Na najsledovanejšej filmovej akcii eskaluje čierny obchod, ktorý ponúka všetko – od lístkov do festivalového paláca až po pozvánky na exkluzívne večierky. Niektoré festivalové denníky si všímajú jav, ktorý nemá nič spoločne s jadrom filmového biznisu na festivalovom trhu, kde sa ponúkajú a predávajú hotové alebo ešte len pripravované snímky. Je to “pridružený” obchod s lístkami za tisíce eur.
Leonardo DiCaprio na včerajšej aukcii The amfAR's Cinema Against AIDS.
Celkom nahlas sa hovorí o podzemnej ekonomike, ktorá kulminuje počas festivalu. Jeden z dobre informovaných zdrojov prezradil, že napríklad na "červenokobercovú" premiéru westernu The Homesman v réžii Tommyho Lee Jonesa sa predávali lístky za dve tisíc eur. Ale kto chcel vidieť úvodný alebo sa chystá zajtra na záverečný ceremoniál, a nie je medzi privilegovanými pozvanými hosťami, musí siahnuť oveľa hlbšie do vrecka – okolo 5 tisíc eur. “Ide o paralelnú ekonomiku, ktorá čulo funguje počas festivalu vo vybraných hoteloch a reštauráciách. Každý pozná niekoho, kto má ten správny kontakt”, uviedla informovaná osoba. Pri týchto transakciách, ktoré prebiehajú veľmi rýchle a utajené v dohodnutých kaviarňach na Croisette, sa platí výlučne hotovosťou. Jednou zo známych firiem, ktorá sa už vyše 11 rokov špecializujú na túto činnosť je londýnska firma Sincura Group, ktorá sa oficiálne vydáva za serióznu filmovú spoločnosť. V zaineteresovanych kruhoch funguje ako záruka spoľahlivosti a bezpečnosti. “Obchodujem výlučne len s lístkami, ktoré sú stopercentne pravé”, uviedol jeden zo zástupcov firmy pod rúškom anonymity. “Nerobím obchod s osobou, ktorú nemám spoľahlivo preverenú. Lístky, ktoré predávam, sú všetky modré. To znamená, že tie nie sú určené pre profesionálov (tzv. Industry), ale pre celebrity a inú honorabilitu.”
Pokladnica sa otvára každý deň o 11.30 a čierni makléri majú dohodnutý počet lístkov v rukách medzi druhou a štvrtou popoludní. Predaj už získaných lístkov je oficiálne prísne zakázaný vo festivalovom reglemente a jeho predstavitelia sa dlhodobo pokúšajú ľudí zo Sincury odhaliť alebo obchod prekaziť. Umelecký riaditeľ Thierry Frémaux na otázku, čo hovorí na čierny obchod s lístkami, lakonicky uviedol: “Nič o tom neviem.” Príčinou vysokých cien je skutočnosť, že dopyt je oveľa vyšší než ponuka. Ceny za lístky enormne stúpajú, pretože pribúda množstvo rôznych sprostredkovateľov, ktorí investujú niekoľko sto eur, aby vyhoveli požiadavkám ďalších záujemcov.
Ale v Cannes sa neobchoduje iba s lístkami na večerné galaprojekcie. Získať možno aj vstupenky na nedostupné honosné párty. Akou je napríklad tá, ktorú subvencujú klenotnícke esá Chopard a de Grisogrono v súkromnej vile Pierra Cardina, kde účasť už dopredu ohlásili John Travolta a Andrea Bocelli. Lístok na toto soirée je dostupný od štyroch do päť tisíc eur. Správni ľudia, dokonale ovládajúci čierny obchod, už dopredu avizovali. že vraj zabezpečia lístok aj na ultrastráženú a megahviezdami nablýskanú párty v Hoteli du Cap v Antibes, ktorá bola túto noc.
Z Cannes Peter Nágel,
riaditeľ festivalu Art film Fest