Pachuť z katastrofických videohier typu Deň nezávislosti: Nový útok je konečne zažehnaná. Vďaka filmu Prvý kontakt, ktorý vracia vieru v science fiction, píše Mirka Spáčilová pre idnes.cz.
Najprv síce človek trochu zaváha nad skvelou povesťou, ktorá predchádzala novinku v našich kinách. Predstavenie hlavnej hrdinky, osamelej jazykovedkyne v podaní Amy Adams, totiž nesie náznaky najhrubšieho citového vydierania prostredníctvom dieťaťa. Ale ako sa zápletka rozvíja, postupne dokazuje, že onen bolestný detský motív plní presný účel, a dokonca vedie k pointe, ktorá si stráži tajomstvo až do posledného okamihu.
Vydarená adaptácia
Kanadský režisér Denis Villeneuve vychádza z originálnej krátkej poviedky Teda Chianga Príbeh tvojho života a tiež z presvedčenia, že nálada pracuje v prospech historky o mimozemskej návšteve oveľa účinnejšie ako megalomanské špeciálne efekty s rúcajúcimi sa mrakodrapmi a krvilačnými slizmi.
Isteže, Prvý kontakt vzbudzujú strach, neistotu, paniku a mnoho otázok, avšak súčasne z plátna strieka očarenie podobné spielbergovskej klasike Blízke stretnutie tretieho druhu.
Vojaci vo vajci
Ruka v ruke s ním ide aj vecný rozprávačský "civil" profesijného románu, pretože kľúčové dianie sa odohráva na vojenskej základni v skupine vedcov, ktorí sa s podivnými prízrakmi bytostí so siedmimi nohami pokúšajú dohovoriť.
Amy Adams, zbavená všetkých lacných ozdôb vrátane líčidiel, zosobňuje typ lingvistky s matematickým uvažovaním, Jeremy Renner hrá teoretického fyzika. Ich pracoviskom je na prvý pohľad obrie vajce visiace medzi hmlou a horami Montany. Do jeho útrob chodia vedci votrelca "rozhovoriť". Zatiaľ čo z monitorov prebleskujú útržky šialeného svetového diania, v gigantickom vajci vládne plné sústredenie.
Vo vzduchu visí strach
Hoci vo vzduchu neustále visí tichá hrozba, režisér nešteká spoza rohu. Pracuje s tichou prízračnosťou obrysov za sklom, cez ktoré sa skúšajú prvé dotyky. Čo sa týka hľadania spoločnej reči, možno len napovedať, že čítanie a písanie je základ.
Štýlovo čistý i výtvarne pôsobivý zážitok kazí len stereotyp ohľadom Číny a Ruska a ľahký politický idealizmus vo finále. Napriek tomu doviedol Prvý kontakt medzihviezdnu variáciu na Stratených v preklade zase o stupeň vyššie. A vďaka spôsobu, akým tvorcovia zaobchádzajú s kategóriou času, dospeli aj k novému vyústeniu príbehu. To inteligentne prepája ľudské súkromie s vesmírom.