Keď pred 20 rokmi vyšiel prvý diel kresleného románu Arta Spiegelmana o holokauste Maus, bolo to doslova ako blesk z čistého neba. Žáner komiksu bol dovtedy vyhradený najmä pre lietajúcich chlapcov s červenými kabátmi s veľkým písmenom "S" na hrudi. Kto si však dnes myslí, že "obrázkové knižky" sú len pre deti alebo pre tých, čo neradi čítajú, ten zaspal dobu. Nezdržujte sa príbehmi obézneho kocúra Garfielda či nedorasteného Asterixa a siahnite po niečom novom.
Komiks a tzv. graphic novel sa v posledných dvoch rokoch stali súčasťou produkcie vydavateľských domov v USA aj západnej Európe, a literárna kritika začala pozerať na tento druh umenia seriózne. A komiks je naozaj neskutočne tvárne médium, ktoré unesie skoro všetko. Napríklad dve prestížne newyorské vydavateľstvá Farrar, Straus & Giroux a Roaring Brook Press prišli v lete s dvoma celkom odlišnými novinkami pre dospelých čitateľov: The 9/11 Report je veľmi realistickou kreslenou adaptáciou, ktorá vznikla na základe záverečnej správy Národnej komisie. Ide o strhujúcu rekonštrukciu teroristických útokov zo septembra 2001, čo bolo pred tým a po tom. Na druhej strane Grady Klein, ilustrátor a dizajnér, vydal svojráznu sondu do americkej spoločnosti 19. storočia. Hrdinka jeho knihy The Lost Colony, strapaté dievčatko v pruhovaných pančucháčoch, si splní sen a za 17 dolárov kúpi čierneho otroka...
Rehabilitácia komiksu ako svojrázneho umenia sa začala konečne aj u nás, o čom svedčia aj dve trilógie: Oskar Ed od slovenského výtvarníka Branka Jelinka a železničiar Alois Nebel populárnej dvojice Jaroslav Rudiš a Jaromír 99.
Autor je šéfredaktor kultúrnej revue Labyrint
StoryEditor