"Očarila ma divočina, ale aj umenie čierneho svetadielu -- Afriky. Prečo? Pretože ani dlhé stáročia boja o prežitie domorodcov nezlomili exotické prostredie tejto krajiny," hovorí známy zberateľ výtvarného umenia, afrických magických totemov a masiek, slovenský novinár a publicista Ivan Melicherčík. Vystavené africké umenie, ktoré svojou zbierkou prezentuje v Galérii M. A. Bazovského v Trenčíne do 27. apríla, je bizarné a spontánne. Toto anonymné umenie je sugestívne, niekedy až záhadné, spája v sebe autentické kmeňové prvky. Atraktívna výstava, ktorú Melicherčík nazval Tvar ducha, sústreďuje v Bazovského galérii stopäťdesiat sôch, masiek a totemov. Vyrezávané a vytesané predmety z rôznych materiálov znázorňujú kultúru a duchovný život afrických kmeňov. Expozícia je vlastne odkazom dávnych kráľovstiev, starých kultúr a rituálov šamanov, ktorí bojovali svojimi vlastnými metódami proti nebezpečným démonom.
"S africkou zbierkou som začal pred dvoma desiatkami rokov. Vtedy mi napadlo namaľovať štyri obrazy. Boli to kubistické zátišia. Neskôr sa mi ich podarilo vymeniť ako diela od neznámeho autora, a tak vlastne začala vyrastať africká zbierka. Vznikala neplánovane, len z môjho impulzu a nadšenia, pretože Afrika bola pre mňa kontinentom, ktorý ma priťahoval," zdôrazňuje zberateľ. Rôznorodosť starých kultúr má v štruktúre výstavy dominantné postavenie. Výrečne o tom hovoria zozbierané malo- i veľkorozmerné diela, medzi ktorými dominujú výtvory kmeňov Dogon, Senufo, Bobo, Baule z Pobrežia Slonoviny, Mali, Burkiny Faso a pod. V africkom umení to najdôležitejšie a najtypickejšie, čo vzniklo, má napokon pôvod v povodí veľtokov Nigeru a Konga. Vo vystavených masívnych maskách i totemoch so zvieracou tematikou vidieť, že domorodé kmene vyrezávali a vytesávali obsah a dušu do svojich diel, nebolo tam teda nič z estetiky. Každá socha i maska má svoju konkrétnu funkciu a podľa nej je "napájaná" buď na pozitívnu alebo negatívnu energiu. Je len málo podobných afrických diel s pravosťou a pôvodom artefaktov. Aj preto je na svete veľa napodobenín, ktoré pre Ivana Melicherčíka nie sú predmetom záujmu. Ako v tejto súvislosti dodáva, prvé africké zbierky Európe a Amerike vznikali pred sto rokmi a práve toľko majú aj prvé falzifikáty. Kópie sú zo starého, červotočom napadnutého dreva, zakopávajú ich do zeme, polievajú močom, patinujú a opaľujú. Skrátka, úmyselne poškodzujú. Mnohí to nevedia, ale na Slovensku sú zbierky afrického umenia ešte stále v plienkach. "Sám som veľa totemov a masiek kupoval napríklad v Česku, kde je množstvo renomovaných zberateľov."
StoryEditor