Kto by povedal, že pod ich dizajnom je výrazný slovenský podpis? Má to na svedomí Michal Kukučka – nezľakol sa a uspel vo veľkom svete kreatívneho, fashion priemyslu. Exkluzívne pre prečo nie?! hovorí o spolupráci s veľkými menami svetového dizajnu. Vrátane Zahy Hadid a Iris van Herpen.
Vaše topánky vyzerajú v klipe a na Instagrame perfektne. No neviem si predstaviť, že by som si ich obula do mesta.
Máme dve línie topánok. Jedna kolekcia je komerčná, zodpovedá požiadavkám trhu. Predáva sa v našich obchodoch. Všetky sú veľmi pekné a zaujímavé, ale aj pohodlné a nositeľné.
Druhá línia je viac umelecká. Spolupracujeme so svetovými umelcami, dizajnérmi. Topánky na prvý pohľad vyzerajú nenositeľne, ale nie je to celkom tak. Snažíme sa, aby boli najmä iné, aby ani nevyzerali ako topánky. Najvýraznejšia je asi naša spolupráca so Zahou Hadid. Silueta tejto topánky je posunutá. Obal je z vinylu, ale dovnútra sme uložili komfortnú koženú topánku.
Poďme teda od začiatku. Ako ste sa dostali k navrhovaniu obuvi?
Pochádzam z Ružomberka a vždy som rád kreslil, chodil som do základnej umeleckej školy na výtvarnú. Páčilo sa mi to, bol som kreatívny a moji rodičia to podporovali. Potom som išiel na elektrotechnickú priemyslovku do Liptovského Hrádku. Tam som viac pričuchol k počítačom a to mi pomáha dodnes.
Zrazu som začal kreativitu presúvať do digitálneho sveta. Skúšal som si prvé 3D programy a dizajnoval som. Môj brat išiel po maturite na Vysokú školu výtvarných umení a inšpirovalo to aj mňa.
Na VŠVU ste sa špecializovali na transport dizajn. Je to veľmi lukratívne odvetvie dizajnu. Nechceli ste pri tom ostať a zamestnať sa v automobilke?
Vedel som, že ak dostanem šancu robiť pre automobilku, bude to skvelé. Takéto zamestnanie vám totiž zabezpečí život, kariéru, peniaze. Je to výborné zamestnanie, v podstate na celý život. Veľa z mojich spolužiakov išlo touto cestou a sú úspešní.
Ja som si nebol úplne istý, či toto je moja cesta. Tušil som, že to so mnou bude komplikovanejšie. Pritom moja diplomová práca bola veľmi úspešná. Vyhral som s ňou cenu rektora, cenu Interior Motives v Paríži aj cenu Audi za dizajn.
Bohužiaľ, nedostal som ďalšiu šancu ukázať, čo vo mne je. Nakoniec to aj bolo dobré. Áno. Prvýkrát som sa dostal na zahraničnú stáž. Cez program Leonardo som odišiel do Barcelony. V architektonickom štúdiu som pracoval na rôznych projektoch od interiérového dizajnu, nábytku až po navrhovanie rôznych prvkov pre exteriér.
Barcelona bola pre moju ďalšiu kariéru zásadná. Dostal som sa z mojej vlastnej bubliny, zo snov, čo mohlo byť, keby... Prvýkrát som niečo aj urobil. Snažil som sa ukázať v čo najlepšom svetle. Po stáži som zostal v Barcelone ešte rok a pol a zamestnávateľ chcel so mnou predĺžiť zmluvu.
Nezostali ste...
Nie. Vedel som, že potrebujem iný životný stimul. Chcel som sa ďalej učiť o dizajne. Potreboval som skúšať rôzne oblasti dizajnu a hľadať, čo by bolo pre mňa najvhodnejšie. V tom čase u mňa prepukla nová vášeň – fascinovali ma dámske doplnky. Chcel som navrhovať kabelky, šperky, topánky. Potreboval som sa naučiť niečo o ich dizajnovaní.
Vtedy ste si vybrali UNITED NUDE?
Už na vysokej škole som bol ich veľkým fanúšikom. Páčilo sa mi, že to robia úplne inak ako všetci ostatní. Poslal som im svoje najlepšie práce a oni ma pozvali na stáž. Presťahoval som sa do Číny. Nevedel som, čo ma tam čaká, ale riskol som to.
Prečo má holandská firma sídlo v Číne?
Sídlime dve hodiny vlakom z Hongkongu v meste Guangzhou. Je to výborné miesto pre textilné a obuvnícke továrne. Naša firma tu vybudovala celé svoje vývojové štúdio. Teraz nás čaká ďalší krok. Postupne sťahujeme firmu z Číny do Los Angeles. Budeme musieť viac zapracovať na marketingu, chceme sa dostať do videoklipov, do filmov. Veľmi sa na sťahovanie teším. Táto spoločnosť združuje najkreatívnejšie hlavy módneho biznisu.
Ako sa vám podarilo presvedčiť ich, že práve vy ste ten správny typ?
Ako stážista som musel prejsť všetkými pozíciami, na začiatku som sa priúčal obuvníckemu remeslu. Každý totiž musí vedieť, ako to funguje, z čoho sa skladá topánka, musel poznať jej technické parametre. Od komerčnej obuvi som postupne prešiel k vytváraniu prototypov. Postupne som sa dostal k tým najzaujímavejším a najdôležitejším projektom UNITED NUDE.
Je tu veľký priestor na experimentovanie. Stretol som dizajnérov, ktorí sa snažia priniesť do každého produktu určitý level inovácie. Už počas stáže som sa snažil presvedčiť ich, aby sme začali okrem topánok robiť aj iné veci. Kreatívny riaditeľ a zakladateľ firmy Rem D Koolhas bol nadšený. Okamžite sme našli spoločnú reč.
Kde sme mohli vidieť vašu prácu?
Napríklad pri topánkach, ktoré sme vytvorili v spolupráci s holandskou návrhárkou Iris van Herpen. Je veľmi vplyvná a uznávaná. Ako prvá priniesla do haute couture 3D tlač. Naša firma s ňou každú sezónu pripravovala kolekciu topánok. Keď som spolu s ňou dizajnoval topánky ja, mal som veľkú slobodu. Spolu sme dennodenne komunikovali.
Snažil som sa namodelovať topánku podľa jej predstáv. Výsledkom bola vôbec prvá topánka, ktorá vyšla kompletne z 3D tlačiarne a bola aj nositeľná. Po Iris van Herpen prišla ďalšia hviezda svetového dizajnu – architektka Zaha Hadid.
Pri tomto projekte som dostal úplné iné úlohy. Vymyslel som, že by sme mali urobiť perfektné propagačné video. Bolo na ňom veľmi veľa práce, ale stálo to za to. Na YouTube si ho za týždeň pozrelo 200-tisíc ľudí. Vedeli sme, že topánka bude úžasná, že vzbudí pozornosť. Video nám prinieslo veľkú popularitu a podporu značky.
Spolupráca s veľkými dizajnérskymi menami vyvrcholila pred dvomi rokmi na slávnom dizajnérskom veľtrhu v Miláne s projektom Reinventing Shoes. Spoločne s piatimi osobnosťami Ben van Berkel, Fernando Romero, Michael Young, Ross Lovegrove a Zaha Hadid sme vytvorili unikátnu kolekciu dizajnových topánok, ktoré všetky vyšli z 3D tlačiarne. Nie sú to nositeľné topánky, ale skôr zberateľské kúsky. Kupujú si ich múzeá a zberatelia moderného umenia.
Patríte k tým, ktorí určujú trendy. Čaká nás už reálne obdobie masovej výroby topánok na 3D tlačiarňach?
3D technológie sú dobré na to, aby sme ukázali, čo všetko dokážu. Urobili sme viacero projektov v spolupráci s veľkými dizajnérmi. Do našich obchodov sme dali malé tlačiarne, kde si ich mohli ľudia priamo vyskúšať. Naše skúsenosti ukazujú, že tlačiarne nie sú schopné nahradiť klasickú výrobu.
Celý rozhovor s Michalom Kukučkom si môžete prečítať v magazíne prečo nie?! Ako príloha je dnes vložený ho Hospodárskych novín.