StoryEditor

Hlasy doby

28.10.2005, 00:00
Glosa

V posledných rokoch zaznamenal obrovskú expanziu vo svete filmu dokument. Ťažko povedať, či ide o reakciu na nedostatok námetov pre hraný film alebo jednoducho túžbu divákov vidieť realitu bez príkras.
Pri sledovaní dokumentov si divák môže urobiť obraz o dobe, v ktorej film vznikol, alebo o ktorej vypovedá. Preto je zaujímavé porovnávať dokumentárne snímky z 50. rokov minulého storočia, ktoré sa zaujímali o osobnosti v pravom zmysle slova a za kamerou stáli podobní ľudia. Príkladom môže byť známy slovenský režisér Štefan Uher, od ktorého sme nedávno mohli vidieť dokument Učiteľka. Bol síce o žene, ktorá by pre dnešné médiá asi nebola atraktívna, no bola skutočnou osobnosťou.
Dokumenty z nasledujúcich dekád sú zase menej alebo výraznejšie ideologicky podfarbené, a možno aj to je dôvod, prečo sa ich vysiela tak málo. Ak sa objavia, môžeme si v nich uvedomiť napríklad takú drobnosť, akou je uhol kamery. Bývalých straníckych funkcionárov totiž takmer vždy snímali z podhľadu, aby na diváka pôsobili majestátne.
S príchodom 90. rokov sa vyrojili reportážne filmy, najčastejšie zachytávajúce udalosti z obdobia zmeny režimu. Mnohé z týchto dokumentov sú však neuveriteľne nezáživné a vytvárajú tak skvelú kombináciu s povinným školským čítaním, ku ktorému majú blízko aj tematicky. Ľudia ich skôr obchádzajú, než by venovali čas konvenčne spracovanej téme s nudným komentárom.
V posledných rokoch sa však do dokumentu dostáva nový, svieži vietor, tvorcovia umne stavajú na tom, čo tu bolo v minulosti. Preto môžeme vidieť spracovanie osudov ľudí považovaných za osobnosti ako náhodou snímaných a doplnených často nudným komentárom dotyčného o sebe samom. Nemôžeme však všetkých autorov hádzať do jedného vreca, je medzi nimi veľa talentov, ktorí svoju prácu robia naozaj profesionálne. A práve tí priniesli do televízie obyčajné ľudské príbehy, povedzme v sérii Família.
A to je dobre, aspoň sme, aj keď zrejme len dočasne, ušetrení vykonštruovanej kontroverznosti, akú nám predviedol trebárs vo filme Fahrenheit 9/11 Michael Moore alebo prehnanej akčnosti, s akou je schopný nakrútiť aj obyčajné zaväzovanie si šnúrok, u nás tiež známy dobrodruh Steve Irvin z Lovca krokodílov.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. september 2024 21:27