StoryEditor

Marián Gavenda: Marketing má tovar, cirkev duchovno

12.08.2005, 00:00
Dá sa dnes vôbec hovoriť o "boome" náboženstva?
- Neraz som mal možnosť pozorovať na Námestí svätého Petra v Ríme ľudí, ktorí sa tam schádzajú. Sú prevažne mladí, zo všetkých kútov sveta. Najväčšie výkyvy spôsobujú kresťania, ktorí sa síce formálne hlásia k viere, ale podľa nej nežijú. Ich chyby sa potom pripisujú samotnému kresťanstvu. "Boom" nastáva pod tlakom - či už prenasledovaním alebo prázdnom, ktoré po čase vyvolá čisto konzumný spôsob života. Dejiny kresťanstva poznajú takéto vlny, dajú sa vysvetliť sociologicky, ale aj teologicky.

Čím sa dá vysvetliť, že u nás je kresťanstvo viac rozšírené než v okolitých krajinách?
- Okrem konkrétnych foriem praktizovania kresťanskej viery, ako sú sviatosti či pobožnosti, kresťanstvo predovšetkým zastáva a šíri najzákladnejšie všeobecné ľudské hodnoty. Celá morálka nestojí iba na tradícii, ale vychádza z "prirodzeného zákona", ktorý je dobrý pre všetkých a je aj akceptovateľný všetkými nepredpojatými a nedezinformovanými ľuďmi. Paradoxne, dokonca aj neveriaci vyčítajú kresťanom väčšinou to, že nie sú správnymi kresťanmi. Ale tí, čo sa u nás rozhodujú pre vieru, najmä mladí, väčšinou to robia z vnútornej potreby, zo zakúsenia prázdna, z hľadania a objavenia vzťahu k Bohu.

Ktorá sociálna skupina dominuje medzi aktívnymi veriacimi?
- Ráno chodia na omšu skôr starší, večer zase mladí. Oproti okolitým krajinám naozaj bije do očí, koľko mladých chodí na omšu aj počas týždňa, keď to berú vyslovene ako svoju vnútornú potrebu.

Ako podporuje cirkev záujem spoločnosti o kresťanstvo?
- Katolícka cirkev na Slovensku má päťročný pastoračný plán, zahŕňajúci jednotlivé oblasti svojich aktivít a definujúci priority. Tento plán je určitou formou stratégie. Robilo ho popri biskupoch asi 80 odborníkov z radov kňazov i laikov.

Nemala by sa prezentácia kresťanských hodnôt prispôsobovať moderným spoločenským trendom?
- Dnes sa relativizuje všetko, dokonca i samotná schopnosť človeka spoznať pravdu. A práve v tomto chce byť katolícka cirkev garantom stability. Iná vec je podávať večné pravdy novým spôsobom, blízkym dnešnému človeku. Takzvané "aggiornamento" alebo inkulturácia. Niekedy v snahe byť za každú cenu moderný a originálny sa ide do extrému a stráca sa podstata i veriaci, inokedy hrozí prílišná uzavretosť, "nestíhanie" rytmu súčasného života. Ideálne je, biblicky povedané, "vynášať zo svojej komory veci staré i nové", osvedčené hodnoty príťažlivým spôsobom.

Ktoré nové marketingové "triky" teda používa cirkev na získavanie veriacich?
- Cieľom marketingu je skôr predaj tovaru. Cirkvi ide o prezentáciu svojej duchovnej ponuky. Nebráni sa novým formám. Napríklad Tlačová kancelária biskupskej konferencie rozposiela správy do vyše dvesto civilných redakcií. Počas festivalu Pohoda vystupovali aj náboženské skupiny. Spoločenstvo pri Dóme sv. Martina robí po celom Slovensku evanjelizačnú "Kampaň pre Ježiša", využíva reklamnú plochu billboardov i zápalkových škatuliek. Cez víkend zase dodávame do IC vlakov Katolícke noviny - takto k nim majú prístup aj tí, čo nechodia do kostola.
menuLevel = 2, menuRoute = style/civilizacia, menuAlias = civilizacia, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 15:32