Najväčšie lyžiarske stredisko v Pyrenejách priťahuje lyžiarov z celej Európy. O tomto malom kniežatstve sa v zahraničí pritom väčšinou hovorí hlavne v súvislosti s obchodom s nezdaňovaným alkoholom a cigaretami, alebo ako o daňovom raji.
Až do roku 2010 bola Andorra na sivom zozname Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Po výrazných investíciách sa dnes tento štát vyníma na svetovej mape lyžovania.
V budúcom roku bude dokonca hostiť finále svetového pohára v alpskom lyžovaní. To bude v Pyrenejách úplne prvýkrát.
Keď vystúpite z lanovky v Soldeu, vyzerá to tam ako na Babylonskej veži: na necelých 80 tisíc obyvateľov pripadá 2,5 milióna lyžiarov ročne, z toho cez 1,7 milióna v oblasti Grandvalira, ktorej súčasťou je aj Soldeu.
Podľa údajov z minulej sezóny tam najviac cestujú Španieli, ktorí tvoria 51,4 percenta lyžiarov v Grandvalira. Za nimi nasledujú Francúzi (13,1 percenta), Briti (11,5 percenta) či Rusi (5,2 percenta).
Anastasja Akimovová objavuje so snowboardom andorrské kopce. Moskovčanka je zvyknutá skôr na alpské strediská vo Francúzsku alebo v Rakúsku. Potvrdzuje však, že kniežatstvo je na rovnakej úrovni ako iné strediská v Európe, ale je lacnejšie.
"Priestor pre lyžovanie je tu obrovský. Lyžoval som vo francúzskych Pyrenejách, ale tu za celý deň nikdy nejdete po rovnakej zjazdovke," povedal agentúre AFP Francúz David Ribot.
Grandvalira je so svojimi 210 kilometrami lyžiarskych svahov najväčším strediskom v Pyrenejách, pred Baqueirou v španielskych Pyrenejách, ktorá má 150 kilometrov, alebo Grand Tourmalet so 100 kilometrami vo francúzskych Pyrenejách.
Stredisko vzniklo v roku 2003 spojením Soldeu-El Tarter a Pas de la Case-Grau Roig a je svedectvom toho, ako si krajina uvedomuje význam "bieleho zlata" pre svoju ekonomickú budúcnosť.
"Až do konca 80. rokov bol základom andorrskej ekonomiky obchod s výrobkami, ktoré Španieli doma nedostali. Ale akonáhle k nim už mali prístup, andorrská ekonomika sa scvrkla. Čo zostalo? Sneh," vysvetľuje riaditeľ strediska Soldeu, Francúz Henri Barbier.
Podpora vlády a ľahký prístup ku kapitálu vďaka bohatému miestnemu bankovému sektoru prispeli k tomu, že Grandvalira investovala od svojho vzniku 130 miliónov eur.
Vláda prispieva ročne štyrmi miliónmi eur a od roku 2013 rastie počet zimných turistov o šesť percent za rok. "Andorra vynaložila veľa úsilia, aby sa lyžovanie stalo jedným z jej pilierov. V posledných rokoch sme veľa investovali do reklamy, stávame sa známymi v celej Európe, vo Francúzsku, v Španielsku, ale aj vo Veľkej Británii, Nemecku a stále viac v Rusku," uvádza andorrský minister turistiky Francesc Camp.
"A táto stratégia sa vyplatila. Turistika tvorí 25 percent hrubého národného produktu, je dôležitejšia ako financie. A ide hlavne o zimnú turistiku," dodáva.