Je to vždy sviatok pre akýkoľvek operný dom, uvádzať geniálnu operu Turandot -- posledné javiskové dielo talianskeho skladateľa Giacoma Pucciniho (1858 -- 1924). Na scéne Opery SND sa hrala iba trikrát (1931, 1942 a 1965). Osemdesiatročné výročie svetovej premiéry (26. 4. 1926) lyrickej drámy v troch dejstvách v talianskom jazyku so slovenskými titulkami si po 40 rokoch pripomenieme jej novou, štvrtou produkciou, ktorej sa ujal prominentný realizačný tím. "Uvádzame ťažké dielo, ale realizačný tím, ktorý Turandot naštudoval, urobil z nej inscenáciu, ktorá nebude dlho prekonaná," povedal generálny riaditeľ SND Marián Chudovský. Dirigent Ondrej Lenárd s režisérom Jozefom Bednárikom prilákali do Bratislavy špičkových sólistov účinkujúcich v popredných svetových operných domoch. V úlohe Turandot sa predstaví česká sopranistka Eva Urbanová, domáca Ľubica Rybárska a Rumunka Sorina Munteanu. V role Calafa Talian Mario Malagnini, kolumbijsky tenorista Ernesto Grisales a Japonec Satoshi Mizuguchi a od budúcej sezóny sa k nim pripojí aj Sergej Larin. Ako Liu sa predstaví Andrea Danková, Iveta Matyášová a Iveta Jiříková.
Za námet pre svoje posledné dielo si Puccini vybral orientálnu rozprávku o krutej princeznej Turandot, ktorá necháva stínať hlavy svojich pytačov a záhadný tatársky princ Calaf sa ju rozhodne pokoriť láskou. Libreto k námetu z exotickej Číny podľa dramatickej predlohy Carla Gozziho napísali G. Adami a R. Simoni. Žiaľ, Puccini prehral boj s časom. Na rádiologickej klinike v Bruseli, kde si liečil rakovinu hrtanu, zomrel skôr, než stihol operu dokončiť. Zanechal však dostatok materiálu, skíc, náčrtkov a poznámok k inštrumentácii, podľa ktorých Turandot impozantne dopísal Pucciniho súčasník Franco Alfano. (Existuje aj tiché a smutné ukončenie Turandot z pera Luciana Beria. V SND zaznie Alfanova verzia.) Na slávnostnej premiére v milánskej La Scale pod taktovkou A. Toscaniniho odznela iba tá časť, ktorú Puccini napísal. Až na druhý deň sa hralo kompletné dielo s Alfánovým záverom.
"Turandot je dielo o láske i zatrpknutosti, o obeti a utrpení, hrdosti a pokore, sile ducha, ale i o iracionalite nášho správania. Rád šokujem divákov farebnosťou, fantáziou a vedľajšími akcentmi. Fascinuje ma, že v Turandot môžem balansovať medzi gýčom a čistým sentimentom, medzi groteskou a tragédiou. Pôvodne som chcel Turandot predstaviť ako majiteľku pohostinstva, Liu ako upratovačku, Timura ako bezdomovca a Calafa ako predavača hamburgerov. Ale bola by to svätokrádež. Po dohode s vedením divadla, dirigentom i sólistami, som sa pokoril, kľakol na kolená pred genialitou autora. V nádherných kostýmoch Ľudmily Várossovej, na scéne Vladimíra Čápa, sme sa snažili hrať na Čínu uprostred čínskych rekvizít. Je to môj hold autorovi a spevákom a keďže mám ísť do dôchodku, je to aj rozlúčka v starej opere," hovorí režisér Bednárik.
Pre maestra Ondreja Lenárda je Turandot už tretím stretnutím s Puccinim. Hovorí, že základom Pucciniho tvorby je neopakovateľná melodika, ktorú zbožne počúva. V Turandot sú očarujúce melódie, neobvyklé harmonické zvraty, pestrý orchester a osobité prvky čínskej hudby. V Turandot je však najviac prepojený text s hudbou. "Symfonizmus, ktorý v opere Puccini použil, je taký sugestívny, že hudba je krásna aj bez spevu... Dielo je tak dokonale napísané a ukončené, že záverečná apoteóza lásky poslucháča dvíha zo sedadiel. Zvuk orchestra, ktorý podfarbuje jediný bozk Calafa Turandot, akoby pretváral historické dejiny. Na záver sa človeku slzy tlačia do očí a žiada sa mu niečo dopovedať," povedal dirigent Lenárd. Dodal, že Puccini použil v opere zvláštnu súpravu gongov (je ich 14), ktoré pri tejto príležitosti vedenie divadla urýchlene zakúpilo. Psychologická dráma Turandot sa od 3. marca 2006 uvádza v Historickej budove Opery SND v Bratislave.
StoryEditor