"Musím povedať, že som šokovaný, smutný a frustrovaný, vedel som, že to bude tesné, ale myslel som, že naopak. Som prekvapený, koľko ľudí hlasovali za odchod. Už teraz to vidno na oslabení libry voči doláru, dotkne sa to hodnoty britských firiem, prisťahovalcov... ide však hlavne o deti a mladých, tí sú budúcnosť. Mladí hlasovali za zotrvanie v únii, ich sa to najviac dotkne, zasiahlo ma to," povedal dnes popoludní v Košiciach britský režisér Alan Parker, najväčšia hviezda 24. ročníka filmového festivalu Art Film Fest, ktorý má na svojom konte mnoho cien (získal 19 cien BAFTA, 10 Zlatých glóbusov a Oscarov, od kráľovnej Alžbety dostal titul Sir)
Z reklamy do filmu
Nerozprával však len o brexite, ale najmä o svojej tvorbe. Začínal v reklamnej agentúre, v podateľni, neskôr bol copywriterom a potom režisérom reklamných spotov, a to viedlo až k písaniu scenárov a režírovaniu vlastných filmov. "Ak by som nedostal možnosť písať scenáre, asi by som zostal pri reklame, lebo je to veľmi výnosný biznis." Pracoval vtedy s dnes už slávnym Charlesom Saatchim. "Začínali sme ako copywriteri, moje scenáre sa filmovali, jeho nie, ja som sa dostal do filmového priemyslu a z neho sa stal jeden z najbohatších ľudí na svete," doplnil so žartom.
Vlastné scenáre
Sám si teda napísal aj väčšinu scenárov k svojim filmom, pretože ako povedal, bolo pre neho dôležité pri režírovaní poznať intimitu scenárov. Tiež si veľmi starostlivo vyberá s kým bude spolupracovať. "Každý z tvorcov či hercov je iný, ku každému si treba nájsť cestu. Úlohou režiséra je vytvoriť atmosféru, kde sa budú cítiť pohodlne a príjemne, filmový štáb musí byť najlepší, aký môžete získať a všetci musia tam pocit, že každý to urobí najlepšie, ako vie."
Najpríjemnejšie sa mu pracovalo na filme The Commitments, pretože tam podľa jeho slov neboli žiadne hviezdy, opakom bol hudobný film o kapele Pink Floyd. "Režírovanie však nemôže byť len o príjemnom užívaní, niekedy dobré filmy vzniknú aj z napätia, ktoré je medzi režisérom a hviezdou." Tak to bolo, ako priznal, napríklad pri spolupráci z Rogerom Watersom z Pink Floyd, kde narážali na seba ich vlastné egá.
Evita či Pink Floyd
Pre umeleckého šéfa festivalu, Petra Nágela, je jeho účasť na festivale splnený sen. Zaspomínal si na obdobie 80. rokoch, kedy bolo veľmi ťažké sa dostať ku kvalitnej verzii zahraničného filmu. K nemu sa ale už vtedy dostali filmy Midnight Express a Angel Heart a odvtedy sledoval celú jeho tvorbu, a ani len nedúfal, že raz by mohol prísť na Slovensko. Tieto dva spomínané filmy a ešte Mississippi Burning uviedli aj na festivale.
U nás je známa aj jeho adaptácia úspešného muzikálu Evita v hlavnej úlohe s Madonnou. Zatiaľ jeho poslednou snímkou je americká dráma Život Davida Galea. Na festivale mu bude udelená festivalová cena Zlatá kamera.