Dávno predtým než výraz world music prišiel do módy, napĺňali ho obsahom potulní hudobníci židovského pôvodu. Od pradávna putovali svetom a ich tradičná hudba nazvaná klezmer výdatne načerpala vplyvy hudieb rôznych, predovšetkým však európskych kultúr. O podrobných dejinách tohto žánru sa dá dočítať vo výbornej knihe Američanov Ritty Ottens a Joela Rubina s názvom Klezmer (jej preklad existuje aj v češtine).
Keď v 70. rokoch nastal v Amerike revival klezmeru, objavovať po novom túto hudbu sa stalo také populárne, že dnes už existuje jej niekoľko rôznych subžánrov. Od jednoduchých spievaných skladieb do tanca, až po prekomponované kusy. Je sympatické, že jediný náš predstaviteľ tejto hudby má ambíciu prezentovať ju v čo najväčšej pestrosti. Preßburger Klezmer Band (PKB) vznikol už v roku 1995 a tvoria ho mladí hudobníci. Po rôznych personálnych zmenách a množstve odohraných koncertov sa obsadenie ustálilo na siedmich členoch. Okrem sólovej speváčky nechýba obligátny klarinet a husle, tradičnejšiu harmoniku nahrádza klavír, druhé husle viola a rytmiku tvorí kontrabas a bicie. Práve bicie nástroje na debutovom albume (nahranom minulý rok vo vlastnej produkcii) v niektorých skladbách vyslovene chýbali. CD novinka s poradovým číslom dva zaznamenaná na koncerte v bratislavskom Klube za zrkadlom aj vďaka nim pôsobí výraznejšie.
PKB sa v dôsledku pravidelného koncertovania "vyhral" a tvrdo pracuje na vybrusovaní repertoáru. Ten tvoria najmä tradičné židovské melódie, ku ktorým sa hľadajú najvhodnejšie aranžmány. Hodinová nahrávka zachytáva skupinu hrajúcu skladby do tanca i na počúvanie. Dominujú skôr tie prvé (PKB chce poslucháča predovšetkým zabávať), ale nechýbajú ani pasáže s typicky "clivou" židovskou melodikou. Spieva sa v jidiš a je príjemné nájsť v booklete k skladbám nielen originálne texty, ale aj krátke legendy. Silnou stránkou sú sóla klarinetu a huslí, istotu aj v rytmicky náročných miestach skladieb udržiava kontrabas s bicími. Klezmer je vyslovene koncertná záležitosť, nápad s "live" nahrávkou bol preto šťastný. Hodinový záznam z vydareného večera v Petržalke má prekvapujúco dobrý zvuk, ak sa dá skupine niečo vyčítať, je to iba pár sporadických prejavov istého nástrojového manierizmu. Akoby sa hráči občas trochu báli úplne "odviazať " -- pravda, tak sa to javí iba vtedy, keď si človek vypočuje ako hrajú klezmer absolútne špičky (napríklad americkí Klezmatics).
Bratislavskí "klezmorim" majú ešte všetko pred sebou. Ich nová nahrávka z vydavateľstva Akcent je viac než len slušným radovým albumom. Pri angažovaní profesionálneho manažéra by mohli uspieť vo svete, v blízkej budúcnosti by určite stáli zato aj pokusy o tvorbu vlastných pesničiek. Potenciál na to nechýba.
StoryEditor