Krátko po smrti Jozefa Bednárika vlani v auguste začala na jeho biografii pracovať skúsená autorka viacerých bestsellerov Andrea Coddington. Na trh sa teraz dostáva kniha, ktorá mapuje súkromný aj profesionálny život Jozefa Bednárika. Kniha Jozef Bednárik odkrýva tajomstvá národom milovaného herca a režiséra, o ktorých doteraz vedel len zasvätený okruh jeho najbližších. Biografia okrem iného otvorene rozpráva aj o nezdravom životnom štýle uznávaného umelca, ktorý išiel často z extrému do extrému.
Bednárik bol známy nielen láskou k umeniu, ale aj k jedlu. Niekedy to však poriadne preháňal. „Pracovné tempo mal vražedné, životosprávu hrôzostrašnú. Spával tri hodiny denne a vstával o piatej ráno. Počas skúšok nikdy nejedol, aby sa mu nechcelo spať. V nedeľu urobil mäsový deň. Jedol všetko, klobásky, slaninu, bôčik a hovorieval, že keď do pekla, tak na dobrom koni,“ prezradila vo svojej knihe Jozef Bednárik spisovateľka Andrea Coddington. Bednárika okrem nadváhy trápila aj silná cukrovka, bolesti chrbtice, kĺbov a vysoký krvný tlak. Ani to mu však nezabránilo, aby si doprial, čo mu chutilo.
„V ničom nemal mieru. Predovšetkým nie vo fázach obžerstva alebo diétovania. Keď jedol, tak veľa a všetko, keď chcel schudnúť, tak žil zo vzduchu,“ dočítate sa ďalej v knihe, ktorá otvorene odkrýva umelcove neresti. „Za život zjedol hádam tonu umelého sladidla - dával si ho do polievky... a dal si ho aj do červeného vína, keď si ako prvý Slovák pripíjal v Monaku s Grace Kellyovou,“ dodáva autorka A.Coddington.
Čo možno neviete, Bednárik bol veľký trémista. „Do istej miery mal v sebe enormnú zodpovednosť spojenú s večnou snahou dostať zo seba to najlepšie. Stále hovoril, že si nemôže dovoliť žiadny prešľap, pretože pochádza z malej dediny a jeho mama a tato musia byť na syna hrdí, nie sa hanbiť,“ dodáva A.Coddington.
Kniha Jozef Bednárik vychádza takmer presne na deň rok po jeho smrti (J.Bednárik zomrel 22. augusta). Vo štvrtok 21.augusta pokrstia túto knihu v bratislavskom hoteli Kempinski jeho kolegovia a herecké hviezdy Milka Vášáryová, Eva Pavlíková, Marián Slovák, Eva Matejková a Viktor Horján. Večerom bude sprevádzať Zdena Studenková, zahrá Andrea Zimányiová.
V knihe nájdete množstvo zaujímavostí a pikošiek zo života obľúbeného Béďu. Napríklad:
Zveroval sa len denníkom
Ani najbližšej rodine sa nezveroval so svojím súkromím. Jeho partnerom za múrmi bytu boli denníky. Dokonale si dokumentoval život, písal si, čo jedol, ako to chutilo. Písal si, s kým sa stretol a čo si o ňom myslí. Písal si, o čom sníva a čo ho čaká. Aj keď prišiel domov neskoro, unavený a hladný, vždy si čiernou fixkou do denníka zaznamenal svoj deň.
Objavil Hůlku
Draculu obdivuhodne stvárnil operný spevák z Mestského divadla v Ústí nad Labem Daniel Hůlka. Ich vzťah bol turbulentný, hádali sa, raz tiekli nervy jednému, raz druhému. Keď sa Hůlka dal vyprovokovať, nadával Bednárikovi najnevyberanejšími spôsobmi. Potom, keď už sa slová nedali vziať späť, ho jeho nekontrolovateľné výstupy mrzeli.
„Prišiel som za ním a ospravedlnil som sa mu.“
Beďo ho odpoveďou prekvapil: „Dane, nie. Ja som režisér, ja sa ti ospravedlňujem, ty si umelec. Ty máš právo vypeniť. Ja som tu na to, aby sa to nestalo.“
Obdobie skúšania Draculu bolo pre dovtedy pomerne neznámeho Hůlku rýchlokurzom herectva od Bednárika.
Keď si Dan myslel, že už by bol spokojný aj tamten hore, Bednárik len kričal: „Chodíš, akoby si mal namiesto nôh žehličky, ty kokotia hlava jedna...“
Zvláštna pochvala
Monika Absolonová bola v pôvodnom Draculovi až treťou alternantkou.
Mladá a plachá, väčšinou stála bokom.
„Mona, a čo si ty na osemdesiatej premiére v Hornej Dolnej?“
„Nie, neviem, čo mám robiť.“
„No tak keď sa to naučíš, tak sa vráť. Lebo takto nedostaneš premiéru ani v Užhorode.“
Aj v prípade Absolonovej sa akoby z náhody stala diva. Musela zo dňa na deň naskúšať nymfu.
Beďo prišiel za ňou s nečakanou pochvalou: „Mona, ty si ozajstná hviezda. Hovno si vedela, ale tvárila si sa ako cárovná!“
Ako Absolonová sama hovorí, boli momenty, keď mala blízko k rituálnej samovražde.
O konfliktoch
Na skúškach sršal vtipom a v sále bol vždy hercom. Keď prišli konfliktné situácie, bolo zle. Jemné baletky neboli zvyknuté, aby na ne niekto hulákal a hrešil ich po slovensky. Po skúške sa vždy snažil o zmier, neťahal problémy von zo sály, ale niekedy aj riadne prepískol. Plač v šatniach, ohováranie na schodoch, nervy na javisku odbíjal – ak sa im nepáči, on ich tam predsa nedrží.
Žracie hody
Počas jednej skúšky v Kongresovom centre nejaký chytrák oznámil, že je tam bomba. Polícia prehľadávala priestor a celý drakulovský tím sa pobral do blízkej reštaurácie. Beďo bol nervózny, neskúšalo sa v čase, keď sa malo. Nevedel sa cez to preniesť. Nikoho nepustil domov, stále čakal, že sa vrátia na javisko. Posedenie sa nakoniec zmenilo na večierok, Lucie Bílá zrazu spontánne spievala svadobčanom.
Objednal si zemiakovú placku s údeným, niekto iný zase vyprážaný syr s tatárskou omáčkou. Len tak, bez opýtania si vzal tú tatársku a nalial si ju na mäso…
Mľaskal a užíval si svoje žracie hody v deň, keď by inak na jedlo ani nepomyslel, keďže počas skúšok nikdy nejedol. Len pil. Vodu alebo kávu. Jedol až večer, v pokoji a tichu svojho prenajatého pražského bytu. Cestou domov sa zastavil v lahôdkach, nakúpil si jedlo a doma to rozbalil naplno.
Tvorba pre deti
Zaujímavé bolo pozorovať režiséra, ktorý zrazu tvoril pre deti.
Sám zostal navždy dieťaťom.
Vedel sa veľkodušne nadchnúť, úprimne ľúbiť a hovoriť pravdu priamo do očí. Deti mal vo svojej podstate rád, ale keď boli na pľaci, ani ony sa neschovali pred jeho nevyberanými spôsobmi.
Hneď niekto artikuloval ako besná sviňa a inému sa dostalo slovnej sprchy: „Ty si moja žinenka a na tebe si to budem vybíjať.“
Dievčatá volal Obesené.
Jednému chlapcovi raz povedal: „Keď budeš zlý, pokrájam ťa do guláša!“
Alebo keď začalo tancovať päťročné dievčatko, spýtal sa jej, či ju zaštepili proti rytmu.
Užili si s ním všetci, rozdiely teda nerobil.
Ak ho niekto nevedel prežiť, nedržal ho…
Najviac ho však dokázali rozčúliť podmienky, v ktorých v Bratislave pracoval. Štátne bábkové divadlo bolo podľa svojho štatútu profesionálne divadlo, ale nemalo domovskú scénu. Súbor hrával v Dome detí a mládeže ROH. Napriek tomu, že sa k pomerom v divadlách nevyjadroval, tu už nevydržal.
„Potreboval som napríklad brko. Všade na svete by išiel rekvizitár do rekvizitárne a priniesol by brko. V tomto divadle to však nie je možné, pretože rekvizitáreň je v inej budove a po brko by sa muselo ísť autom. Alebo dva razy sa nám stalo, že sme mohli skúšať iba po troch hodinách, lebo nasledovala nejaká iná akcia. To je rovnaký nonsens, ako keby ste varili obed a pred jeho dokončením by ste museli zhasnúť oheň a odísť z kuchyne. A najhoršie na tom je, že je to práve divadlo pre deti, v ktorom by malo byť všetko najlepšie, aj výkony, aj inscenácie, aj podmienky, aj prostredie, lebo tu sa od najútlejšieho veku vychováva náš budúci divák.“
Pripravené v spolupráci s: