„Punčová je diskutabilná,“ hovorí Orhan Hajrula, ktorý zmrzlinu pozná ako málokto. Spolu s bratom Erenom prevzali rodinnú tradíciu a dnes v Lučenci vlastnia vychýrenú cukráreň Flamengo. Jej história siaha až do roku 1925. „Máme to zašifrované v našej DNA,“ zhodujú sa obaja. Prečítajte si ďalší príbeh v spolupráci s portálom kávičkári.sk.
Stretnutie v útulnej cukrárni bolo pre nás zážitkom. Prvýkrát sme mali možnosť sedieť za jedným stolom s dvoma generáciami, ktoré kaviarni vdýchli nielen život, ale i dušu. „To naši rodičia, naučili nás všetko.“ Starý otec Muharem Hajrula svoj prvý podnik otvoril v Želiezovciach. Zmrzlinu predával počas leta v stánkoch, neskôr odštartoval aj ambulantný predaj na motorkách. Vlastnil tri motorky, ktoré mali mraziace boxy. S nimi sa potom chodilo po dedinách. Predaj zmrzliny fungoval dokonca aj počas druhej svetovej vojny.
V sedemdesiatych rokoch sa rodina presťahovala do Lučenca. „Keďže predaj zmrzliny bola sezónna záležitosť, museli sme nájsť nové spôsoby.“ Rodičia Hajrulovci otvorili cukráreň, kde okrem zmrzliny ponúkali aj gumené cukríky. Tu sa začal písať ich príbeh s kávou. „Pôvodom sme Turci a dobrú kávu si vieme vychutnať. V tých časoch boli v Lučenci len tri presso stroje a jeden z nich bol náš.“ Cukráreň čoskoro začali navštevovať nielen ľudia z mesta, ale aj blízkeho okolia. „Denne sme predali štyri až päť kíl kávy. Viete si predstaviť, koľko to bolo šálok?“
Zaujímalo nás, ako vznikol názov cukrárne. „Pomenovanie Flamengo sme vymysleli u nás v kuchyni. Teda nie my, ale rodičia. Mal som asi desať alebo jedenásť rokov a akurát sme mali u nás návštevu z Miami,“ približuje starší zo synov Orhan. Tento názov môže mať viacero významov. „My sme si to spojili s vtákom podobným pelikánovi. V prenesenom význame sme našej cukrárni zaželali, nech roztiahne krídla, nech si lieta.“
„Viete, v tureckom jazyku sa hovorí: málo, ale originál. Držíme sa toho. Všetky výrobky, ktoré produkujeme, sú založené na poctivých receptoch.“ Zmrzlina aj zákusky sú vyrábané výhradne z čerstvých surovín, buď priamo od slovenských farmárov alebo od kvalitných zahraničných dodávateľov. Ide najmä o kakaové bôby či vanilkové struky.
"Chlapci", ako ich rodičia nazývajú, na steny interiéru povešali dobové fotografie z rodinného archívu. „Sú mladí a niektorým veciam rozumejú inak než my,“ hovorí ich mama. Dôveru im prejavuje nielen ona, ale aj vyše osemnásťtisíc fanúšikov na sociálnej sieti. Flamengo drží krok aj s novými trendmi. Obaja bratia sú zástancami zdravej výživy, preto v ponuke cukrárne nájdete aj proteínové palacinky, raw torty, chia poháre, parfaity a ďalšie pochúťky.
„Na podnikanie sa nedá nazerať cez ďalekohľad, potom to nefunguje.“ A bratia vedia, o čom hovoria, v cukrárni trávia celé dni. „Keď ma prídu pozrieť deti a dostanú chuť na koláč, nehovorím im tento áno – tento nie. Viem, že to, čo ponúkame našim zákazníkom je v top kvalite, a preto nemám obavy.“ Moja srdcovka v claime značky dokonale vystihuje ich vzťah k tomu, čo robia. Všetko srdcom.
Bratia Hajrulovci čerpajú inšpiráciu nielen doma, ale aj v zahraničí – pravidelne navštevujú cukrárske a kávové výstavy v Taliansku, Francúzsku a Turecku. Na slovenský trh prinášajú novinky svetového formátu a všetkým milovníkom sladkých dobrôt predstavujú nové príchute a receptúry. Aj tu sa prejavili zdedené gény. Ak sa ich starý otec pred rokmi nebál riskovať a ponúknuť ľuďom banánovú zmrzlinu (ktorá bola v tých časoch ozajstnou raritou), dnes sa ani oni neboja vyskúšať zmrzlinu napríklad zo stévie. „Každý nech robí to, čo vie,“ prezrádzajú bratia svoje tajomstvo na šťastie.
A ako je to s tou punčovou? Dobiedzame na záver. „Diskutabilné. Niekto ma rád hrozienka, niekto nie. Dôležitá je však chuť, tá ostáva, k tej sa človek v mysli neustále vracia.“ Vo Flamengu je tých jedinečných chutí naozaj mnoho.
Pripravené v spolupráci s: