Alebo sa z nich v rámci recyklácie môže vyrobiť ďalšia kapsula. Marketingová manažérka spoločnosti Nespresso pre Českú a Slovenskú republiku Andrea Petrová tvrdí, že takéto projekty majú zmysel.
Kapsulový systém je pre nich zárukou zachovania prvotriednej kvality kávy, no nechcú aby sa kapsuly stali súčasťou komunálneho odpadu. Na pôde technologického festivalu IXPO sme sa rozprávali o káve ale aj zodpovednosti k životnému prostrediu.
Andrea Petrová, NESPRESSO Marketing Manager Czech Republic & Slovakia
Prečo sa Nespresso spojilo s technologickým festivalom?
Vnímali sme to ako úžasnú platformu, aby sme priblížili Nespresso našim zákazníkom v Bratislave. A zároveň sa snažíme informovať o najväčšej bariére, ktorú naša firma predstavuje pre určitú skupinu zákazníkov. A tou je kapsulový systém.
Slovákom teda prekáža to, že balíte kávu do kapsúl?
Áno. Určitá skupina ľudí vníma kapsule negatívne a preto je to pre nich bariéra a nejdú do tohoto systému.
Tak skúste vysvetliť, prečo vlastne vaša firma predáva kávu v kapsuliach.
Ponúkame prvotriednu kávu, ktorú nenakupujeme na burzách, ale priamo od farmárov. Ide nám o to, aby si zákazník vychutnal túto kávu v čo najlepšej kvalite, aby sa uchovala jej čerstvosť, arómu, chuťový profil. Práve preto je naša káva uložená v hliníkových kapsuliach.
Akú kávu dostane zákazník?
Na svetovom trhu sa predáva zhruba 10 percent výberovej kávy. A my si z tejto výberovej kávy vyselektujeme prvotriednu kvalitu. Naša káva je ručne zbieraná, má rôzne systémy spracovania, prechádza kontrolou kvality. Zároveň pracujeme priamo s farmármi.
Ako sa na kvalite kávy prejavuje to, že ju zomeliete? Nestratí tým automaticky na čerstvosti?
Rozhodne nie. Proces mletia a uzatvorenia kávy do kapsule prebieha vo vákuovom prostredí a tým pádom je absolútne čerstvá.
Aký obalový materiál používate?
Ide o prvotriednu kvalitu hliníka.
Ako zabezpečujete recykláciu obalov?
Snažíme sa robiť medzi zákazníkmi osvetu. Vieme, že približne 80 percent z našich zákazníkov vie, že môže obaly vrátiť na recykláciu. Samozrejme, nie všetci to aj urobia. Ich dôvody sú rôzne.
Všetci môžu vrátiť použité kapsuly do našich butikov, tam ich dáme do špeciálnych recyklačných vreciek. Ak si zákazníci objednávajú kávu cez internet, stačí si v e-shope zakliknúť spätný odber kapsúl a kuriér zoberie kapsuly v recyklačnom vrecku.
Všetok odpadový materiál odosielame do firmy EKO Logistics v Týnci nad Labem. Tam sa oddelí hliník od kávovej usadeniny. Káva sa následne pridáva do hnojív alebo kompostov. Hliník sa používa napríklad v automobilovom priemysle. Momentálne pracujeme na variante, že by sme z použitého hliníku opäť vyrábali kapsule.
Ako ste ďaleko?
Zatiaľ je to ešte v plienkach. Vo svete sa už ale hliník zbiera a takéto kapsule sa vyrábajú. U nás ich máme ešte málo a vieme, že projekt nie je dlhodobo udržateľný.
Ale snažíme sa spojiť viacero krajín a zhromaždiť čo najviac hliníka. Chceme ale zákazníkovi ukázať kolobeh materiálu. Pre nás a životné prostredie je vlastne úplne jedno, čo budeme z hliníka vyrábať, pretože hliník je nekonečne recyklovateľný materiál.
Na festival ste priniesli aj špeciálny bicykel. Čo to má spoločné s Nespressom?
Chceme ukázať ľuďom, čo všetko sa dá urobiť z použitého hliníka. Pred dvomi rokmi sme z hliníkových kapsúl vyrobili dva bicykle. Jeden sme vydražili a výťažok sme venovali Nadácii Terezy Maxovej.
Druhým demonštrujeme, že hliník je nekonečne recyklovateľný materiál a môže opätovne získať nový život. Máme tu aj výsledok nášho druhého projektu. Opäť je lokálny a realizovali sme ho v Českej republike.
Chceli sme vyrobiť ikonický objekt, ktorý si môže každý kúpiť. Napadlo nám, že vyrobíme českú rybičku. Ale nie jej repliku. Požiadali sme preto popredného českého dizajnéra Michala Froňka, aby vymyslel nový tvar a dizajn rybičky.
Následne sme produkt vyrobili u tradičného českého výrobcu Mikov. Stretlo sa to s veľkým úspechom. Nožíky sa okamžite vypredali.
Výťažok z tejto kampane išiel opäť na konto Nadácie Terezy Maxovej a pomáhal mamičkám v azylových domoch, aby sa symbolicky odstrihli od predchádzajúceho života a začali nový.
Ukazuje sa, že je vlastne jedno, či budeme z hliníka vyrábať kapsuly, bicykel alebo rybičky. Cieľom je prostredníctvom kampaní edukovať ľudí, aby vnímali našu filozofiu.
Na projekte spolupracujeme aj s Inštitútom cirkulárnej ekonomiky. Oslovili sme ich k spolupráci a zo začiatku veľmi váhali, tvrdili, že kapsuly patria k najzbytočnejším obalom.
No rozhodli sa, že ak projekty dávajú zmysel, budú ich podporovať. Ocenili, že sa staráme o recykláciu a máme kruh uzavretý až do konca: edukujeme zákazníkov, zbierame odpad, nie sme súčasťou komunálneho odpadu a vyrábame aj konečné produkty.
Chystáte takýto projekt aj na Slovensku?
Áno, na jeseň by sme chceli prísť s podobným produktom na slovenský trh.
Ale základom je presviedčať ľudí, aby vracali kapsuly späť. Bez toho to zrejme nepôjde.
Chceme, aby maximum ľudí vedelo, že tento systém existuje. Nedávno sme pri príležitosti Dňa Zeme poslali túto informáciu všetkým zákazníkom z našej databázy. Musíme ich presviedčať, že to má zmysel. Vzdelávacie kampane sú pre nás veľmi dôležité.