Prečítajte si pravidelnú rubriku HN magazínu Môj život v korporácii alebo Príručný slovník krysy korporátnej.
V korporáciách sa imbecilným otázkam a konštatovaniam darí viac ako v inom prostredí. Ak by sme spravili rebríček najstupídnejších viet, čo možno v práci počuť, víťaz by bol automatický. S prehľadom by prvú priečku obsadili vety, ktoré sa týkajú zmeny účesu.
Duchaplnosť vládne
Bezduché konštatovanie: „Ty si ostrihaná!“ Prípadne intelektuálne podkutá otázka: „Ty máš nový účes?“ nepočuť len v korporáciách. Tieto prejavy nadprirodzeného pozorovacieho talentu možno nájsť všade, kde sú ľudia, čo o sebe navzájom vedia tri veci. Ako sa volajú, ako vyzerajú, kde pracujú.
Lenže, nadnárodná spoločnosť tvorí často i tisíchlavové stádo úplne neznámych ľudí. A teda „Ty si ostrihaná!“ budete počuť stokrát častejšie ako kdekoľvek inde. A preto v korporáciách je cena za akúkoľvek zmenu vizáže vysoká. Aspoň tri dni budete dokola opakovať tú istú odpoveď. Rovnako ako na mítingu s obzvlášť jednoduchými manažérmi.
V záujme budúcej kariéry a dobrých vzťahov je preto dobré pripraviť si dopredu adekvátnu odpoveď. Vo všeobecnosti sa dajú možné reakcie rozdeliť do trochu kategórií. Najprv korektné. Potom krátke a minimálne urážajúce. A na záver dlhé a obzvlášť urážlivé.
Slušne, nekorporátne
Začnime tým, ako reagovať slušne. Najčastejšie sa používa: „Ty si ostrihaná! Áno, ďakujem, že si si to všimol.“ Odpoveď treba podčiarknuť úsmevom. Nevýhodou je, že riskujete ďalší rozhovor spojený s hodnotením, či sa vám novú účes hodí alebo nie. Po druhé, môžete reagovať krátko. Napríklad: „Ty si ostrihaný? Hej, ja viem.“ Za týchto okolností dlhší rozhovor na tému vlasov nehrozí. Z kolegu síce robíte idiota, ale nie do takej miery, aby si to väčšina korporátnych krýs všimla. Najlepšie riešenie je vyslovene nekorporátne. Ak sa vás niekto spýta, či ste ostrihaný, musíte sa v nefalšovanej panike chytiť za hlavu a spýtať sa „Fakt? To nie!“
V tomto prípade je riziko ďalšej komunikácie skutočne zanedbateľné. Na druhej strane, len ten najprostoduchejší manažér si nevšimne, že z neho robíte idiota. A vďaka tomu môžete získať bonus. Veľkú šancu, že tento Sherlock Holmes už s vami nikdy neformálny rozhovor nepovedie.
Univerzálne použitie
Uvedené odpovede možno použiť na všetky imbecilné otázky. Okrem účesu nimi možno reagovať na dopytovanie týkajúce sa nového oblečenia, topánok, auta...
Dokonca zaberajú aj na druhý typ najhlúpejších konštatovaní v korporácii. Tie predstavujú takzvané meteorologické banality. Teda tvrdenia, ktoré sa začínajú tým, že sa niekto pozrie z okna. A následne s prekvapením oznámi, že prší, sneží, fúka... S jediným rozdielom.
Efekt reakcií je presne opačný. Najzdvorilejšia sa stáva najdrzejšou. A najdrzejšia najzdvorilejšou. Teda: Prší! Áno, ďakujem, že si si všimol,“ robí z kolegu najväčšieho idiota. A „Fakt? To nie!“ je presne naopak. Pretože kolega získa dojem, že počasie rozrušuje aj niekoho iného.