplnok. Zdá sa, že právom. Hneď v niekoľkých ohľadoch posúva bezpečnosť ochrany hlavy o kus ďalej. Pozrite sa, ako dopadol test portálu idnes.cz.
Najvyšší model cestnej cyklistickej prilby od švédskeho výrobcu POC. Snímka: Jiří Benák, iDNES.cz
Predovšetkým povedzme, že je až nehorázne drahá. Ale v tomto prípade to nevyzerá samoúčelne. Má zaujímavý až nezvyčajný dizajn, o niečo väčší objem a viditeľnú vnútornú žltú medziškrupinku, ktorá presvitá medzi veľkými vetracími otvormi. A vyvoláva pocit, že hlava do helmy skutočne perfektne zapadne. Taká je helma na prvý pohľad a vyskúšanie.
Hoci bola vyvinutá primárne pre preteky na cestných bicykloch, poslúži všetkým cyklistom, ktorí chcú maximálne bezpečnú prilbu. Hodí sa dobre aj na horské alebo krosové bicykle.
Každého, kto si helmu nasadí, zaujme, že výrobca ide svojím spôsobom proti súčasnému trendu uberania materiálu. AVIP Octal vyzerá nezvyčajne pevne a hlava do nej doslova zapadne. Zaujímavé tiež je, že hneď dobre padla niekoľkých rozdielnym ľuďom, čo nebýva zďaleka bežné.
Napriek zdanlivej mohutnosti sa helma Octal, ktorú nosia jazdci cestného cyklistického profi teamu Cannondale Garmin (napríklad Rider Hesjedal alebo Dan Martin), sa drží na čele rebríčka v ľahkosti. S váhou cca 200 gramov je na tom podobne ako napríklad špičková cyklohelma Specialized S-Works Prevail, ktorú používajú Roman Kreuziger, Zdeněk Štybar alebo Jaroslav Kulhavý.
Konštrukcia prilby je na prvý pohľad klasická. EPS tvrdenú penu kryje polykarbonátová škrupina, ktorá pokrýva celú plochu helmy. To výrazne zvyšuje jej odolnosť bez nutnosti použitia vnútornej kostry a zároveň umožňuje väčšie vetracie otvory a lepšie prúdenie vzduchu.
V porovnaní s inými cestnými prilbami má tiež hlbší tvar, ako už bolo povedané, hlava do nej viac zapadne. Na bokoch helmy je použitá EPS pena s nízkou hustotou pre lepšiu pohltenie nárazov. Toto miesto je totiž najčastejším miestom nárazu pri páde.
Odolná konštrukcia je navyše vylepšená o systém MIPS (Multi-directional Impact Protection System), ktorý znižuje riziko poranenia mozgu pri páde. Táto vnútorná škrupina sa pri zastavení prilby po náraze na zem odtrhne a posunie, čo pohltí časť energie nárazu. Tým sa znižuje riziko pomliaždenia mozgu v dôsledku jeho rotácie vo vnútri lebky.
POC začal používať MIPS technológiu v cyklistike ako prvý. Už skôr ňou vybavil MTB prilby Trabec a teraz s ňou ako prvý prichádza aj pri cestných prilbách. „Aj napriek pomerne vysokej cene (vyjde vás okolo 350 eur – pozn. red) je o prilbu medzi zákazníkmi dosť záujem. Povedal by som, že sa zo značky POC stáva v cyklistike podobný fenomén ako je tomu v lyžovaní. Dôraz na maximálnu bezpečnosť v spojení so zaujímavým a hlavne funkčným dizajnom skrátka funguje,“ povedal pre iDNES.cz jeden zo šéfov predajne Ski a Bike Centrum Radotín v Prahe Karel Studnička.
Za pozornosť stojí, že spomínané helmy uvidíme na blížiacom sa Giro d'Italia a potom aj na Tour de France. Profi jazdci stajne Cannondale Garmin až doteraz vozili prilbu Octal bez MIPS systému. „Tá helma je síce bezkonkurenčne najdrahšia , ale podľa môjho názoru skutočne najlepšia a najbezpečnejšia," dodáva Jakub Truksa, pretekár na horských bicykloch aj v cyklokrose, ktorý Octal testuje. „Do najmenšieho detailu perfektne spracovaná, má skvelé usadenie a je výborne odvetraná. Má aj vychytávku pre lepšie uchytenie okuliarov, tzv. Eye garage.“
Helmu Octal je možné zaobstarať aj so špeciálnym bezpečnostným senzorom ICE, ktorý sa na ňu pripevní zozadu. Cez bluetooth sa prepojí s mobilom a v prípade ťažkého pádu a úrazu odvysiela GPS súradnice daného miesta na vopred udané mobilné číslo. Jazdec, ktorý je po páde v poriadku, môže samozrejme odvysielanie signálu včas zastaviť.