Na Slovensko zavítal jeden z najslávnejších svetových choreografov Jiří Kylián, pražský rodák. Už od roku 1973 pôsobí v slávnom Holandskom tanečnom divadle (Nederlands Dans Theater, NDT), pre ktoré doteraz vytvoril vyše 60 choreografií a získal za ne desiatky významných ocenení. Na pôde Slovenského národného divadla (SND) stál prvý a poslednýkrát pred 50 rokmi, keď ako malý chlapec tancoval v predstavení Dr. Faust. "Splnil sa nám veľký sen," priznala sa na tlačovej besede riaditeľka SND Silvia Hroncová. Riaditeľ Baletu SND Mário Radačovský je dokonca bývalým Kyliánovým žiakom. Pôsobenie v Holandskom tanečnom divadle považuje za to najlepšie, čo zažil: "Tam som sa najviac naučil. Celý svet chodil cez naše divadlo, naživo sme videli najväčších choreografov a tanečníkov."
Jiří Kylián sa k tancu dostal už ako 9-ročný. Vyštudoval pražské konzervatórium a následne Kráľovskú baletnú školu v Londýne. V roku 1968 začal pôsobiť v Stuttgartskom balete, kvôli čomu sa stal núteným emigrantom: "Česi mi nechceli obnoviť pas, ak sa nevrátim do Prahy." S aktívnym tancovaním prestal pomerne skoro - ešte pred tridsiatkou: "Ja som bol tanečník takej kvality, že by som sa neprijal do svojho súboru. A zistil som, že telá iných ľudí oveľa viac zodpovedali mojej predstave." Slovenských tanečníkov považuje za veľmi kvalitných, zlá finančná situácia ich však núti vstupovať do zahraničných súborov. "Je mi jasné, že kamenné divadlá v Česku a na Slovensku sa riadia ťažko, lebo na jednej strane sú tu pevné hranice, ktoré treba dodržiavať, no na druhej ich treba porušovať, ak sa chce človek dostať ďalej." Práve opierania sa o tradičné námety by sme sa podľa Kyliána mali konečne vzdať: "Je potrebné zaoberať sa aj súčasnosťou, lebo budúcnosť nebude mať žiadnu históriu. Je nutná nová generácia s novými témami." Samotný Kylián sa od začiatku vzpieral klasickému tanečnému divadlu. Časom sa zameral najmä na abstraktný, ba až surrealistický balet. Holandsko je priam živnou pôdou pre nové tanečné trendy. Na otázku, prečo má taká malá krajina takú silnú tanečnú scénu, Kylián nevedel presne odpovedať: "Možno preto, že má paradoxne krátku tanečnú tradíciu. Ľahšie sa tak presadili nové trendy. Holanďania sú veľmi otvorení. Už ako slávni moreplaveci mali túžbu objavovať nové veci." Ak všetko dobre pôjde, Holandské tanečné divadlo zavíta do Bratislavy asi začiatkom októbra tohto roku.