Celé roky sa v pamäti divákov udržiaval iba ako westernová postava stvárňujúca cynických pomstiteľov, prípadne tvrdých policajtov, tento obraz však už dávno nie je pravdou. Jeho objaviteľ Sergio Leone o ňom vyhlásil, že ovláda iba dve herecké polohy -- s klobúkom a bez klobúka. Clint Eastwood však dokázal prekonať tento hendikep aj ako herec, aj ako režisér, práve v tomto čase má jeho najnovší film Million dollar baby (odolá slovenský distributér pokušeniu preložiť názov ako Dievča za milión?) hneď niekoľko oscarových nominácií. Eastwood patrí medzi pár hercov, ktorí dokázali prekročiť svoj tieň a ich pokusy z režisérskej stoličky nie sú iba kurióznou kapitolkou v ich biografii. Za réžiu filmu Million dollar baby, ktorý už dostal dva Zlaté glóbusy, získal pred pár dňami prestížnu režisérsku cenu Directors Guild of America. Hoci sa to hovorí aj o mnohých iných, táto cena skutočne ukazuje, kto má najväčšiu šancu na získanie Oscara -- doteraz sa tak stalo pri päťdesiatich z 56 filmov.
Režisér Eastwood má za sebou úspešné filmy ako Madisonské mosty, Vesmírni kovboji či oscarových Nezmieriteľných, vlani prekvapil psychologickým filmom s melodramatickou linkou a pedofilným námetom Tajomná rieka. Jedného z troch chlapcov neznámy muž namiesto k rodičom odvezie do pivnice, kde ho štyri dni znásilňuje, takže ešte aj o dvadsaťpäť rokov neskôr je z neho iba ustrašená troska. Kamaráti sa stretávajú po dlhých rokoch pri nemenej nepríjemnej príležitosti, keď ktosi zavraždí dcéru jedného z nich a medzi hlavnými podozrivými je aj muž unesený v detstve spred očí svojich priateľov. V Million dollar baby sa Eastwood predstavuje ako režisér, ale opäť aj ako herec v úlohe starého trénera túžiaceho po dcére, ktorý nachádza emocionálnu nádej v inej mladej žene.
Film z boxerského prostredia je úspešný zrejme aj preto, že postavil na hlavu dve klišé. Hlavnou postavou nie je muž, ale žena (Hillary Swank podáva asi najlepší výkon od svojho slávneho debutu Chlapci neplačú), namiesto boxerského happy endu, aký sme mohli vidieť vo všetkých častiach filmu Rocky a v drvivej väčšine prostoduchých bojových filmov, tentoraz na záver neprichádza očakávaná katarzia. Ani Eastwood však nie je až taký prevratný, pár kritikov si všimlo, že podozrivo veľa filmov heroizuje bielych boxerov, pričom v skutočnosti v tomto športe dominujú černosi, ilúziou je aj samotný názov filmu, v ženskom boxe sa ani pri najvyšších podujatiach netočia milióny, ale pri najlepšej vôli iba tisícky dolárov.
"Som vo veku, keď už sa nesnažím robiť veci, ktoré som robil pred mnohými rokmi," hovorí 74-ročný Eastwood. "Hľadám iné príbehy, príbehy, ktoré prichádzajú s ľudským dozrievaním. Asi by som už bol dávno na dôchodku, keby som nenašiel nič zaujímavé." Eastwood má sedem detí s piatimi rozličnými ženami, najmladšie má iba osem, najstaršie štyridsať rokov, rovnako ako jeho posledná manželka, televízna novinárka Diana Ruiz. So všetkými deťmi aj predchádzajúcimi partnerkami udržuje pravidelný kontakt, všetkých dala dokopy jeho súčasná manželka. Paradoxné je, že v čase, keď Eastwood prežíva svoje najharmonickejšie rodinné obdobie, v oboch posledných filmoch rieši vzťahy medzi otcami a ich dcérami -- v Million dollar baby sa tréner Frankie márne snaží nadviazať dávno stratený kontakt. V každom prípade sa Eastwoodovi čoraz lepšie darí nadväzovať kontakt s divákmi aj s filmovými porotcami a kritikmi. Vo veku, keď mnohí už iba vegetujú, je na vrchole.