Režisér Martin Scorsese a herec Leonardo DiCaprio stvorili ďalší spoločný ohňostroj vrcholnej filmárčiny. Piaty a možno vôbec najlepší. Prichádza jeden z najočakávanejších filmov minulého roka Vlk z Wall Street. Martin Scorsese bude mať tento rok sedemdesiatdva, Leonardo DiCaprio štyridsať. Ale do Vlka z Wall Street vložili toľko nákazlivej energie, ako by práve dostali za vysvedčenie prvú kameru a rozhodli sa, že prepíšu dejiny kinematografie.
Obchodník s nádejou
Áno, za Vlkom z Wall Street stojí rovnomenná kniha niekdajšieho makléra Jordana Belforta, ktorý v nej popisuje vlastný raketový vzostup k rozprávkovému bohatstvu aj následný pád až za mreže. Avšak film, ktorý je odvčera aj v našich kinách, sa nemusí skutočným pozadím oháňať. Farbistý život ešte nezaručuje rovnako farbistý filmový zážitok a Vlk z Wall Street to vie. Aj keby žiadny Belfort doteraz neexistoval (hoci naozaj žije, pracuje a spláca dlhy), Scorsese s DiCapriom ho stvorili ako žijúcu postavu typu Veľkého Gatsbyho. Podobne oslnivú, len prepadnutú v inej dobe inej posadnutosti: filmový Belfort je púťový šaman obchodov s nádejou.
A účinkuje to, hoci bežný divák akciovému trhu nerozumie. Účinkuje profesijný zápal, nasadenie aj arogancia. "Kašli na klientov, nos prachy domov," zasväcuje nováčika v neopísateľnej etude iný herecký kráľ roka Matthew McConaughey.
Píše sa rok 1987, burza zažije čierny pondelok a z Wall Street, kde sotva začal, putuje hrdina do pokútnej firmičky na periférii, kde položí základy vlastnej spoločnosti. Dravo plebejské, počnúc najatými "týpkami" a končiac štýlom vnútropodnikových zábav vrátane drog, sexu a pretekov v hode Liliputánov na terč Rýdza filmárska smršť sa spravidla pripisuje práve výstredným radovánkam, kde prostitúciu vykazujú v účtoch ako propagáciu a ktorú by iný filmár opatrne zabalil do morality o príliš rýchlom zbohatnutí príliš mladých nevzdelancov. Pritom práve epizodická špirála orgií film až zbytočne zahlcuje, akokoľvek pre nr režisér nájde zakaždým iný prístup; je slastné sledovať, že ešte niekto pri natáčaní premýšľa. Avšak pravý ohňostroj sa viaže k vypraváčstvu založenému na hrdinovi, dokonale vyzretom hercovi, ktorého chlapčenská dychtivosť stále vyžaruje kúzlo ako hrom.
Keď lotor baví
Ani sprievodný komentár tentoraz nevadí, pretože nekopíruje obraz, DiCaprio ním dej neustále zhadzuje, glosuje či pointuje. A ak z plátna sála zbesilosť, napospol ju prebíja prirodzená radosť. Na rozdiel od Letca, ktorý natočil rovnaký tandem, sa totiž Vlk z Wall Street len nevezie na horskej dráhe sebazničujúcich požitkov; je lotor, ale úžasne ho to baví. Hoci príliš košatý ako každý veľký román o americkom sne, nestráca film spád v čisto komediálnych výjavoch ani drsných rodinných scénach s deťmi.
Hlavne sa však drží nejednoznačného portrétu muža, ktorý mohol byť Hitlerom, trénerom národného tímu aj vodcom sekty, človeka, ktorý svojím krásnym klamstvám natoľko sám verí, že strhne zamestnancov, zákazníkov aj divákov. Tvorcovia ho nehája - ale keď DiCaprio zdvihne ruku, celé kino by išlo za ním.
Mirka Spáčilová, idnes.cz
StoryEditor