StoryEditor

Martin Luther je provokatívna opera

20.05.2005, 00:00
Sólista Opery SND Ladislav Nezhyba v rozhovore pre HN

Vo Veľkom evanjelickom kostole v Bratislave bude mať v nedeľu premiéru pôvodná slovenská opera Viťazoslava Kubičku Martin Luther, v réžii sólistu Opery SND Ladislava Nezhybu, ktorý zároveň stvárni aj postavu mnícha, kňaza, cirkevného reformátora Luthera.

Ako vznikol nápad skomponovať operu o nemeckom teológovi, filozofovi a cirkevnom reformátorovi, zakladateľovi nemeckého protestantizmu Martinovi Lutherovi?
-- Slovenský skladateľ Víťazoslav Kubička pocítil potrebu vyjadriť sa k jemu blízkej téme. Oslovil libretistku Slavomíru Očenášovú, a tak vznikla pôvodná slovenská opera. Hudobnou formou chcel priblížiť veľkého cirkevného reformátora. Už v minulosti sme spolupracovali na rôznych projektoch, preto mi zveril nielen hlavnú rolu Luthera, ale neskôr aj réžiu. Po prečítaní libreta a vypočutí hudby som ani na chvíľku nezaváhal. Opera zachytáva najdôležitejšie momenty z Lutherovho života, jeho vzťah k Bohu, boj so svojím svedomím. Luther totiž nebol v začiatkoch presvedčený, či ide správnou cestou. Nie je tam jediná pasáž, ktorá by sa dotkla katolíckych veriacich.
Je táto opera záležitosťou výlučne evanjelických umelcov?
-- Obsadenie umelcov je, takpovediac, ekumenické.
Na jej uvedenie ste zvolili neštandardný priestor. Aké dôvody vás k tomu viedli?
-- Celý projekt sa nesie v takmer nulovom rozpočte. Do projektu investoval sám skladateľ, ako aj iní členovia realizačného tímu. Na kostýmy materiálovo prispeli sponzori a ostatok je osobný zápal pre dobrú vec. Strechu nad hlavou nám ponúkli v Evanjelickom kostole na Legionárskej. Opera je scénicky spracovaná pre kostolný priestor. Keďže je to priestor nezvyčajný, museli sme zvoliť aj nezvyčajné výrazové prostriedky. Výhodou je výborná akustika, istou nevýhodou je to, že nemôžeme použiť rôzne efekty, ktoré v divadle bežne využívame. Je tam, napríklad, scéna, keď Luther cestuje do Ríma a s nevôľou sleduje mravný úpadok, kurtizány, alkohol, obchod s odpustkami... to sa ťažko robilo pred skutočným oltárom.
Istý autorský podiel v opere Martin Luther údajne máte aj vy...
-- Ale iba drobný. Napísal som scénu Lutherov rozhovor s diablom. Je to jediná časť, kde znie próza -- Luther sa vlastne rozpráva s violončelom -- predstaviteľom všeobecného zla.
V čom vidíte hlavné poslanie tohto diela?
-- Chceme osloviť predovšetkým mladých poslucháčov. Mojím osobným želaním je, aby si k tejto opere našli cestu všetci tí, ktorí sú ešte schopní na chvíľku sa zastaviť, zamyslieť sa a možno aj sami nad sebou, nad spôsobom života, aký dnes žijeme a túžia sa vrátiť k mravným hodnotám a istej pokore. A muzikantské posolstvo? Vážnu hudbu nenápadne vylúčili z médií a ak niečo nepodnikneme, zmizne čoskoro z nášho života. Možno práve kostoly budú tie miesta, kde treba trpezlivo vyčkať, až sa preženie cez Slovensko táto "kultúrna reality cunami". Nebolo by to v histórii prvýkrát.

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 19:30