Tapisérie z francúzskych a belgických dielní 17. a 18. storočia vlastní Múzeum Le Petites Palais v Paríži. Dvadsaťštyri veľkorozmerných diel na jún a júl zapožičali Francúzi SNM. Možno si ich prezrieť na druhom poschodí Bratislavského hradu.
Väčšina vystavených diel pochádza z dielní, v ktorých majstrom slúžili ako predlohy obrazy Charlesa le Bruna, pôsobiaceho na dvore Ľudovíta XIV., kráľa Slnko. Práve tieto výtvory v duchu štýlovej pompéznosti sa kopírovali po celej Európe. Na ich zhotovení sa vždy podieľali viacerí umelci. Maliar zhotovil predlohu alebo maketu, ktorú následne prispôsobili tzv. kartónovači na rozmery kartónu. Znázornenia s biblickými príbehmi či príbehmi z gréckej mytológie, tie, ktoré vidíme momentálne v Bratislave, patria k typickým dielam neskorobarokového maliarstva. Trojrozmerný priestor a plné postavy s rozviatym šatom, často v extatickom vypätí, už predznačujú príchod rokoka. Okrem týchto motívov sú tu aj tapisérie s Alexandrom Veľkým, výjavy s koňmi a jazdcami, detskými hrami a pastoráliami (výjavmi z vidieckeho života).
Tapisérie od stredoveku zvyšovali komfort, zdobili verejné, cirkevné a svetské priestory. Diela pochádzajúce z konca stredoveku, väčšinou tkané z vlny, chránili pred vlhkosťou a prievanom. Tapisérie boli príliš drahé, keďže ich výroba bola namáhavá, pomalá a materiál nákladný (hodváb a niekedy aj zlaté a strieborné nite). Považovali sa preto za znak majetnosti a spoločenskej prestíže svojich majiteľov. Aj na tapisérii, podobne ako na maľbe či iných druhoch umenia, sa prejavili historické obdobia a štýly. Krajinami tapisérie sú Francúzsko a Holandsko, odkiaľ pochádzajú aj najvzácnejšie diela.
StoryEditor