Vytvoriť nábytok, ktorý je funkčný, kvalitný, dobre vyzerá a po roku nevyjde z módy, je veľkou výzvou každého dizajnéra. To sa však už dlhé roky darí plniť Ivanovi Čobejovi, ktorý nedávno v rámci výstavy na medzinárodnom veľtrhu nábytku v Nitre získal Cenu Fóra dizajnu 2016.
Správna miera tvarového experimentu, modernosť, ale aj nadčasovoť. Tieto atribúty stáli za úspechom víťaznej kolekcie Fóra dizajnu 2016. „Čobejov nábytok je moderný, kvalitný, typologicky rôznorodý. Vie dobre využiť technológie firmy na to, aby dosiahol plánovaný efekt. Okrem toho je evidentné, že ho navrhovať nábytok baví, a to už dvadsať rokov,“ odôvodnila cenu jedna z kurátoriek výstavy Katarína Hubová.
Dizajnér a spolumajiteľ spoločnosti Brik, už od 90. rokov vyrába komody, stoly, knižnice či čalúnený nábytok. Výhradn podľa vlastných návrhov. „Vďaka jeho dlhoročnému pôsobeniu vo firme sa Briku podarilo vybudovať skvelú slovenskú značku,“ dopĺňa Hubová.
Staré verzus nové
Oceňovalo sa v rámci 26. medzinárodného veľtrhu nábytku, bytových doplnkov, dizajnu a architektúry na výstavisku Agrokomplex v Nitre. Výstava Fórum dizajnu porovnávala súčasný nábytok a interiérové prvky s príbuznými historickými predmetmi zo Slovenského múzea dizajnu. Exponátmi boli predmety, ktoré vznikli za posledné dva roky v ateliéroch slovenských dizajnérov, firiem a škôl a príbuzné predmety, ktoré vytvorili ešte v minulom storočí.
Obývačka Ivana Čobeja (obrázok dolu) sa tak napríklad stretla s obývačkou typickou pre 60. roky minulého storočia od dizajnéra Františka Jiráka (obrázok hore). Podľa kurátorky bol Čobejov nábytok najpríbuznejší Jirákovmu.
„V súčasnosti sú trendové reedície úspešných modelov z minulosti. Veci, ktoré odolali starnutiu a aj po desiatkach rokoch sú svieže, sa stávajú ikonami a dodávajú nadčasovosť každému interiéru. Ja osobne to milujem, lebo práve povrchná módnosť a dočasnosť v dizajne mi prekáža. Možno úspech našej firmy mal základ v tom, že prvá kolekcia, ktorú som navrhol v roku 1995, mala dlhú životnosť a čiastočne sa vyrába dodnes,“ vysvetľuje dizajnér.
Podobný názor na nadčasovosť v dizajne má aj Katarína Hubová: „Poznáme mnoho evergreenov, ktoré prežili už 100 rokov.“ Špeciálne škandinávsky dizajn je založený na tradícií a dlhovekosti. Je to však aj trochu o kultúrnosti a vzdelanosti národa, ako poznajú a cenia si svoju nehmotnú, ale aj hmotnú históriu. Okrem toho retro štýl je in. Ak je nábytok kvalitný, funkčný a má dobrý dizajn, nemá čo na ňom zostarnúť.
Slovenský dizajn ako kuriozita
Hoci výstava Fórum dizajnu ukázala, že na Slovensku vzniká množstvo zaujímavých výtvorov, stále nie sú samozrejmosťou našich domácností. Podľa Čobeja by slovenský nábytok, ale aj výtvory slovenských dizajnérov všeobecne mohli byť u nás rozšírenejšie. „Nedávno sme debatovali a testovali sme sa, čo od slovenských dizajnérov máme doma alebo na sebe a výsledok bol takmer nula. To je dosť desivé, lebo slovenský dizajn bude zdravý vtedy, keď nebude len v trendových minibutikoch ako kuriozita, ale bude všade okolo nás,“ uzatvára ocenený dizajnér.
„Kreatívnych a vzdelaných ľudí máme dostatok, v tom nemám obavy,“ myslí si Čobej, napriek tomu sa im až tak nedarí obstáť v zahraničnej konkurencii. Podľa neho si slovenskí dizajnéri musia uvedomiť, že nestačí byť len kreatívny, ale je potrebné vytvoriť partnerstvo s firmou, silnou značkou, obchodom a marketingom, lebo práve také spojenia dokážu tvoriť výnimočné veci a posúvať svet ďalej.
Nábytok pre ľudí aj poroty v súťažiach
Čobej vyštudoval odbor tvarovanie strojov a dizajn na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde neskôr pôsobil aj ako pedagóg a v Inštitúte umenia a vedy. Je jedným zo zakladateľov pravidelných výstav Fórum dizajnu a výraznou osobnosťou slovenského dizajnu. Čobejovým najobľúbenejším typom nábytku sú komody a knižnice, ktoré sú zároveň pre spoločnosť charakteristické.