StoryEditor

Bartókova baletno-operná premiéra

06.11.2003, 23:00
Po 67 rokoch sa v repertoári Slovenského národného divadla objavuje spoločný projekt opery a baletu, tentoraz venovaný hudbe maďarského skladateľa Bélu Bartóka (1881 -- 1945). Drevený princ -- tanečná hra v jednom dejstve a Hrad kniežaťa Modrofúza -- jednodejstvová opera v maďarskom jazyku.

Po 67 rokoch sa v repertoári Slovenského národného divadla objavuje spoločný projekt opery a baletu, tentoraz venovaný hudbe maďarského skladateľa Bélu Bartóka (1881 -- 1945). Drevený princ -- tanečná hra v jednom dejstve (v choreografii Tamása Juronicsa, umeleckého šéfa Súboru súčasného tanca v Segede) a Hrad kniežaťa Modrofúza -- jednodejstvová opera v maďarskom jazyku (so slovenskými titulkami v réžii Martina Bendíka) sú poctou jednému z najväčších skladateľov 20. storočia. Inscenácia je výnimočná tým, že obe diela s našimi interpretmi hudobne naštudoval János Kovács, šéfdirigent Maďarskej opery v Budapešti, uznávaný bartókovský špecialista v Európe (premiéra 6. a 11. novembra).
Slovenská premiéra baletného príbehu Dreveného princa v podaní baletného súboru SND je o láske krásnej princeznej, ktorá ohrdne princa a zaľúbi sa do drevenej bábiky. Operná jednoaktovka je zase príbehom Judit (Jolana Fogašová, Denisa Hamarová), ktorá kvôli láske k Modrofúzovi (Gustav Beláček, Juraj Peter) opustí rodinu a v temnom sídle postupne odhaľuje jeho tajomstvá ukryté za pomyselnými siedmimi dverami. Napokon kvôli minulosti zabíja prítomnosť. "Všetci, čo sme sa na inscenácii podieľali, sme fascinovaní krásou Bartókovej hudby. Aj keď obe diela vznikli v časovom odstupe šesť rokov a pracoval na nich ten istý libretista Béla Balász, vychádzali z atmosféry svojej doby, keď k životnému pocitu obdobia 1. svetovej vojny patrila úzkosť z budúcnosti, závrat zo šialene sa zrýchľujúceho životného tempa, keď do módy prichádzala mystika a skúmalo sa povedomie psychiky," hovorí Vladimír Zvara, dramaturg SND. Pripomína, že skladateľ si želal, aby sa obe diela uvádzali spoločne. Nejde o zhudobnené rozprávky, ale o náročné témy 20. storočia. Navyše skrytá minulosť je aj dnes témou, ktorá visí vo vzduchu. "Predstavením otvárame dvere medzinárodnej spolupráci, spolupráci dvoch žánrov, ale aj divákovi, ktorý nemá blízko ku klasickému baletnému repertoáru a inklinuje k výsostne modernému divadlu." Scénu a kostýmy vytvorili Zsuzsa Molnár (Drevený princ) a Alexandra Grusková (Hrad kniežaťa Modrofúza).

menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 05:03