Obezitou trpí v Čile asi štvrtina dospelej populácie, nadváhu má dokonca 40 percent dospelých mužov. Budúci mesiac preto začne platiť zákon, ktorým chce vláda obyvateľstvo pred priberaním chrániť. Reguluje informácie na obaloch potravín a reklamu cielenú na deti a maloletých.
Podľa španielskeho denníka El País zákon zrejme v Čile bude znamenať koniec pre takzvané „kindervajíčka“ a zmeny pre detské "šťastné krabičky" v reťazcoch rýchleho občerstvenia.
Zákon o nutričných hodnotách potravín a reklame, ktorý začne platiť 27. júna, sa týka obalov potravín, predajov v školských obchodoch a reklamy zameranej na deti mladšie ako 14 rokov. Tretina čilských detí do siedmich rokov má nadváhu a desať percent detí v tejto vekovej kategórii je obéznych.
„Vajíčko s prekvapením láka deti trikom, a preto by nemalo byť predávané v našej krajine. Krabička McDonaldu má vysoké hodnoty kritických živín, a preto nemôže byť podávaná s reklamou cielenou na deti. Takže škatuľka tak, ako vyzerá dnes, nie je šťastná,“ povedal Tanto Pizarro z čilského ministerstva zahraničia miestnemu rozhlasu ADN.
Podľa nového zákona budú musieť balené potraviny mať štítok, ktorý informuje o hodnotách cukru, sodíka a živočíšnych tukoch a o kalóriách. Ak tieto hodnoty prekročia limity stanovené ministerstvom zdravotníctva, bude musieť byť výrobok označený čiernym symbolom s bielymi písmenami. Ten sa už na niektorých výrobkoch v čilských supermarketoch začína objavovať.
Takéto výrobky sa nebudú smieť predávať v školských zariadeniach. Niektoré čilské regióny ich zakážu aj v okolí škôl. Žiadny z výrobkov, ktorý bude označený čiernobielym symbolom, nebude môcť zahŕňať reklamu cielenú na maloletých.
Takzvané "šťastné škatuľky" síce nepatria do kategórie balených potravín, ale podľa nového čilského zákona nebudú môcť byť potraviny ako hranolčeky či hamburgery propagované hračkami.