Olivier Audemars, spolumajiteľ luxusnej švajčiarskej hodinárskej značky Audemars Piguet.Jan Zátorský, MAFRA
StoryEditor

Snobi sú hanba. Klientov si vyberáme my, hovorí švajčiarsky hodinár

04.12.2017, 09:28
"S tým, ako ľudia bohatnú, si ich čím ďalej viac môže dovoliť luxusné hodinky a sú medzi nimi aj takí, ktorí len chcú ukázať, že na ne majú. "

Olivier Audemars, spolumajiteľ luxusnej švajčiarskej hodinárskej značky Audemars Piguet, prišiel do Česka na večeru s VIP klientmi, píše iDnes. Desiatke z nich v Kutnej Hore predstavil kúsky so zložitými hodinárskými komplikáciami, napríklad mechanické hodinky Supersonnerie, ktoré odbíjajú čas tak, že zvuk je počuť na druhom konci miestnosti.

  • Sú ľudia, ktorí kupujú luxusné hodinky a sú verní jednej značke?

Zhruba pätina alebo štvrtina našich klientov je fascinovaná vnútorným mechanizmom hodiniek. Zbierajú luxusné hodinky rôznych značiek, zaujíma ich remeslo. Sú to znalci jednotlivých značiek, ich vývoja, ikonických produktov. Práve zberatelia kupujú tie najkomplikovanejšie kusy.

  • Aké sú ďalšie typy klientov?

Asi tretina klientov sú nadšenci pre našu značku. Často ich k nám pritiahne dizajn hodinkového puzdra a zbierajú každú novú edíciu, napríklad Royal Oak Offshore.

Vždy chcú vedieť, čo sa chystáme vyrobiť nabudúce, sledujú informácie na internete a podobne. Týchto zákazníkov na začiatku nutne nezaujíma zložitosť hodinkového mechanizmu. Pracujeme s nimi, aby hlbšie porozumeli ich hodnote.

Údolie Vallée de Joux v pohorí Jura, kde naša firma sídli, je kolískou hodinárskych komplikácií. Hodinári sa inšpirovali fázami mesiaca, otáčaním Zeme okolo Slnka a snažili sa to replikovať v malom meradle do hodinkového mechanizmu.

S tým, ako ľudia bohatnú, si ich čím ďalej viac môže dovoliť luxusné hodinky a sú medzi nimi aj takí, ktorí len chcú ukázať, že na ne majú.

  • Ako sa k tomu staviate?

Rozhodli sme sa obmedziť našu produkciu na 40 tisíc kusov ročne, dopyt je pritom väčší. Navyše si zákazníkov vyberáme. Chceme, aby vedeli oceniť to, čo je vo vnútri hodiniek.

Pre hodinára je hanba, ak má bohatého zákazníka, ktorý si kupuje drahé hodinky, bez toho, aby skutočne dokázal oceniť ich hodnotu. Pre klientov robíme workshopy a vozíme ich do Vallée de Joux, aby zažili prostredie, odkiaľ naša značka pochádza a kde hodinky vznikajú.

Staviame tam pre nich teraz nový hotel a múzeum. Je to zároveň prínosné pre našich hodinárov - keď majú príležitosť stretnúť sa so zberateľom a ten sa o ich prácu zaujíma, je to pre nich veľké ocenenie.

  • Ako si vyberáte zákazníkov? Testujete ich?

Komunikujeme s nimi individuálne, snažíme sa ich kultivovať. Ak sa ukáže, že na to nie sú veľmi ochotní, tak im nedovolíme, aby si kúpili niektoré najkomplikovanejšie hodinky.

  • Ako sa z vášho pohľadu medzi sebou luxusné hodinky rôznych značiek líšia?

Vnímam dve skupiny značiek. Nezávislé značky, ako je tá naša, fungujú na báze dlhodobej perspektívy - premýšľajú v horizonte generácií.

Jan Zátorský, MAFRA

Veľké skupiny (výrobcovia rôzneho luxusného tovaru ako Kering, LVMH, Richemont, Swatch, pozn. red.) fungujú na báze štvrťročných výkazov, bývajú verejne obchodovateľné a musia vykazovať rasty tržieb a zisky.  Niekedy robia rozhodnutia, ktoré sú dobré z krátkodobého hľadiska, ale z dlhodobého nie.

  • Môžete dať príklad?

Pred pár rokmi sa veľké skupiny rozhodli preniknúť na čínsky trh, niektoré predávali až 80 percent produkcie čínskym zákazníkom, čo je úplne šialené. Chceli profitovať z trendu. Keď čínsky trh spadol, museli prepúšťať, zatvárať časti tovární.

To je extrémne zložité pre regióny, kde značky sídlia. A nabudúce to urobia zase - zarobia a následne osekajú náklady. Prichádzajú tak o ľudí s cennými schopnosťami a keď sa firma zas otrasie, tak jej títo ľudia chýbajú a snažia sa ich pritiahnuť od inej značky.

  • Môžete dať príklad nezávislých hodinárskych firiem, ktorých si vážite?

Veľmi rešpektujem ľudí z Patek Philippe. Ďalší výrobca Richard Mille je môj dobrý priateľ. Poznám asi dvadsať nových hráčov, podobných ako je jeho firma, ktorí existujú od prvej generácie a na čele ktorých sú zakladatelia. Nie som si ale istý, že budú schopní odovzdať značku druhej generácii, väčšinu z nich prevezmú veľké skupiny, čo nie je dobré.

  • Prečo to tak prekáža?

Skupiny často investujú oveľa viac do marketingu než do výskumu, vývoja, inovácií alebo do remesla. Majú tendenciu ísť skratkami, napríklad namiesto vyvíjania nového modelu kopírujú iné úspešné modely. Potrebujeme mať viac silných nezávislých značiek, pretože to je zdroj kreativity.

  • Ako vzbudzujete v ľuďoch túžbu kúpiť si práve vaše hodinky? Máte recept na vytváranie a udržiavanie sexappealu značky?

Ľudia si kupujú mechanické hodinky, pretože ich fascinuje remeselná zručnosť. Je to podobné, ako keď si kupujete obraz. Mnoho našich zákazníkov sa zaujíma aj o staré mechanická autá.

Ak máte niečo, čo je vyrobené ľudskými rukami, a nie strojom či robotom, vyvoláva to emócie. Dizajn hodiniek samozrejme tiež musí byť krásny. A ešte je tam jedna vec - história a prostredie, kde hodinky vznikajú.

Sme posledná veľká švajčiarska hodinárska spoločnosť, ktorú stále kontroluje zakladajúcu rodina. Dokážeme vysvetliť, ako príroda a prostredie počas rokov formovali to, čo vyrábame. Nemáme marketingový koncept založený na ambasádoroch značky, snažíme sa s našimi klientmi nadviazať užší kontakt, aby nás spoznali hlbšie.

  • O čom s nimi hovoríte?

O remesle, o prežití - pretože ľudia, ktorí sa usadili vo Vallée de Joux, boli veľmi slobodomyseľní, nechceli žiť podľa pravidiel francúzskeho kráľa alebo vojvodu savojského. To miesto je veľmi chudobné, s minimom prírodných surovín.

Bola tam len kopa lesov a dlhé zimy. V tomto náročnom prostredí, s obmedzenými prírodnými zdrojmi a v kombinácii s množstvom času, ktorý mali, dokázali vyrobiť tieto extrémne zložité a nádherné mechanizmy.

  • Ovplyvnil vašu firmu príchod quartzových, elektronických hodiniek začiatkom 70. rokov?

Takmer zničili švajčiarsky hodinársky priemysel. Zostali zákazníci, ktorí kupovali hodinky pre niečo iné než len meranie času - ako umelecké dielo. Pred quartzovou krízou švajčiarsky hodinársky priemysel predstavoval 85 percent svetového exportu hodiniek.

Päť - šesť rokov po tom to bolo len asi 20 percent. Dnes je to medzi 1 až 2 percentami svetového vývozu hodiniek, ale zase predstavujú asi polovicu čo do hodnoty.

  • Kto dnes vlastné akcie firmy?

Sú to tri rodiny - potomkovia dvoch zakladateľov a tiež rodina, ktorá predtým vlastnila hodinársku firmu Jaeger-LeCoultre. V zlých časoch nám totiž rodina LeCoultre pomohla a stala sa menšinovým vlastníkom Audemars Piguet.

Neskôr prišli o JaegerLeCoultre a v jednej chvíli sme sa stali spoluvlastníkmi 40 percent firmy my, aby sme pomohli (dnes patrí skupine Richemont, pozn. red.).

  • Ohrozujú smart hodinky typu Apple watch biznis vysoké hodinárčiny?

Je to podobná situácia ako s príchodom quartzových hodiniek. Smart hodinky dramaticky ovplyvnia strednú a spodnú kategóriu v odbore, najmä tradičný výrobca quartzových a lacných mechanických hodiniek.

Vo vysokej hodinárčine sa vzdialenosť medzi remeselníkom a umelcom stále zmenšuje a ideme viac do tejto dimenzie než do čistej funkčnosti. Vždy tu budú ľudia, ktorí túžia nosiť na svojom zápästí niečo mimoriadne a mať k tomu citovú väzbu.

  • Máte hodinky od konkurencie, ktoré rád nosíte?

Áno, ide väčšinou o nezávislé značky. Som vzdelaním materiálový fyzik a vždy ma zaujímali nové materiály a rôzne prístupy k zvýšeniu komplikovanosti hodinkového mechanizmu.

  • Čo sa dá inovovať na hodinárskych komplikáciách?

Existujú buď nové komplikácie alebo u tých existujúcich ide o to, výrazne zvýšiť výkon. Dám vám príklad. Prvých niekoľko hodiniek, ktoré naša rodina vyrobila, mali minútový looping. To je mechanizmus, ktorý na požiadanie odbije čas.

Je nesmierne zložité to vyrobiť, je to jedna z najťažších komplikácií, oveľa zložitejšia ako tourbillon či jemu podobné (mechanizmus eliminujúci účinky gravitácie na chod hodiniek, pozn.red.).

Musíte vytvoriť mechanizmus, ktorý čas na hodinkách odpočíta, a potom ďalší, ktorý to prehrá - také hodinky, vtedy vreckové, musel zostaviť môj dedko, aby sa stal majstrom hodinárom.

Audemars Piguet bol prvý, kto urobil hodinky s repetíciami v náramkovej verzii a teraz sa navyše hodinky bežne robia aj vodotesné a zvuk už nie je tak silný a krásny. Trápilo nás to, chceli sme to zlepšiť.

Pred desiatimi rokmi sme rozbehli výskumný projekt s technologickým inštitútom v Lausanne, s hodinármi, fyzikmi, s výrobcami nástrojov a dokonca s neurológmi.

A pred tromi rokmi sme prezentovali hodinky Supersonnerie, ktoré majú krásny a silný zvuk, ktorý môžete počuť na druhom konci miestnosti. U hodiniek iných značiek musíte priložiť ucho na hodinky, keď chcete odbíjanie počuť.

Pozrite si výrobu luxusných hodiniek na videu:

01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 02 - Modified: 2024-12-21 04:51:32 - Feat.: - Title: Klimatický expert pre HN: Najdôležitejšie projekty Green Dealu zlyhali, dohoda EÚ potrebuje obrovský reštart 03 - Modified: 2024-12-18 11:01:27 - Feat.: - Title: Škoda radikálne zmení svoje obľúbené SUV. Ochutnávku dizajnu ponúkajú prvé skice 04 - Modified: 2024-12-17 13:00:00 - Feat.: - Title: ROZHOVOR Jaro Slávik: „Verím v absolútnu náhodu.“ 05 - Modified: 2024-12-16 13:01:38 - Feat.: - Title: Ozaj bude nový iPhone vyzerať takto? Mnohým ľuďom sa to nechce veriť
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. december 2024 09:06