Ak ste v korporácii dostatočne dlho na to, aby ste si to vedeli užívať a zároveň príliš krátko, aby ste neskorporátneli až na koreň osobnosti, dokážete i tie najdlhšie mítingy efektívne skrátiť.
Stačí málo. Vytvoriť si vlastný jazyk, objaviť správne kľúčové slová a neváhať ich použiť. Aj tú najdlhšiu korporátnu poradu dokážete skrátiť na minimum bez toho, aby to malo vplyv na vašu kariéru. Na inšpiráciu prinášame dva v praxi overené návody.
Otec zakladateľ
Aj na mítingu nadnárodnej spoločnosti sa stretnete s úplne hlúpymi nápadmi. Pre objektivitu dodajme, že nie na každom. Pretože môžete byť v korporácii rok, denne mať tri mítingy a na nič, podobné novému nápadu nenarazíte. Ak však takáto plodná chvíľa príde, môžete si byť istí, že každý druhý návrh bude v lepšom prípade prostoduchý. Ale diskutovať sa o ňom aj tak bude dlhé hodiny.
Navrhovatelia sú totiž spravidla absolútne premotivované mozgy alebo pracujú na marketingovom oddelení. A náznakom nerozumejú. Samozrejme, nemôžete im povedať do očí, že týždeň po realizácii ich nápadu bude nutné ohlásiť hromadné prepúšťanie. Bolo by to úprimné a teda v rozpore s korporátnou kultúrou.
Namiesto toho vám stačí povedať jednu vetičku. „Rozmýšľam, čo by na to povedal zakladateľ spoločnosti.“ Táto veta zastaví drvivú väčšinu zbytočných diskusií. Má, samozrejme, svoju nevýhodu. Aj tie najkorporátnejšie krysy sa na vás pozrú ako na legitímneho blázna.
Konštatovanie je totiž tak strašne hlúpe, že podlezie aj latku, ktorú nastaví akýkoľvek nápad. Ak míting skráti, žiadna cena nie je dostatočne vysoká.
Sme príliš negatívni
Aj keď máte to šťastie a nie ste na mítingu bohatom na nápady, môže sa vám často zazdať, že sedíte medzi roztliachanými idiotmi. Alebo na marketingovom oddelení. Teda nepodstatná téma sa vlečie, prípadne si na nej dve oddelenia začnú vybavovať staré účty. Vy máte príjemnú pozíciu rukojemníka.
No i za týchto okolností nemusíte zúfať. Máte viacero možností. Môžete sa postaviť a oznámiť, že i zatiahnutá ručná brzda by tému posunula ďalej. Prípadne si vziať slovo a navrhnúť, aby si spoločnosť založila súkromnú školu tliachania. Ale ani to by nebolo korporátne. V tomto prípade ako zaklínadlo slúži veta: „Nie sme príliš negatívni?"
Je to pozoruhodné, ako strašne sa korporátne krysy obávajú slova negatívny. Možno viac ako rakoviny. Príliš negatívny v hodnotení môže znamenať rozlúčenie sa so stoličkou v open space. A, paradoxne, skutočný korporátnik po tom túži a bojí sa zároveň. To vám však môže byť jedno. Téma skončí a míting sa skráti na znesiteľnejšiu dĺžku.