Móda je povrchná a prchavá, cirkev je predovšetkým duchovná a pretrvávajúca. Móda je často frivolná. A ak preláti často niečo podporili plamenným kázaním, potom určite skracovanie sukní, prehlbovanie výstrihov a ďalšie poodhaľovanie tiel hriešnych duší, píšu Lidovky.
Napriek tomu, alebo možno práve preto, sú to dva svety, ktoré sa ovplyvňujú. A odvážnym dôkazom bude tohtoročná veľká výstava v hlavnom stane módneho sveta - v newyorskom múzeu Met (čiže Metropolitan Museum of Art, ktorého súčasťou je aj Inštitút módy).
Je v mnohom unikátny a rozhodne kontroverzný. Svoje brány otvorí až v máji, ale určite vzbudí rozruch už skôr. Témou je totiž práve spolužitie módy a cirkvi.
Na jej predstavenie sa zišla pozoruhodná zostava vplyvných - Anna Wintour, drsná šéfka Vogue a predobraz filmovej diablice stelesnenej Meryl Streepovou vo filme Diabol nosí Pradu, Donatella Versace, ktorá svojou plastikami "vylepšenou" tvárou už skôr pripomína démona, a kardinál Gianfranco Ravasi, šéf pápežskej kultúrnej rady.
Tomu sa v módnej polícii odborne hovorí zlúčenie nezlučiteľného. A bude sa na čo pozerať. Pápežský štát zapožičia unikátne kúsky zo svojich zbierok. Trebárs tiaru vysadenú 18 tisíckami diamantov či odevy z pozostalosti pápeža Benedikta XIV. zo 17. storočia. Mnohé z nich nikdy neopustili Vatikán.
Ako protiváha štyrom desiatkam "posväteným" módnym kusom bude slúžiť 140 diel najznámejších značiek fashion priemyslu. Nebude chýbať samozrejme Versace, ale ani Valentino alebo Dolce & Gabbana.
Kurátor výstavy s názvom Nebeské telá (Heavenly Bodies: Fashion and Catholic Imagination) Andrew Bolton sľubuje, že všetko bude v nadpozemskom súlade a nebude nijako pohoršovať katolícke cítenie. Tomu sa dá ale ťažko uveriť.
Módny svet samozrejme so strohosťou toho cirkevného experimentuje roky. Kreácie inšpirované kňazskou sutanou, habitmi mníšok, ďalej hra protikladov cudnosti rádových sestier a vyzývavosti modeliek sa na mólach a reklamách módnych značiek objavuje pravidelne.
Ak by sme navyše opustili vody katolíckej cirkvi, tak zdobné ikony pravoslávia sa tiež pretavili v nejeden trblietavý model haute couture. K prelomovým fashion udalostiam, ktoré boli inšpirované cirkevnou tematikou, radí denník The Guardian napríklad prehliadku Alexandra McQueena pre jeseň a zimu 1998/1999, inšpirovanú sväticou Janou z Arku, kde šľahali pekelné plamene, alebo desať rokov starú show provokatéra Jeana Paula Gaultiera, kedy modelky vyniesli svätožiary odeté v nebeskej modrej odkazujúce na čistotu Panny Márie.
Svoje módne momenty ale prežíva aj cirkev. To napríklad, keď sa diskutovalo o červených kožených mokasínach predošlého pápeža Benedikta XVI., ktoré mu vyniesli aj prezývku "Prada pápež", hoci sa ukázalo, že ide o výtvor jeho obuvníka, nie známej značky.
Skrátka, hoci to na prvý pohľad nevyzerá, aj tá povrchná móda vlastne vzniká s Božím požehnaním. Pápežský štát zapožičia unikátne kúsky zo svojich zbierok. Napríklad tiaru vysadenú 18 tisíckami diamantov či odevy po pápežovi Benediktovi XIV. zo 17. storočia (ako sme už spomenuli vyššie).