Ovdovieť môže byť celkom príjemné. Tvrdí Fiona Barton, nádejná anglická spisovateľka. Z jej románového debutu Vdova sa už stal medzinárodný bestseller.
Óda na Britániu
Aká je? Ak patríte k čitateľom, ktorým je dobré len to, čo je presýtené autentickými britskými reáliami, kniha rozozvučí vašu anglofilskú strunku, až budete priasť blahom. Nepokoríte ešte ani hranicu prvej kapitoly a už sa ocitnete vo svete, v ktorom sa funguje podľa greenwichského času + 1 hodina a kde hlavní hrdinovia v jednom kuse pijú čaj, pozerajú seriál Coronation Street, spred vchodových dverí si vyzdvihujú sklené fľaše čerstvého mlieka, vozia sa poschodovými autobusmi, potraviny nakupujú v Sainsbury´s a aj tú smrť prijímajú s chladom Angličanov.
Jeden príbeh, tri pohľady
Pred pár rokmi to ešte pôsobilo ako závan sviežeho literárneho vetríka, dnes už ide o ošúchaný trik v snahe pôsobiť ako originálny autor. Reč je o podaní jedného príbehu z pohľadu viacerých postáv. Dej Vdovy sa delí medzi Vdovu, Reportérku a Detektíva. Nejaká tá omrvinka sa ujde aj Manželovi, no vzhľadom na to, že je už vlastne mŕtvy, ide len o druhoradé spomienky.
„Ak vôbec existuje niečo ako objektívna pravda, je veľmi ťažké ju uchopiť. Aj preto som sa rozhodla pozrieť na jeden čin z viacerých uhlov pohľadu. Pravdepodobne ma k tomu dohnala moja novinárska deformácia. Vycvičila ma oslovovať ku každej problematike viacero zdrojov,“ vysvetľuje autorka knihy.
Rekapitulácia tajomných udalostí však nie je rozdelená rovnomerne a už tobôž nie spravodlivo. Najväčší priestor dostáva Vdova, ktorá je záhadná ako dej samotný. Čitateľ netuší, čo si naozaj myslí, keďže jej činy korešpondujú s myšlienkami ako aj s verziou príbehu, ktorý predkladá reportérke Kate Watersovej. Dlho pri nej bude mať dilemu, či mu je sympatická alebo ho irituje. Až sa napokon s najväčšou pravdepodobnosťou prikloní k druhej možnosti.
Obsah verzus forma
Román je kombináciou škandalóznej predlohy a minimalistického poňatia. Námet má potenciál bombastickosti, čo by ho katapultovala rovno do reportáže v televíznych novinách na komerčnej stanici. Avšak Bartonovej strohý jazyk potláča akékoľvek pokusy o vznik senzácie.
„Kým kedysi romány so zločineckou tematikou pripomínali smiešne scenáre, kde sa kopili tajuplné šifry a podivné vraždy, dnes sú v móde príbehy s realistickejšími trestnými činmi a neraz až frustrujúco nudnými vyšetrovacími postupmi. Debut Fiony Bartonovej patrí do tejto aktuálnej kategórie. A navzdory tomu je strhujúci,“ hovorí britská literárna kritička Suzi Feay. S prižmúrením jedného oka jej dávame za pravdu.