Už po pätnástykrát vyhlasuje Slovenská komora architektov súťaž Cena za architektúru. Hospodárske noviny ako hlavný mediálny partner vám postupne predstavia všetky nominované diela súťaže CE-ZA-AR 2016. Tak, ako ich vidia samotní autori. Vy potom môžete rozhodnúť o Cene verejnosti.
Interiér rímskokatolíckeho kostola sv. Vavrinca v Brutovciach
Miesto: R.k. kostol sv. Vavrinca, Brutovce 83, okres Levoča
Kategória: Obnova a prestavba
Autori: Tomáš Bujna
"Kostol a duchovno vôbec je dnes na opačnej strane hodnôt konzumnej spoločnosti. Napriek tomu si myslím, že výnimočnosť tohto diela je v tom, že bolo robené s láskou," takto nám na úvod opísal svoje dielo architekt Tomáš Bujna. "S láskou kňaza k zverenému cirkevnému majetku a kultúrnej pamiatke. On bol tou hnacou silou, ktorá ma posmeľovala. Výnimočné snáď bolo aj to, že sme sa snažili používať výlučne tradičné materiály, tradičné remeselné postupy a vyžívali sme aj už skoro zabudnuté remeslá, akým je napríklad kováčstvo."
Práce na obnovách a rekonštrukcii rímskokatolíckeho kostola sv. Vavrinca v Brutovciach začali úplne pozvoľna príchodom nového kňaza na nové miesto pôsobenia. Celková obnova interiéru kostola bola vyvolaná rozsiahlou degradáciou zavlhnutého muriva v interiéri jednoloďového gotického kostola z 1. polovice 14. storočia a tiež nevyhovujúcim stavom podlahy s ryhou širokou a hlbokou cca 30 cm po obvode celého interiéru. Následne bolo rozhodnuté o výmene terazzovej dlažby uloženej v betónovom podklade a jej nahradením za prírodný pieskovec. Po odstránení novodobej podlahy a zavlhnutých omietok bol vykonaný archeologický výskum interiéru a reštaurátorský prieskum omietok v celej lodi.
"Kostol je priestor na kontempláciu, na akýsi vnútorný rozhovor, stíšenie všetkého svetského okolo nás, takú duchovnú očistu... Podobnou očistou od všetkého rušivého prechádzajú tieto priestory kostolov aj v mojich prácach. Najťažšie sú vždy začiatky, keď nájdeme zavlhnuté priestory v havarijnom stave, plné kadejakých bezhodnotných prvkov od plesnivých kobercov až po sádrové gýče. Takéto opravy potom trvajú vždy niekoľko rokov, nakoľko vysušenie muriva nie je rýchly proces," dodáva Bujna. Obnova interiéru začala položením pieskovcových platní hrúbky 60 mm v celej ploche kostola okrem presbytéria. Nasledovalo očistenie empory a návrh nového dreveného schodišťa, rekonštrukcia elektroinštalácie vrátane osadenia tepelných infražiaričov a osvetlenia pod emporou, obnova omietok a nakoniec návrh lavíc s dômyselným vyhrievaním. Postupne boli navrhnuté a vymenené niektoré nevyhovujúce dvere vrátanie ich kovania a ostatné drobné prvky kostola (svätenička, číselník, lavice v južnej predsieni).
Architekt použil výlučne tradičné ušľachtilé materiály, akým je napríklad pieskovec z božanovského lomu. "Použili sme tiež červený smrek, ktorý rastie v okolitých farských lesoch a bol tradičným materiálom stolárov na Spiši. A konečne sme našli aj šikovného a mladého kováča, ktorý má cit pre detail, premýšľa a má ´zlaté ruky´." Podarilo sa im realizovať tiež aj celkom zaujímavé vyhrievanie lavíc, ktoré nie je viditeľné a tak nepôsobí rušivo v priestore. "Ohrieva výlučne len sediacich veriacich a nie celkový priestor kostola - tým pádom netrpia zmenou teplôt ostatné drevené hnuteľné pamiatky."
Hlasovať o Cene verejnosti môžete TU.