Snímky s historickým podtextom nám neprinášajú len reflexiu minulosti, nie sú len impulzom nostalgie či tráum z náročných ér ľudskej civilizácie. Dobrý film v nás má vyvolať predovšetkým empatiu s uveriteľným príbehom a vybudovať v nás morálny postoj k minulým chybám.
Prinášať odkazy a výpovede o socializme umeleckým spôsobom má zmysel.
Pripomeňme si k 27. výročiu Nežnej revolúcie 17. novembra 1989 filmy, ktoré to podľa nás urobili bez zbytočného citového vydierania či spomienkového optimizmu.
Nie, filmy ako Muzika, Občiansky preukaz, Pupendo či Pelíšky do výberu nezaradíme, aj keď sú mimoriadne divácky príjemné.
Ida
(Poľsko, 2013)
Mimoriadny esteticky nakrútený víťaz cudzojazačného Oscara hovorí príbeh pátrania po minulosti dvoch žien, ktoré sú životnými aj generačnými protikladmi. Nevinná Ida sa ide stať mníškou, jej teta posielala na smrť ľudí za socializmu. Ide sa otvára život, jej sekulárnej príbuznej sa dávno uzavrel. Dobové zverstvá môžeme vykonať a prežiť, ale ich emocionálnemu dozajdu sa nevyhneme.
Good Bey, Lennin
(Nemecko, 2003)
Ťažiskom známej tragikomédie s Danielom Brühlom je najmä originálny scenár. Matka hrdinu sa prebudí z kómy po páde režimu a syn, ktorý ju chce ochrániť pred šokom, nedávnu minulosť zakonzervuje v byte, z ktorého sa stáva živé múzeum. Film divácky pútavo reflektuje najmä dynamické zmeny po páde berlínskeho múru, ktorý retardoval prirodzený vývoj spoločnosti.
Životy tých druhých
(Nemecko, 2006)
Silná oscarová dráma prepletá ľudské charaktery v pútavom príbehu. Vyhrotený režim krátko pred úpadkom krvilačne hľadá obete, svoju telesnú aj duševnú potravu. Jeho pohlavári a špióni načrú do života umeleckého páru. S deštruktívnou fascináciou sa ich snažia zničiť, akoby im závideli niečo nimi neuchopiteľné - hlboké a intenzívne vzájomné emócie či vnútornú slobodu.
Kawasakiho ruže
(Česko, 2009)
Kto sú skutoční hrdinovia minulosti? Vina, ktorá vychádza na povrch po rokoch a mení charakterovú mozaiku jednej rodiny je motívom katarzného príbehu plného presvedčivých otázok a odvážneho priestoru na odpovede. Kto mal skutočný prospech z toho, že mladého umelca počas režimu vyštvali z krajiny? Znesieme túto morálnu ambivalenciu aj vo vlastnej rodine?
1984
(Veľká Británia, 1984)
Jediné priame filmové spracovanie prelomového dystopického románu Georgea Orwella prináša také verné stvárnenie totalitných hrozieb, až v toho mrazí. Aj keď už by si určite zaslúžilo novšiu verziu.
Most Špiónov
(USA/Nemecko/India, 2015)
Spielbergova snímka je filmársky konvenčným rozprávaním o očividných a skrytých hrdinoch studenej vojny. Rusko-americkú výmenu špiónov má inkognito zabezpečiť proaktívny právnik zadržaného ruského špióna. Vtedajší svet rozdeľuje oveľa viac ako Železná opona - a to účelom vysvätená ľudská amorálnosť.
Štyri mesiace, tri týždne, dva dni
(Rumunsko, 2007)
Víťaz Cannes, silný film o zakázanom potrate je presvedčivým a ťažkým príbehom o rozhodnutiach, ktoré v určitom type spoločnosti musíme/nemôžeme urobiť, a navždy nás zmenia. Posledné, čo často človeku ostáva, je ďalší človek. Môže to byť spásou aj prekliatím.