Poľského spisovateľa Andrzeja Sapkowského síce ešte stále treba predstavovať, ale už nie tak ako kedysi. Vzišiel z fantasy, ale svojou historickou románovou "husitskou" trilógiou (Veža bláznov, Boží bojovníci, Svetlo večné) prenikol do mainstreamu do tej miery, že ho môžeme považovať za viac-menej regulárneho bestselleromakera. Je to tak mesiac, čo sa finálny diel trilógie -- román Svetlo večné objavil v slovenskom preklade a predáva sa výborne. Sapkowski je totiž autor s obrovským rozprávačským talentom a zväčša platí, že kto ho skúsil, obľúbil si ho. Desaťtisíce fanúšikov fantasy na neho prisahajú ako na jedného z veľmajstrov žánru. Lebo Sapkowski, to je predovšetkým Zaklínač, postava už klasických poviedok a epickej ságy, muž, čo nie je celkom človekom, ktorý sa túla svetom a za peniaze likviduje všakovaké príšery, netvorov a monštrá. Zaklínačovým pôvodným domovom je literatúra, no má už aj svoju filmovú verziu, televízny seriál a komiksovú sériu -- to všetko však len na lokálnej úrovni niekoľkých európskych krajín. Teraz sa chystá dobyť globálny trh -- no nie ako literatúra, ale prostredníctvom vlastnej videohry. Launch videohry Zaklínač (The Witcher) je naplánovaný na koniec októbra a bude podporený masívnou promo kampaňou (u nás Brloh organizuje stretnutie fanúšikov Zaklínača pri príležitosti vydania hry už 23. októbra, tri dni pred európskym štartom predaja). Áno, pri krátkozrakom pohľade môžeme všetky aktivity viažuce sa k Zaklínačovi považovať za marketing, ak sa mu však naozaj podarí presadiť sa v globálnom meradle, v konečnom dôsledku to bude znamenať, že sa spätne vydajú aj jeho literárne príbehy a nakoniec, ak všetko pôjde najlepšie, ako môže, možno sa dočkáme aj nového filmu. A tentoraz už by to bol film na globálny trh, takže žiadna lacná zlátanina. Lebo ak si nejaký pôvodom východoeurópsky popkultúrny fenomén zaslúži stať sa globálnym a má na to, je to práve Zaklínač.