Už po štrnástykrát vyhlasuje Slovenská komora architektov súťaž Cena za architektúru. Hospodárske noviny ako hlavný mediálny partner vám postupne predstavia všetky nominované diela. Tak, ako ich vidia samotní autori. Vy potom môžete rozhodnúť o Cene verejnosti.
Kategória OBČIANSKE A PRIEMYSELNÉ BUDOV
Danubiana Meulensteen Art Museum
Autori: Ján Kukuľa, Jozef Jakuš
Foto: Matej Kováč
Zapojte sa do hlasovania. A vyberte najkrajšie dielo TU.
Bratislava dlho patrila k metropolám, ktorým chýbalo múzeum moderného umenia. Danubiana (ktorá je dnes už stabilnou súčasťou kultúrnej scény) je stále jedným z najmladších umeleckých stánkov svojho druhu. Napriek tomu sa od svojho otvorenia v roku 2000 teší veľkej priazni návštevníkov aj kritikov. O veľkom záujme svedčí o tom aj skutočnosť, že si po niekoľkých rokoch priestory vyžiadali rozšírenie.
A práve táto dostavba to dotiahla aj do súťaže Cena za architektúru. „Projekt bol unikátny už svojím zadaním – podieľať sa na návrhu múzea moderného umenia je pre každého architekta splneným snom a obrovskou výzvou zároveň. Výnimočnou bola aj samotná lokalita,“ vysvetľuje jeden z autorov Ján Kukuľa.
„Požiadavka zväčšiť podlažnú plochu múzea takmer na trojnásobok si v obmedzenom priestore polostrova, navyše v kontexte obľúbenej galérie v kultivovanom umeleckom prostredí vyžadovala maximálnu mieru citlivosti k pôvodnej architektúre i krásnemu prostrediu dunajskej krajiny, do ktorého je zasadená.“
Napriek týmto úskaliam sa zadanie podarilo splniť - k pôvodnému múzeu pribudli nové pavilóny trvalej expozície moderného umenia. „Snažili sme sa o to, aby pôvodná loď a nová časť tvorili jeden architektonický celok, ktorého krása spočíva v jednote starého a nového, prírodného a kultúrneho v symbiotickom vzťahu s novou energiou a pridanou hodnotou. Z vlastnej skúsenosti, aj z reakcií návštevníkov mám pocit, že sa nám to podarilo,“ hovorí Kukuľa.
On sám je s týmto dielom úzko zviazaný. „Projekt dostavby Danubiany je zavŕšením príbehu, ktorý sa pre mňa začal pred pätnástimi rokmi, keď som v ateliéri architekta Žalmana spolupracoval na návrhoch pôvodnej galérie ako čerstvý absolvent,“ spomína. „O desať rokov neskôr ma po mojom návrate na Slovensko oslovil riaditeľ Vincent Polakovič s ponukou pokračovať v načatom diele. Osobne si veľmi cením a som vďačný za podporu autora pôvodnej budovy Petra Žalmana – podobných prejavov veľkorysosti a stavovskej súdržnosti je u nás stále ako šafranu.“
Pozrite si aj skvelý príklad toho, ako sa podarilo skĺbiť bytovku a rodinný dom