Festival v Cannes sa prehupol do druhej polovice a začínajú sa hodnotiť šance najvážnejších adeptov na Zlatú palmu. Okrem toho sa tu však aj čulo obchoduje a bokom nezostáva ani politika.
Niektoré veľké mená svoj film už uviedli (Pedro Almodóvar, Ken Loach, Terrence Malick, Jim Jarmusch), na ďalšie sa netrpezlivo čaká (Quentin Tarantino, Xavier Dolan, Abdellatif Kechiche). Čiernym koňom ostrosledovanej súťaže sa hneď v úvode stal francúzsky režisér Ladj Ly s nekompromisnou drámou zo súčasného Paríža.
Nie náhodou sa nazýva Bedári ako slávny román Victora Huga, pretože je situovaná do drsnej štvrte Montfermeil, kde svoju kulisu našla aj literárna klasika. Film zaujal všetkých. Najskôr kritikov, ktorí ocenili bravúrnu a odvážnu réžiu 39-ročného černošského debutanta, čím upozornili nákupcov a distributérov na horúcu novinku.
Kým sa však stihli uzavrieť čiastkové kontrakty pre jednotlivé krajiny, len pár hodín po slávnostnej premiére vyšla správa, že americké práva zakúpil internetový gigant Amazon za 1,5 milióna dolárov. To je rekordná suma, akú kto zaplatil za filmový debut.
Lenže táto transakcia nie je ojedinelou lastovičkou. Ďalšou veľkou rybou sa stal obchod Paramountu. Hollywoodska spoločnosť neváhala zaplatiť takmer 50 miliónov dolárov za pripravovanú komédiu Down Under Cover s Chrisom Hemsworthom a Tiffany Haddishovou v hlavných úlohách.
Tým však veľký biznis neskončil. AGC Studios a CAA Media Finance uzavreli s Universalom zmluvu na pripravovaný projekt, ktorým je sci-fi triler Rolanda Emmericha Moonfall s rozpočtom 150 miliónov dolárov.
Skúsení trhoví "harcovníci" sa nechali počuť, že podobné veľké obdchodné transakcie sa v Cannes uzatvárali v prvej polovici 90. rokov, keď boli na výslní akčné tituly s hviezdnymi predstaviteľmi.
Trump. Brexit, Čína
Pred Donaldom Trumpom sa nedá ujsť ani v Cannes. Aspoň tak by sa dalo zhrnúť jadro rozhovorov, ohlasov a článkov, ktoré sa objavujú vo festivalových kuloároch. Príliv populizmu, príznačný pre Trumpovu politiku a paralelné nacionalistické rozmachy vo svete neušetrili ani najväčší filmový sviatok.
„Ak v Spojených štátoch alebo v Mexiku, kde žijem, pôsobíte nacionalisticky, mnohí ľudia sa s tým jednoducho identifikujú, čo je nebezpečná vec. Odlišnosť potom nemôžeme alebo nechceme vnímať," vyjadril sa šéf poroty Alejandro Gonzáles Iňárritu.
Aj viaceré festivalové filmy odrážajú aktuálne politické rozpory. Napríklad Mladý Achmed bratskej dvojice Dardennovcov upozorňuje na radikalizáciu moslimských tínedžerov v Európe. Už spomínaní Bedári zobrazujú bezvýchodiskovú brutalitu etnicky aj nábožensky rozdelených skupín.
A Ken Loach zase obnažuje vykorisťovateľské praktiky súčasnej ekonomiky. „Sledujem, ako extrémna pravica profituje z hnevu, nespokojnosti a odcudzovania jednoduchých ľudí, keď im hovorí - my vieme, prečo sa vám nedarí, prečo ste chudobní. Ukážu im, že za to môžu ľudia, ktorí vyzerajú odlišne a prichádzajú z iných krajín," uviedol dvojnásobný laureát Zlatej palmy.
„Ak budeme podceňovať túto nerovnosť, extrémna pravica ľahko ovládne ľudí, ktorí budú stále nahnevanejší, zúfalejší a budú sa viac báť, pretože pravica bazíruje na strachu. A toto je veľké nebezpečenstvo, ktorému musíme všetci čeliť.“
Samozrejme, brexit je témou aj na Croisette (Croisette Beach Cannes). Za ten síce Trump zodpovedný nie je, ale jedným dychom sa spomínajú jeho podporné stanoviská k rozhodnutiu Veľkej Británie opustiť Európsku úniu.
Ani odborníci sa nevedia dohodnúť, či a ako sa to prejaví aj v zábavnom priemysle, ktorý je globálne prepojený, a teda závislý na konzumentoch s nezanedbateľnými prijmami.
Kľúčoví hráči sa ocitli v pozícii – počkáme a uvidíme
Na filmovom trhu je v početnom obsadení zastúpená aj Čína, ktorá s nevôľou prijíma Trumpove ekonomické reštrikcie a upozorňuje, že sa môžu prejaviť aj vo filmovom priemysle. Ak by americké filmy mali mať nejaké obmedzenia v najväčšej teritoriálnej distribúcii, znamenalo by to pre Hollywood katastrofu, ktorú si dnes nikto nechce ani predstaviť.
Uvedieme jeden príklad. Pod kolosálny komerčný úspech megahitu Avengers: Endgame sa so ziskom viac ako 600 miliónov dolárov postarali práve čínske kiná. Trumpove škrty sú síce zamerané na obchod so sójou, oceľou a plynom, lenže niektorí čínski investori obchodujúci s týmito komoditami majú ekonomický vplyv aj v zábavnom priemysle.
Preto s nevôľou reagujú na administratívne zásahy. Hollywood má naďalej ambíciu expandovať svoje filmy do Číny v čo najväčšom počte. Tá sa tomu zatiaľ nebráni, ale očakáva rovnocenný dialóg. Preto apeluje na vplyvných hráčov v americkom filmovom biznise s presahom na Trumpovu administratívu.