OUTLOW, marec 2007
Azda najhorší britský film posledných rokov. Nemal by byť vlastne zaredený ani na túto stranu, ale zaslúžil by si vlastnú kolónku s výrazným označením Odpad. V britskej kinematografii sa prekvapivo často objavuje motív pomsty, málokedy sa však stane, aby scenár napísal niekto s predstavivosťou osemročného chlapca. Mimoriadne slaboduché dielko podporené veľkou reklamnou kampaňou sa začína scénou, kde pristáva vojenské lietadlo a z jeho nákladnej časti vysúpi jediný muž. Čosi podobné ste naposledy mohli vidieť pred dvadsiatimi rokmi v Rambovi. Náš vojak sa vracia z Iraku a ako rýchle zisťuje, doma tie nie je oveľa lepšie. Obklopí sa skupinou mužov s podobnými názormi a rozhodnú sa zobrať spravodlivosť do vlastných rúk. Nie je to však western, bojový film ani štúdia mužskej agresivity, je to len zlátanina nedotiahnutých motívov a zlepenec úplne chaoticky konajúcich postáv. Istý intelektuálny deficit by sa dal pochopiť u vojaka zdeformovaného výcvikom, keď sa však ku skupinke pridá aj právnik a chodí s nimi roztĺkať hlavy ľudí, ktorých uznajú za škodnú zver, film prekračuje únosnú mieru. Pozoruhodné je na ňom iba to, že niečo také hlúpe a nudné vôbec vzniklo.
RED ROAD, október 2006
Ak by vás chcel niekto presvedčiť, že Glasgow je najškaredšie mesto v celej Británii, pokojne by na to mohol použiť tento film. Odohráva sa na nevzhľadnom sídlisku, ktoré sa od tých našich líší snáď iba tým, že tamojšie paneláky majú ešte o desať poschodí viac. Britskí stavitelia sa nebáli výšok. Druhým fenoménom je CCTV, zaklínado často používané v debate o obmedzovaní občianskych slobôd. Väčšinou ho sprevádza údaj o tom, koľko krát vás za deň zachytila priemyselná kamera. Práve sledovanie týchto záberov má v náplni práce Jackie. Jedného dňa ju z každodennej rutiny vyruší, že na zábere spozná muža, ktorého už nikdy nechcela stretnúť. Podobne ako pri predchádzajúcom filme divák dlho nevie, aký je vzťah medzi Jackie a mužom, ktorého začne spolu s jeho priateľmi stretávať. Surové nie je iba prostredie kde sa všetko odohráva, ale aj niekoľko scén a vzťahy medzi ľuďmi. Film mal oveľa väčší úspech na filmových festivaloch než v bežnej distribúcii. Pre niekoho je to dostatočný ukazovateľ kvality, pre iných varovný signál na to, aby sa tejto depresívnej dráme zďaleka vyhli.
LONDON TO BRIGHTON, december 2006
Keď poletovala igelitka v Americkej kráse, malo to byť poetické. Keď poletuje vo filme London to Brighton, vidíte za ňou odpadky. Film začína scénou z Londýna, kde dve plačúce ženy vbehnú uprostred noci na toaletu. Obe sa živia vlastným telom, jedna z nich už pekne dlho, druhá je ešte dieťa na úteku a m8 ya sebou iba prvý kontakt s plateným sexom. Ten nedopadol najlepšie. Divák sa až počas filmu dozvedá, prečo utekajú pred pasákom, ktorému sa zasa vyhráža jeho šéf. Nevzhľadná prostitútka s monoklami a malé dievča majú pre neho veľkú cenu, narozdiel od komerčných filmov s podobnou zápletkou ale za tým nestojí kufrík s peniazmi, ktoré by niekomu ukradli. Trajektóriu ich cesty prezrádza samotný názov, aj keď pre väčšinu Londýnčanov sa táto cesta spája s horúcimi letnými víkendami a výletmi k moru. V tomto prípad je to útek dvoch zúbožených bytostí pred trestom za niečo, čo radšej nemali urobiť, v ich situácii však nemali veľmi na výber. Jeden z najsilnejších britských filmov posledných rokov, aj keď sa väčšieho publika dočká asi až keď sa dostane na televízne obrazovky.
Článok prebraný z Echo magazínu