Za všetko už hovorí samotné priznanie hlavného predstaviteľa filmu Michaela Keatona, ktorý v rozhovore v HN povedal, že je to jeden z tých filmov, ktorý sa veľmi ťažko opisuje, ale zároveň je veľmi hrdý na to, že bol jeho súčasťou. Za každých okolností. Takisto režisér Alejandro González Iňárritu a iní tvorcovia pri preberaní všetkých možných cien zdôrazňovali, ako sú veľmi radi, že tento film mohol vôbec vzniknúť.
Prečítajte si aj:
Hlavný predstaviteľ Michael Keaton v HN: Birdman je viac, než som dúfal
Recenzia: Birdman sa nabúrava aj do nášho ega. A útočí na Oscara
Prečítajte si aj:
Oscary 2015: Najlepším filmom roka je Birdman, Chlapčenstvo pohorelo
Najkrajšie róby Oscarov? Vládli veľké výstrihy a odhalené nohy
Koľko stojí zisk Oscara? Rozpočet filmov nerozhoduje
Najlepší oscarový herec exkluzívne v HN: Hrať Stephena Hawkinga bol stres
„Neviem odpovedať na otázku, prečo sa tak akademici rozhodli, ale mne sa tá voľba páči. Podarilo sa im originálnym spôsobom akoby zachytiť viaceré americké ikony – divadlo Broadway, či už je za zenitom alebo nie, a tradičné komiksy,“ vysvetľuje pre HN riaditeľ festivalu Art Film Fest Peter Nágel.
Príbeh akoby súznel s jednou časťou hercovho života. Aj keď sám tvrdí, že sa s postavou úplne nestotožnil: „No, ja som sa naozaj nezžil s tým chlapom, ako som už hovoril, ale to nič neznamená, pretože som sa nezžil ani s inými.“ Hrá herca, ktorý kedysi hral Birdmana, superhrdinu komickej knihy, ktorá mu priniesla slávu a bohatstvo, a zároveň pomohla zväčšiť ego.
Bol veľkou hviezdou, a tak teraz po rokoch sa snaží zašlú slávu obnoviť. Podobne sám Michael Keaton od čias Batmana hral v menej známych snímkach a svojej ďalšej veľkej chvíle sa dočkal až teraz, po šesťdesiatke. Aktuálny film je teda aj akousi parafrázu na Batmana – ďalšia americká vec.
„A pritom film je veľmi komorný, herci vlastne ani (až na malé výnimky) neopúšťajú divadlo, ale nepôsobí to zle, neprekáža to,“ dodáva Nágel. Pozeráme sa na prerod herca originálnym spôsobom. Podľa denníka The Washington Post „nás režisér berie na jazdu akoby piate cez deviate, v ktorej vlastne ani nie sme si istí, čo sme v skutočnosti videli. Len Grandhotel Budapešť je podobne opojný, ale režisér Iňárritu to rieši cez závažný predmet.“ A tomuto pocitu nahráva aj víťazná kamera Emmanuela Lubezkeho.
Pre režiséra Alejandra Gonzáleza Iňárritu, ktorý je aj tvorcom scenára, to bol podľa jeho slov jeden z jeho najnáročnejších filmov, ale ako vidno, oplatilo sa.
Tri roky vznikajúci film porazil svojho najväčšieho konkurenta – 12 rokov vznikajúci film Chlapčenstvo, ktorý získal len jednu cenu. „Ego miluje súťaživosť, pretože aby niekto vyhral, musí iný prehrať. Ale skutočné umenie, práca všetkých mojich kolegov sa nedá posúdiť, to sa ukáže až časom,“ povedal na pódiu pri preberaní jedného zo svojich Oscarov.
Film je v našich kinách od 22. januára 2015