Cesta za hranice bola, obzvlášť v päťdesiatych rokoch, niečo úplne abstraktné. "Po roku 1948 sa hranice takmer nepriestupne uzatvárajú. Aj s obmedzenými štatistikami môžem povedať, že v roku 1956 vycestovalo do zahraničia asi tisíc až 1 500 ľudí. V roku 1959 potom 4-tisíc ľudí," uviedla historička Lenka Krátka z Ústavu pre súčasné dejiny AV ČR, uvádza v archívnom článku portál iDnes.cz.
Slaná voda - výhra v lotérii
Hranice pomaly a postupne otvára až liberalizácia režimu na konci šesťdesiatych rokov. "V roku 1968 vycestovalo na západ asi pol milióna ľudí," pripomína historička krátky úsek dovolenkovej slobody. Začiatok normalizácie už opäť zatvára závory a cestovanie za hranice je náročnejšie.
V galérii si na dobových fotografiách pripomeňte, tí mladší spoznajte, ako vyzerala dovolenka či trávenie letného obdobia v Československu: nevyhnutné súčasti každej dovolenky a výletov:
"Hranice sa už neuzatvárajú do celého sveta, ale iba na Západ. Do určitej miery je tu ako náhrada podporované cestovanie do spriatelených krajín naprieč blokom," doplnila Krátka. A pretože sú Česi aj Slováci veľmi podnikaví, rozvíja sa fenomén chatárčenia a chalupárčenia. Kto môže ísť na dovolenku, cestuje v rámci bývalého Československa a po okolitých štátoch bez priameho prístupu k moru.
"Atraktivita je v krajinách, kde majú more, kde je teplé počasie. Bolo to Rumunsko, Bulharsko a čiastočne aj Albánsko. Nanajvýš sa jazdilo k Baltskému moru," dodáva historička. Fenomén zájazdov držala pevne v rukách cestovná kancelária Čedok, ktorá mala na tento typ dovoleniek monopol.
Postupne sa rozvíjali ďalšie cestovné kancelárie, napríklad Rekrea, ktorá zabezpečovala odborárske rekreačné zájazdy, alebo Cestovná kancelária mládeže, ktorá sa zamerala na segment mladých ľudí.
Obrí stan, paštéty, konzerva a ideme
S rozvojom automobilizmu v Československu prichádza fenomén autokempov a áut
Zostáva vám 73% na dočítanie.