Dnes je v tomto segmente pomerne veľký výber, vznikli mnohé lokálne firmy, ktoré predávajú produkty špičkovej kvality. A prečo sú práve tieto výrobky také populárne?
„Je to spoločnosťou a jej nastavením. Aj u nás už funguje trend, ktorý podporuje zdravý životný štýl, športovanie a s tým súvisí aj strava. Ja sa pohybujem hlavne medzi športovcami a veľa z nich začína vnímať, že už dosiahli svoj limit a nevedia sa posunúť ďalej.
A vtedy nastupujú otázky ohľadom stravy,“ tvrdí Ivan Pózel z firmy, ktorá sa špecializuje na oriešky a orieškové maslá. Druhým dôvodom sú podľa neho sociálne siete. „Instagram je plný fotiek z fitnescentra, športovci zverejňujú ako civičia a následne, aj ako vyzerá ich jedlo, ktoré je plné zdravých surovín.
Orechy a orieškové maslá sú skvelým zdrojom energie, majú nutričné benefity v podobe zdravých tukov. Tí, ktorí žijú aktívne, svoj životný štýl šíria ďalej trendy sa dostávajú aj k ľuďom, ktorí to dovtedy nevnímali. A to je dobre.“
Úspech zdravej výživy priniesli sociálne siete
Jednoducho, zdravý životný štýl je populárny a príťažlivý. „Aj ľudia, ktorí doteraz vôbec nedbali na svoju stravu, aj vďaka Instagramu postupne prechádzajú na zdravší životný štýl. Minimálne 50 percent úspechu firiem, ktoré riešia zdravú výživu, je v sociálnych sieťach. Zažívame obrovský boom,“ tvrdí.
Ľudia sa radi pochvália, že žijú zdravo. „Už sme si zvykli, že na Instagrame musí byť všetko pekné. Tam si predsa nikto nedá škaredú fotku. Ak jedlo pekne vyzerá na tanieri, tak musí aj výborne chutiť.
S maslami a nátierkami sa dá krásne variť. Foodblogeri ich vedia nádherne upraviť a urobiť perfektnú fotku. Ľudia si povedia: Wau, vyzerá to super a ešte je to aj zdravé, nie je čo riešiť.“
Ivan Pózel spolu so svojim kamarátom Marekom Halačom založili firmu InfiNuty, ktorá spracúva práve orechy. Plody, ktoré boli odjakživa považované za mimoriadne zdravý zdroj energie a tukov.
„Orieškové maslo je výbornou náhradou za sladkosti. Je vhodné aj do pečenia. Naši zákazníci chcú piecť iné, zdravšie koláče, ktoré vôbec nemusia byť presladené. Koláč s mandľovým maslom je úžasný, rovnako aj palacinky či slané pagáče,“ vysvetľuje filozofiu ich firmy Marek.
Pred pár desaťročiami sa začali dovážať, hlavne z USA, arašidové maslá. No tie sú vraj úplne iné ako naozajstné, zdravé produkty. „Je v tom veľký rozdiel, hlavne v kvalite orechov a spôsobe spracovania. Drvivá väčšina arašidov pochádza z Číny, pestujú sa na kvantá a nik nedbá na nich kvalitu. Naše orechy sú väčšinou európske, arašidy napríklad dovážame z Grécka,“ tvrdí Ivan.
Aj oni razia teóriu, že do kvalitných orieškových masiel vôbec netreba pridávať soľ, cukor ani palmový olej. Orechy kombinujú iba s kokosovou dužinou alebo s medom. Vyskúšali spoluprácu s viacerými farmármi, ale zistili, že kvalite orechov sú obrovské rozdiely.
„ S mandľami sme si zažili svoje. Najdostupnejšie boli kalifornské a boli celkom fajn. Potom sme vyskúšali španielske, ktoré boli o niečo drahšie, no dostupnosť bola samozrejme lepšia.
No boli sme sklamaní, niektoré várky boli veľmi horké. Niektoré odrody mandlí majú veľmi zvláštnu chuť, vôbec neboli dobré. Prešli sme cez Sicíliu a nakoniec sme našli skvelého gréckeho farmára, ktorý má viacero druhov orechov, pestuje ich poctivo, vie nám okamžite poradiť.“
Ako je to možné, že orechy zo supermarketu chutia úplne inak ako od malých predajcov? Ivan má jasnú odpoveď. Dôvodom je cena produktu. „Ja sa obchodom vôbec nečudujem, že predávajú takýto tovar. Väčšina Slovákov ide iba po cene. A sú presvedčení, že na chuti vôbec nezáleží.
Keď vidím, za koľko predávajú v obchodoch orechy, tak ich cena je nižšia, ako sú naše nákupné ceny. Pritom, oni si do ceny započítajú všetky svoje náklady a marže.“ Halač ale priznáva, že aj Slováci už začínajú chápať rozdiely. „Vedia, že za kvalitu si musia priplatiť.“
Firma vznikla na lanovke
Ivan a Marek sú dlhoroční kamaráti. Poznajú sa od vysokej školy. Infinuty vymysleli na spoločnej lyžovačke, kde prišla reč na podnikanie. „Marekovi som na lanovke povedal, že poďme robiť maslá a on že dobre...“
Ivan je dlhoročný športovec a orieškové maslá si pravidelne kupoval už dlho zo zahraničia. Ale trápilo ho, že sa nevie dopátrať pôvodu výrobku. „Väčšinou je na etiketách napísané iba to, že krajina pôvodu je EÚ alebo mimo EÚ (to pre mňa automaticky znamená Čína).
A vieme, že z Číny chodia často orechy s plesňami alebo aflatoxínmi a to sú veľmi rizikové látky, uznané karcinogény. Do takéhoto riziká som sám nechcel ísť. Skúšal som si vyrobiť vlastné maslo, zo začiatku samozrejme letelo rovno do záchoda.“
Postupne skúšal mnohé postupy, dnes majú všetky certifikáty a povolenia a môžu predávať vlastné, zdravé orieškové nátierky. Ľudia sú vraj nadšení. Ako jedni z mála firiem ich vyrábajú na Slovensku.
Každý orech prejde im prejde rukami, skontrolujú ho, preveria a ak nespĺňa požadovanú kvalitu, nekompromisne ho vyradia. „Z Grécka nám chodia surové orechy, upravujeme si ich sami a pražíme ich v šupke,“ tvrdí Marek.
„Musíme mať nad všetkým dohľad, to je základ. Všetky orechy skontrolujeme trikrát: pred pražením, po pražení a vtedy, keď ideme mlieť. Máme širší sortiment a odmietame príliš veľké kombinovanie chutí. Viac nám sedia maslá, ktoré sú jednoduché, kvalitné a zdravé,“ dopĺňa Ivan.
No pravda je, že všetci chcú hlavne sladké. A vôbec nezáleží na tom, či žijú zdravo alebo nie. Sladká chuť jednoduché vyhráva. „Ak by sme išli po tom, že chceme iba zarábať, bolo by to veľmi jednoduché. Dáme tam veľa cukru a veľa by sme predávali. Ja sa s tým ale neviem stotožniť, trvám na tom, že naše produkty budú zdravé."