Martin Scorsese, záruka režisérskej kvality, siahol v najnovšom filme Letec po životopisnom námete. Oscarovými nomináciami obťažkaná snímka, ktorá v týchto dňoch prichádza do slovenských kín, je portrétom Howarda Hughesa, amerického miliardára, vášnivého letca, producenta, režiséra, známeho hollywoodskeho plejboja a duševne chorého človeka.
Ten, kto poznal Hughesa predtým, najmä ako tvorcu filmu Pekelní anjeli či -- v tom čase nanajvýš kontroverzného -- Štvanca, po pozretí snímky Letec si svoj pohľad poopraví. V nej totiž Howard Hughes (Leonardo di Caprio) vystupuje predovšetkým ako milovník okrídlených kovových vtákov a fanatik čo sa týka rozvoja leteckého priemyslu všeobecne. Vstupuje do deja v mladých rokoch, tesne po smrti svojho otca, keď musí svetu ukázať, že nie je iba dedičom, ale svojprávnou bytosťou. Megalomanstvo sa prejavuje už pri natáčaní Pekelných anjelov, keď je Hughes pre konkrétnu vidinu veľkej leteckej scény ochotný obetovať nielen čas a energiu zamestnancov, ale aj veľa vlastných financií. Perfekcionizmus a životný leitmotív "nič nie je nemožné" mu umožňuje realizáciu mnohých snov, medzi ktorými je prestavba niekoľkých desiatok dvojplošníkov na jednoplošníky iba odrazovým mostíkom. Scorsese si dal záležať, aby Hughes nepôsobil na filmovom plátne iba ako arogantná kapitalistické "monštrum", ale aj ako občas citlivá a neistá bytosť. Približuje hlavnú postavu nielen vo svetle reflektorov a novinárskych bleskov, ale i v šere domu, kde sa Howard zbavuje oficiálnej masky a ostáva zmietaný fóbiami a obsedantnými nutkaniami. Popri nevyliečiteľnej chorobe dávajú jeho duši zabrať aj početné partnerky, v ktorých čele stoja Katharine Hepburn a Ava Gardner. Emancipovanú intelektuálnu karieristku Hepburn dôveryhodne stvárnila Kate Blanchet, jej nástupníčku Gardnerovú zase "bábikovská" Kate Beckinsale. Ženy Hughesa milovali, no ani jedna s ním nedokázala žiť spoločnej domácnosti natrvalo. Jedna preto, že bol príliš sám sebou, druhá preto, že bol hotový blázon. A tak si svoju vernosť trénoval na pracovných aktivitách. Snímka nerozoberá podrobne, odkiaľ pochádzal celý Hughesov bezodný majetok -- vystupuje v nej predovšetkým ako majiteľ leteckej spoločnosti TWA. Za ňu je ochotný bojovať do posledného dychu. V súdnom procese, kde obhajuje vlastné právo na účasť v medzinárodnej preprave a bojuje proti monopolu konkurencie, nielen v očiach diváka, opäť vyhráva. Nad tvrdohlavosťou obchodníka totiž stojí jeho pravdovravnosť a zmysel pre spravodlivosť. Tvorcovia snímky sa úspešne vyhli opisovaniu Hughesovej zúfalej smrti s diagnózou syfilis a filmový pás odstrihli vo chvíli, keď sa na cestu z kopca ešte len chystá.
Možno je Letec obhajobou a očistením kontroverzného mena Howarda Hughesa, no v rámci svojho žánru -- biografických filmov -- určite zaujme miesto v elitnej letke.
StoryEditor
Howard Hughes z vtáčej perspektívy
Martin Scorsese, záruka režisérskej kvality, siahol v najnovšom filme Letec po životopisnom námete. Oscarovými nomináciami obťažkaná snímka, ktorá v týchto dňoch prichádza do slovenských kín, je portrétom Howarda Hughesa, amerického miliardára, vášnivého letca, producenta, režiséra, známeho hollywoodskeho playboya a duševne chorého človeka.
