Katarína Stupavská je interiérová dizajnérka, ktorej špecialitou sú tapety. Ale nie tie obyčajné z obchodných domov. Katarína tvorí originálne a luxusné printy. Za každou tapetou je história, príbeh, vznikajú dlhé mesiace a každá tapeta je umeleckým dielom.
Pochádza z Piešťan. Tvrdí, že už od malička sa chcela venovať móde. Veľa kreslila a tvorila. Jej hobby nadobudlo reálne kontúry v čase, keď sa spolu s rodinou presťahovala do Holandska. V Amsterdame navštevovala rôzne kurzy šitia a módneho návrhárstva, neskôr sa dostala na vysokú školu Amsterdam fashion institut.
V tejto chvíli sa jej vášeň pre módu stala vážnou záležitosťou: „Dostala som sa do Paríža, kde som pracovala pre značku Viktor & Rolf , neskôr som bola na výmennom pobyte na univerzite v Ženeve a potom na stáži v Londýne u návrhárky Mary Katrantzou, je veľmi známa a špecializuje sa práve na potlač látok“.
Móda je viac drina ako glamour
Chcela sa stať slávnou módnou návrhárkou, no postupne pochopila, že to nie je nič pre ňu: „Počas vysokej školy som sa zúčastnila londýnskeho fashion weeku. Videla som, ako to tam naozaj funguje. Bolo to úplne iné ako som si vysnívala. Vždy som si myslela, že móda, to je glamour. Ale realita je úplne iná. Je to veľká drina, veľa práce, odriekania. Ak sa chce niekto presadiť, musí tomu obetovať všetko. Ak nie, nikam sa nedostanú. Konkurencia je veľmi veľká. V tomto biznise neexistujú žiadne priateľstvá“.
Katarína napriek sklamaniu zo sveta veľkej módy doštudovala. V diplomovej práci sa zamerala na potlač látok. Práve pri obhajobe diplomovky si ju našiel profesor, ktorý robil na zákazke pre luxusné amsterdamské hotely:
„Ponúkol mi, aby som moje printy použila práve na tapety.“ Tento risk sa vyplatil a mladej Slovenke sa odvtedy hrnú ponuky na dizajnovanie hotelov: „Keď som študovala, vôbec som netušila, že toto bude moja cesta“. Medzi jej klientov patrí sieť hotelov Van der Valk.
„Je tam neuveriteľne veľa techník. Niektorí návrhári kreslia ručne, iní spracúvajú vzory v rôznych počítačových programoch, ako je photoshop, illustrators, 3D printers. Tých možností je veľa. Ja občas kreslím, ale najčastejšie pracujem s počítačom“.
Umenie na hotelových stenách
Jej maľby a nápady väčšinou končia ako tapety alebo obrazy. Zdobia steny v hoteloch, reštauráciách, ale aj v nemocniciach: „Vyrobila som už okolo 160 veľkoplošných tapiet. Môj rukopis nesie 10 luxusných hotelov, množstvo súkromných apartmánov a kolekcia mojich tapiet sa predáva takmer po celom svete“.
Chýr o Kataríninej šikovnosti sa šíri veľmi rýchlo. Prichádza jej jedna ponuka za druhou.
Zákazníci si ju nachádzajú na výstavách a veľtrhoch. Každá tapeta je výrazná a je za ňou príbeh: Snažím sa, aby si ľudia moju tapetu okamžite pri vstupe do miestnosti všimli, musí to byť takzvaný eye catcher. Nie je to bežná tapeta aké vidíte v obchodoch s nábytkom. Chcem do obrazu preniesť príbeh miesta v ktorom sa nachádza. Začínam od histórie mesta kde stojí konkrétna budova“.
Návrh interiéru trvá dlhé mesiace. Je za nim množstvo rozhovorov, štúdia, hľadania inšpirácií. Samozrejme, majitelia budov majú aj svoje vlastné predstavy o dekorácii, no väčšinou si dajú od dizajnéra poradiť.
„Naposledy som robila na hoteli v Enschede. Inšpirovala som sa starou textilnou továrňou, ktorá v tomto meste stála v 19. storočí. Ľudí to veľmi baví. Spoznávajú budovu aj jej príbeh.“
Práve hotel zo siete Van der valk v Enschede bol jej najťažším projektom. Pracovala na ňom celý rok. Hotel má 12 poschodí a Katarína navrhla 35 printov. Jej diela sú v bare, v reštauráciách, v salónikoch a vo wellness centre a v izbách. V Holandsku ho nominovali v súťaži o najlepší dizajn hotel za rok 2016.
„V Amsterdame som robila hotel na kanáli a inšpirovala som sa holandskou históriou a umelcami. Hľadám elementy, ktoré budú charakterizovať konkrétne miesto.“
Práca na hotelových interiéroch priviedla jej rodinu k ďalšej myšlienke. Už 10 rokov vedú rodinný boutique hotel 't Hotel.
Terapia farbami a vzormi
Špecifickou bola práca na klinike, kde sa liečia onkologickí pacienti. Katarína zrazu dostala úplne odlišné zadanie, nestačilo urobiť iba peknú stenu. Jej dekorácie majú mať aj terapeutický účinok: „Musela som sa vžiť do kože pacienta, ktorý bojuje s ťažkou chorobou. Klient chcel aby som sa inšpirovala tradičnou delftskou keramikou, tá je však studeno-modrá, smutná, často využíva motívy anjelov. To neprichádzalo do úvahy, pacienti by si to mohli pochopiť nesprávne. Bolo to veľmi náročné, no výsledok stojí za to. Ľudia, ktorí prichádzajú na ožarovanie sú veľmi nervózni, trpia stresom a bolesťami. Moje tapety ich musia uvoľniť, navodiť lepšiu náladu. Aspoň na chvíľku by mali mať dobrý pocit.“
Katarína Stupavská si svoju kariéru buduje hlavne v zahraničí. V Holandsku žije už 14 rokov a tvrdí, že ju nik nevníma ako cudzinku: „Nikdy som sa tak necítila. Možno iba na začiatku keď som nehovorila po holandsky. Holanďania sú veľmi otvorení a nemajú predsudky.“