Marek Majeský, Michal Kubovčík a ich herecké výkony, detaily i hudba. Štyri elementy, na ktoré nie sme zvyknutí pri slovenských filmoch a hlavne ktoré vám zostanú dlho v mysli po skončení nového filmu debutujúceho režiséra Jonáša Karáska Kandidát. A také silné, že prekryjú aj to, čo vám potenciálne môže prekážať. Film Kandidát prišiel totiž s väčšou kampaňou, ako sme zvyknutí, s väčším počtom televíznych hercov, provokatívnym soundtrackom od rapera Veca, je nakrútený podľa úspešnej a najmä slovenskej knihy a čo je najdôležitejšie, hovorí sa o ňom. Už teraz sa rozoberá zo všetkých strán a už teraz urobil väčšiu službu celej slovenskej kinematografii ako ktorýkoľvek iný film. (Česť výnimkám.) Najmä tým, že ľudí pritiahne do kina. Premieta sa už odvčera.
Viac takýchto filmov
Možno je to film, ktorý nie je presným vzorom pre to, ako by mal dokonalý film vyzerať a má mnoho filmových i iných nedostatkov, ale chcime viac takýchto filmov. Viac diskusií o filmoch na sociálnych sieťach, viac hádok medzi kritikmi a pohoršenými čitateľmi recenzií. Vytvoríme tým aspoň základné povedomie pre to, že podporovať slovenský film má zmysel, a tak už nebudú musieť kritici používať v každej svojej recenzii slovenského filmu, že „so slovenskými filmami je to už raz tak, nechodí sa na ne“.
Toto všetko spôsobil film, ktorý prišiel v dobre načasovanej dobe. Dobe, ktorú mu môže závidieť každý film. Ale s dobrými hercami a scenárom. Otvoril otázku prezidentských volieb viac ako kampane niektorých politikov, kladie otázky, čo vlastne volič dnes potrebuje a kto mu to, čo potrebuje, dáva. Politik, neznámy človek, marketingový odborník?
Príbeh stojí na dvoch mesiacoch v živote reklamného guru Adama Lamberta (Marek Majeský), ktorý sa nechá vyprovokovať na stávku o to, že aj z obyčajného neznámeho človeka urobí prezidenta. Sledujú a odpočúvajú ho však Blonďáčik (Michal Kubovčík) a Jazva (Michal Dlouhý), takže príbeh vidíme aj z iných strán. Zároveň prenikáme s nimi do tajov kampaní, životov ľudí v tejto brandži a k nitkám, ktorými hýbu „tí správni“.
S reklamou, ale aj kvalitou
To, ako to Maroš Hečko a Michal Havran cítili, keď písali knihu, nie je možné tak ľahko preniesť na plátno, ale napriek tomu si dovolím, s plným vedomím, povedať, že sa podaril film, ktorý baví a zároveň niečo dá. Aspoň pocit na zamyslenie. Jedno už, na akú tému.
Áno, celých sto minút filmu je plných reklamy, ktorá upozorňuje na všetko od cigariet, keksov, telefónov, oblečenia, tlače a podobne, prehnaných „akčných“ a niekedy zbytočne sa opakujúcich scén, ale čo je dôležitejšie, film držia prekvapivo uveriteľné a dobré výkony spomínaných hercov, ale aj Lambertovej milenky (Monika Hilmerová) a iných spolupracovníkov a zmysel pre detail od začiatku do konca. A tak dlho vydrží aj napätie a chuť pozerať film.
Hodnotenie HN: 4 z 5 hviezdičiek
Réžia: Jonáš Karásek
Hrajú: M. Majeský, M. Kubovčík, J. Jackuliak, M. Dlouhý, M. Hilmerová
Minirozhovor
Režisér nového filmu Kandidát Jonáš Karásek pre HN:
Trocha sme sa hrali. Aj s médiami
Kedy ste si povedali, že chcete z Kandidáta urobiť film?
Spomínam si, že som bol nahnevaný v dôsledku nejakej politickej kauzy a povedal som scenáristom v jednej diskusnej relácii, že by som chcel nakrútiť niečo o politike. A to som ani nevedel, že majú rozpísaný scenár na túto tému. Takže to tak nejako sadlo.
Dobre ste na to využili aj svoje skúsenosti z reklamy. Film bol doslova všade a s nálepkou najočakávanejší film roka.
No robili sme všetko pre to, aby bol takto film vnímaný. Teším sa z toho najmä kvôli tomu, že sme mali obmedzený rozpočet. Bolo to všetko, takpovediac, za 5 korún a nakoniec to oslovilo veľa ľudí a kampaň fungovala aj bez toho, že do toho bolo vložených veľmi veľa peňazí.
Môžete teda byť vzorom aj pre iné slovenské filmy?
Neviem, či sa dá takto všeobecne urobiť recept, náš film je zaujímavý témou, iný film bude mať zase inú tému. My sme využili tému, akou je masmediálna hra, a aj sme sa s tými médiami troška hrali – vyšli napríklad veci, ktoré neboli pravdivé a rozvírili hladinu, to bolo na tom zaujímavé.
Nakoľko ste aj v reálnom živote využívali veci z filmu?
Tak napríklad facebookový profil Petra Potôňa nefungoval ešte počas nakrúcania filmu, založili sme ho až potom. Ale áno, snažili sme sa filmové reálie prepájať s filmovými a hrať sa.
Takou hrou bolo aj pozvanie reálnych prezidentských kandidátov na premiéru?
Snažili sme sa ich osloviť čo najviac. Viem, že niektorí aj prišli, a páčilo sa im to. Prečo nie?