Narodila sa ako najmladšia z piatich detí do významnej rodiny žijúcej na jednom z najväčších bulvárov vo Viedni. S príchodom Hitlera do mesta však musela spolu s manželom rodinu i majetok opustiť a utiecť a už počas vojny usadiť v Amerike.
Prešlo viac ako pol storočia. Maria Altmann už bez muža žije pokojným životom v Los Angeles a spravuje malý obchodík. Rozhodnutá už nikdy sa nevrátiť do Rakúska, po smrti svojej sestry objaví v pozostalosti list, v ktorom sa píše o neúspešných pokusoch získať späť päť obrazov slávneho Gustava Klimta, ktoré kedysi patrili ich rodine, a ktoré visia v slávnej rakúskej galérii Belvedere. Písal sa rok 1998 a stará pani, presvedčená, že by ich mohla získať späť, osloví mladého právnika. Z prípadu, ktorý sa ťahal niekoľko mesiacov, sa nakoniec stal jeden z najväčších prípadov reštitúcií umeleckých diel vôbec a otriasol históriou Rakúska. A z príbehu Marie Altmann, ktorá o trinásť rokov nato zomrela, vznikol film Dáma v zlatom. Odvčera je v našich kinách.
Všetko pre Adele
Hoci sa Maria Altmann narodila päť rokov po tom, čo Klimt stvárnil jej tetu Adele na slávnom obraze, obraz si pamätala a boj o zhabané majetky sa stal bojom o navrátenie spravodlivosti pre jej rodinu. Režisér Simon Curtis, ktorý len pred časom prišiel s debutom Môj týždeň s Marilyn, sa prvýkrát s príbehom stretol, keď v televízii BBC videl dokument Ukradnúť Klimta. Rozhodnutie, že sa potom filmu chopil práve on, sa ukázalo ako správne. „Ten obraz a Maria Altmann sú pre mňa symbolom celého 20. storočia. Svoju púť začali vo Viedni v čase jej zlatej éry na začiatku dvadsiateho storočia, aby na jeho konci skončili v Spojených štátoch,“ povedal. Voľbou hercov i scenáristu sa toto rozhodnutie len umocnilo a spolu vyústilo do snímky, ktorá si diváka získa podmanivou autenticitou, skvelými výkonmi a humorom.
Viedeň vs. L.A.
„Je to film o vzťahoch. O mladej Marii a jej manželovi, o staršej Marii a Randym, o Marii a jej tete Adele a o Adele a Gustavovi Klimtovi. Všetky tieto vzťahy tvoria fungujúci príbeh,“ povedal jeden z producentov. A to je tiež jedným zo silných prvkov. Film nerozpráva len o príbehu úspešného získania toho, čo Marii patrilo, súdny proces teda všetko neprevalcuje. Vykresľuje aj príbeh mladého právnika (Ryan Reynolds), taktiež s rakúskymi koreňmi, ktorý sa nebál žalovať Rakúsko a postaviť sa pred americký Najvyšší súd. A poukazuje tiež na to, ako sa niektoré krajiny ťažko vysporadúvavajú so svojou minulosťou. Scenár vkusne prepája historické súvislosti, do starej Viedne prechádzame z moderného Los Angeles a zo súčasnosti sa vraciame k zlomovým bodom minulosti, ktoré sú pre príbeh dôležité. Veľmi silné a zároveň autentické bolo ponechanie nemčiny v scénach, ktoré si to vyžadovali.
Skvelá Helen
Korunu tomu všetkému však dáva Helen Mirren, ktorá stvárňuje Mariu Altmann. Nielenže jej uveríte, že pochádza z toho prostredia, neskutočným spôsobom sa jej podarilo stvárniť zmysel pre humor a vnútorný boj s minulosťou. Naplno si uvedomovala, že Maria bola veľmi dôležitou osobou v histórii mesta a podarila sa jej veľká vec.