Po príjemnom stredajšom otvorení, ktoré spoľahlivo vykúzlil Woody Allen s novinkou Polnoc v Paríži, sa začala ostro sledovaná súťaž 64. festivalu v Cannes naplno. O vytúžené palmy sa tentoraz uchádza rovná dvadsiatka vyvolených tvorcov s titulmi, z ktorých pätinu vytvorili ženy – režisérky. A hneď prvým trom dal možnosť umelecký riaditeľ Thierry Fremaux ukázať svoje umenie hneď na začiatku.
Spiaca kráska
Ako debutantka hraného filmu sa predstavila 40-ročná austrálska spisovateľka Julia Leigh snímkou Spiaca kráska. Ide o provokatívny príbeh mladučkej vysokoškoláčky Lucy, ktorá sa kvôli zárobkom na štúdium nechá najať ako luxusné eskortné dievča. Nejde však o tuctový príbeh z červenej knižnice – mladá hrdinka sa necháva dobrovoľne omamovať ľahkými drogami a v spánku je zneužívaná starými zbohatlíkmi. Začínajúcu filmárku hlasno podporila aj slávna krajanka Jane Campion (laureátka Zlatej palmy z roku 1993), ktorá ocenila jej „jasný a silný autorský štýl a nekompromisné vedenie hercov“. Reakcie po skončení novinárskej projekcie však boli skôr diplomaticky vlažné.
Do tretice Tilda Swinton
Oveľa vrúcnejšieho prijatia sa dočkala novinka Britky Lynne Ramsay s názvom Musíme sa porozprávať o Kevinovi. Lynne je síce rovnaký ročník narodenia ako austrálska debutantka, no na konte má nielen viac filmov, ale je už permanentnou účastníčkou festivalu v Cannes (prvú krátku snímku tu uviedla už pred 15 rokmi, a potom aj svoje dva hrané filmy Ratcatcher a Morvern Callar). V aktuálne tretom titule exceluje Tilda Swinton v úlohe matky, ktorá vedie zdanlivo nepochopiteľný ultimatívny boj s tínedžerským synom, ústiacim do neodvratnej tragédie. „Vôbec nejde o príbeh nezmyselného zabíjania na strednej škole,“ uviedla sympatická Angličanka na tlačovej konferencii. „Je to mikroskopický obraz tragického vzťahu medzi matkou a synom.“
Krásna kameramanka
A do tretice žena, navyše krásna žena za kamerou. Maiwenn Le Besco je pomerne známou a populárnou francúzskou herečkou (staršia sestra tiež uznávanej herečky a režisérky Isild Le Besco), ktorá nakrútila svoj tretí hraný film Polícia, a ako je u nej zvykom, obsadila sa aj do hlavnej úlohy. Maiwenn (týmto skrátením mena si podpisuje režijné počiny) hrá novinárku, ktorá sa inkognito snaží odhaliť dôvody zlyhávania sociálnych pracovníkov v súvislosti s ich nasadením u problematickej mládeže. Film síce nezískal extra ovácie, ale solídnu, predovšetkým remeselnú prepracovanosť, mu uprieť nemožno. Štvrtou ženskou režisérkou v tohtoročnej súťaži je známa Japonka Naomi Kawase, ale tá sa na pobreží predstaví až v poslednej tretine festivalu, rovnako ako ďalší dvaja zástupcovia hostiteľskej krajiny.
StoryEditor
Zápisník z Cannes: Úvod festivalu potiahli ženy
Exkluzívne pre HN píše riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel.