Zaujať. Práve o to vždy išlo vo filmovom priemysle. Vtiahnuť diváka do deja tak, aby ho prežíval spolu s postavami. Prežíval ich bolesť, šťastie alebo strach. Nový film Toma Tykwera však sľubuje čosi úplne výnimočne. Parfum: Príbeh vraha, ktorý nakrútil nemecký režisér podľa úspešnej predlohy svojho krajana Patricka Süskinda vraj budú diváci cítiť.
Brať jeho slová smrteľne vážne by bolo absurdné. Určite nečakajte, že počas premietania budete v kinosále cítiť obrovské množstvo vôní, ktoré sa na vás z plátna budú doslova hrnúť. Tykwer sa ich pokúsil preniesť na plátno s pomocou kamery Franka Grieba, ktorý odviedol skutočne vynikajúcu prácu. Každé z miest, ktorými prechádza hlavný hrdina príbehu Jean-Baptiste Grenouille, má inú atmosféru, a najmä inú vôňu. Tú dokázal režisér zachytiť pomocou farieb kamery, ktoré sa neustále menia. Jean-Baptiste je posadnutý všetkými vôňami. Nevie sa ich nabažiť. Je mu jedno, či ide o špinavé ulice Paríža, ktoré smrdia rybacinou a hnijúcimi mŕtvolami zvierat, alebo nádherné lúky plné kvitnúcich kvetín. Každá vôňa je pre neho niečím zaujímavá a výnimočná. Jedna ho však omámila zo všetkých najviac. Vôňa ženy. A práve vďaka nej sa v ňom prebudí jeho výnimočný talent vraha. Jean-Baptiste však nepatrí k vrahom, ktorí vraždia pre potešenie. Jediným dôvodom, prečo zabíja, je dokonalý parfum, ktorý vznikne spojením vôní jeho ženských obetí.
Vynikajúcu atmosféru filmu okrem kamery pomohli vytvoriť aj kvalitní herci. Ben Whishaw síce nepatrí k tým známejším, za hereckými hviezdami Dustinom Hoffmanom a Alanom Rickmanom však rozhodne nezaostáva. Parfum: Príbeh vraha, je film, na ktorý sa oplatí ísť do kina. Jeho obrazová stránka je totiž fantastická a nechať si ju ujsť na veľkom plátne, by bola obrovská škoda. Smutné však je, že často prekonáva samotný príbeh filmu, ktorý v dôsledku dlhej minutáže často stráca tempo.
Parfum útočí na divákov
Adaptácia "nesfilmovateľného" románu už zarobila 100 miliónov dolárov.
Bratislava - Slávny nemecký román Parfum, ktorý bol až doteraz považovaný za nesfilmovateľný, zarobil za prvý týždeň takmer 100 miliónov dolárov.
Spisovateľ Patrick Süskind dlho nechcel o predaji práv na svoj príbeh mladého Francúza, ktorý je pre vytvorenie najdokonalejšej vône ochotný aj vraždiť, vôbec počuť. Povolenie dal až v roku 2000 producentovi Berndovi Eichingerovi, avšak pod podmienkou, že do projektu nebude osobne zaangažovaný. Režisérsky sa pod snímku podpísal Nemec Tom Tykwer (Lola beží o život, Nebo) a dostal tak prednosť pred zvučnými menami ako Martin Scorsese či Miloš Forman.
Parfum prijal ako výzvu pokúsiť sa evokovať vône jazykom filmu. Snímka s rozpočtom vyše 63 miliónov dolárov mala v Amerike premiéru krátko po Vianociach, v stredu 27. decembra. Film pritom vzbudzuje kritiky rovnako rozporuplné ako jeho hlavný hrdina. "Úspešné dosiahnutie toho, čo podľa mnohých presahovalo možnosti filmu: vyjadrenie sveta vône a pachu," napísal napríklad internetový magazín Hollywood reporter. Naopak, denník USA Today príliš pochvalný nebol: "Šokujúco predvedený, znepokojujúci, perverzný a napokon emocionálne prázdny." Do slovenských kín film uvedenú 11. januára.
Úspešné filmové adaptácie (v dolároch) | ||
zisk |
rozpočet | |
Dr. No (1963) |
59 miliónov |
1 milión |
Čeľuste (1975) |
470 miliónov |
12 miliónov |
Hook (1991) |
300 miliónov |
70 miliónov |
Jurský park (1993) |
920 miliónov |
63 miliónov |
Tarzan (1999) |
448 miliónov |
145 miliónov |
Harry Potter a kameň mudrcov (2001) |
975 miliónov |
125 miliónov |
Pán prsteňov: Návrat kráľa (2003) |
1,129 miliardy |
94 miliónov |
Kroniky Narnie (2005) |
749 miliónov |
180 miliónov |
Da Vinciho Code (2006) |
754 miliónov |
125 miliónov |
Zdroj: The-Numbers.com |