História Novesty siaha približne do 30. rokov minulého storočia, keď slávny obuvník Jan Antonín Baťa otvoril v Partizánskom novú továreň. Postupne sa Novesta stala obľúbenou značkou v Československu a jej tenisky spoznali na celom svete.
Obuvnícky priemysel prešiel po revolúcii v roku 1989 veľkými otrasmi. Slovenský a český trh zaplavili topánky zo zahraničia, najmä lacný ázijský tovar. Novesta mala svoje sídlo na Morave v Zlíne.
Igor Grošaft vyrábal v Partizánskom obuv pod značkou Vulkan. Jeho doménou bola gumová a gumolisovaná obuv a v portfóliu mal aj rôzne modely tenisiek. V roku 2007 mala Novesta veľké problémy s veriteľmi, bankami a daňovými úradmi.
Firma vstúpila do konkurzu a ukončila svoju obuvnícku výrobu. Grošaftov Vulkan okamžite zareagoval na situáciu na trhu a od Novesty postupne odkúpil budovu, stroje a hlavne značku, ktorá mala historický význam.
„Vyskúšali sme dve kolekcie – plátenné tenisky a dámske gumáky, založili sme centrum s českými a slovenskými dizajnérmi. S kolekciou sme vyrazili na výstavu do Prahy a všetko sme okamžite predali. Pravdepodobne sme zachytili počiatok retrovlny. Boli sme jediní, čo zainvestovali do dizajnu a do ucelenej kolekcie a stanovili sme primeranú cenu,“ spomína na začiatky Novesty jej spolumajiteľ.
A dodáva, že okamžite vedeli, že z domáceho, českého a slovenského trhu v tvrdej konkurencii nevyžijú. „Obidve fabriky, aj v Zlíne aj v Partizánskom, boli stavané na masívny export, v čom sme chceli pokračovať,“ dodáva.
Trendsetteri
Dnes ich už vyhľadávajú trendsetteri v Soule, v Los Angeles, v Paríži, v Londýne aj v Škandinávii. Paradoxne, do slovenských obchodov ide iba zopár kúskov. Nie nadarmo ich svetové módne magazíny pravidelne zaraďujú do rubriky sezónnych „must have“.
Novesta stavia na svojom príbehu, histórii a bezpodmienečnej kvalite. Slovenské tenisky z Partizánskeho nosia americké celebrity, herec z filmu Moonlight Ashton Sanders na Entertainment Weekly Party v Los Angeles.
V marci minulého roku sa nechal odfotiť v Novestách raper Kendrik Lamar, fotku zverejnil magazín NY Times: „Táto časť umeleckej brandže k street fashion prirodzene inklinuje. Majú svojich stylistov, ktorí im vyberajú v obchodoch zaujímavé tenisky.
Nestojí nás to takmer nič. Stylisti oslovia PR agentúru a my im dáme tenisky, to je všetko. Chceli sme osloviť Ashtona Sandersa na veľkú spoluprácu pred Oscarmi. Ashton to odmietol, lebo mal kontrakt s Ralph Lauren. Novesty nosí vraj preto, lebo ich ľúbi. S Ralphom Laurenom nebudeme bojovať, to nemá zmysel," vysvetľuje spolumajiteľ Novesty Igor Grošaft.
Bodujú so značkou Made in Europe
Noveste sa postupne podarilo preraziť aj na svetové trhy: „Samozrejme, na začiatku boli veľké predsudky. Kto sme, čo sme, odkiaľ sme prišli? Konkurencia je v tomto biznise nekonečná. Museli sme všetko vysvetľovať a presviedčať. Zahraničných partnerov fascinovalo to, že stále vyrábame v Európe. Nechápali, prečo sme fabriky už dávno nepreniesli do juhovýchodnej Ázie".
Všetko sa to zlomilo v Japonsku. Novesta zaujala svojou značkou „Made in Europe“ a odkazom na históriu: „Oni chcú heritage brand, idú hlboko za príbehom. Slovenská Novesta je pre svet street fashion stále výnimočná. Firma totiž vyrába všetko na Slovensku, v Partizánskom".
Slovensko? Žiaľ, nie
A prečo napriek svetovému úspechu nie sú známi doma? "Na Slovensku sa zarobiť nedá," tvrdí o biznise s topánkami spolumajiteľ firmy. Slovákov totiž stále zaujíma najmä cena. Na trhu dominujú značky, ktoré vyrábajú svoje produkty prioritne v juhovýchodnej Ázii.
Novesta im nevie a ani nechce konkurovať znižovaním ceny: „Slováci nemajú záujem o domáce značky. Nikto nepozná Neheru, ktorá prerazila do zahraničia. A to isté platí o nás. Predávame iba v zopár exkluzívnych obchodoch".
Napriek tomu zostáva Novesta významným regionálnym hráčom. V Partizánskom zamestnáva približne 400 ľudí, ďalšie stovky pracujú pre subdodávateľské firmy. Už teraz však firma bojuje s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.