StoryEditor

Informáciám od známych veríme

16.12.2004, 23:00

Existujú odhady, koľko ľudí na Slovensku poskytlo svoje údaje podvodníkom cez internet?
-- Na túto otázku je ťažké odpovedať. Postihnutá osoba sa tým veľmi ťažko "pochváli". Drvivá väčšina podvodných e-mailov je zameraná na zahraničné subjekty. Keďže mnohí adresáti ich služby nevyužívajú, nemôžu podvodníkovi ani podľahnúť. Problémom by mohli byť podobné pokusy tváriace sa ako e-maily od tunajších subjektov. Je preto dobré uvedomiť si, že žiadne dôležité informácie či úkony finančné inštitúcie nikdy nepožadujú od svojich klientov prostredníctvom e-mailu.

Ktoré poplašné e-maily sú najnebezpečnejšie?
-- Samy osebe nie sú nebezpečné. Problém je v tom, že správu spravidla adresátovi pošle známa osoba a preto k nej pristupuje ako k overenému faktu. Známe sú rôzne výzvy akútne chorým, ktoré ich autori nedomysleli. Často sa šíria aj niekoľko rokov, pričom ich platnosť je obmedzená na niekoľko dní. V tomto prípade je mimoriadne vhodné rešpektovať názor odborníkov na stránkach www.darujkrv.sk, kde dôrazne varujú pred šírením týchto výziev. Druhou veľmi častou skupinou sú varovania pred vírusmi. Obsahujú buď zlomyseľne formulovaný návod na vymazanie domnelého vírusu, pričom sa v texte chránia známymi autoritami. Príjemca zvyčajne neoveruje faktickú správnosť a koná v zmätku. Tým môže spôsobiť priame škody alebo nepriamo práve šírením poplašnej správy. Známe sú aj rôzne súťaže nabádajúce rozposlať e-maily svojim známym a odmenou bude mobilný telefón alebo dovolenka od cestovnej kancelárie. Opäť sa dajú jasne identifikovať ako hoax, teda reťazový e-mail, ktorý obsahuje žiadosť o jeho poslanie na čo najväčší počet adries. Obete pritom často zbytočne poskytnú svoje osobné údaje podvodníkom.

Aká je účinná obrana pred reťazovými či falošnými e-mailami? Treba ich všetky vymazávať?
-- Ak identifikujete e-mail ako podvodný, falošný alebo reťazový, najúčinnejšou obranou je nereagovať a vymazať ho. V prípade pochybností je vhodné navštíviť internetovú prezentáciu subjektu -- banky alebo inej spoločnosti.

Spravili podvodné e-maily z internetu médium nepoužiteľné pre prípady, keď skutočne potrebujeme pomoc alebo chceme varovať?
-- Pri narábaní s prijímanými informáciami je nutné postupovať premyslene a obozretne. Ľudia si často povedia: "môj známy by mi predsa neposielal nepravdivý e-mail". Nedávno sa, napríklad, rozšíril e-mail s fotokópiou dokladu so zle vyčíslenou sumou na úhradu za nákup v jednom z veľkých obchodných reťazcov. Málokto si však všimol nesprávne údaje a až vyhlásenie dotknutého obchodného reťazca obsahovalo konkrétnejšie informácie o tom, ako vznikol tento falzifikát. Medzitým sa však tento pokus poškodiť firmu rozšíril nielen po Slovensku. Do zaujímavej skupiny patria e-maily notorických sťažovateľov. Zvyčajne sa snažia opisovať konkrétny problém s niektorým podnikateľským subjektom či úradmi. Myslím si, že táto forma má za cieľ poškodiť obeť a často vyvoláva v adresátoch zlomyseľnosť či rozhorčenie.

menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 00:20