StoryEditor

Poplach na Cannes. Kvôli podozrivému batohu evakuovali tisícky novinárov

21.05.2017, 14:54
V sobotu večer začala večerná novinárska projekcia francúzskeho filmu Michela Hazanaviciusa The Redoubtable (Obávaný) s takmer hodinovým meškaním.

Poplach vystrašil Cannes. Dôvod? Pár minút pred plánovaným začiatkom sa v priestoroch kina Debussy našiel podozrivý batoh, kvôli čomu sa museli vyprázdniť vnútorné priestory budovy, ktoré tiež urýchlene opustili všetci dozerajúci pracovníci festivalu. Spoločne s dvomi tisíckami čakajúcich novinárov sa presunuli do bezpečnej vzdialenosti.

Okolie pred budovou sa hermeticky uzavrelo. Situáciu kontrolovali policajti v nepriestrelných vestách so samopalmi v rukách. Našťastie, premietanie sa napriek pôvodným úvahám nezrušilo a početní zástupcovia médií napokon kvitovali pohotové a korektné zvládnutie bezpečnostnej kontroly.

V Cannes je, samozrejme, festival v plnom prúde. Filmy striedajú hviezdy, večierky a párty nasledujú po prominentných večeriach, na paralelne fungujúcom markete sa uzatvárajú zmluvy o snímkach, ktoré sa ešte len budú nakrúcať. Lenže ani na Croisette nie je možné sa odstrihnúť z aktuálneho diania, keďže globálne udalosti zasahujú a ovplyvňujú aj najvýznamnejší filmový festival sveta.

Nákupcovia, distributéri, producenti i majitelia štúdií sa otvorené vyjadrujú, že okrem diania v Cannes ostražité kontrolujú svoje mobily, monitorujúc aktuálnu situáciu okolo Donalda Trumpa. Stuart Ford, šéf veľkej produkčnej a sales spoločnosti IM Global, sa vyjadril pre Variety, že je „tým skoro posadnutý“. „Prvé, čo si ráno zapnem, sú správy. Posledná vec, kým zaspím, je kontrola správ.“ Aj preto veľký záujem u distributérov vzbudil dokument Eugena Jareckeho - Promised Land (Zasľúbená krajina) o pozadí prezidentských volieb v roku 2016.

S veľkou pozornosťou médií sa stretla tiež tlačová konferencia známych producentov Harveya a Boba Weinsteincov a prostredníctvom skypu aj s režisérom a notorickým provokatérom Michaelom Mooreom, ktorý na november pripravuje anti-trumpovsky ladený film v štýle svojho asi najznámejšieho diela Fahrenheit 9|11, za ktoré získal Zlatú palmu v Cannes v roku 2004.

K intenzívnemu sledovaniu horúcich udalosti okolo Trumpa (bezprecedentné prepustenie šéfa FBI Jamesa Comeya a vyšetrovanie bývalého najvyššieho poradcu pre národnú bezpečnosť Michaela Flyna) sa priznal aj Todd Haynes, režisér sympatického súťažného filmu Wonderstruck (Zásah zázrakom): „Neviem, o čo presne ide v týchto prípadoch, ale celkom ma to opantalo. Jednoducho to musím sledovať, čítať a počúvať... Prežívame veľkú dobu, možno nebezpečnú, ale sme jej súčasťou.”

Zdá sa, aspoň podľa zachytených vyjadrení, viac sú z Trumpovho správania a konania zmätení a zneistení Američania. Zvyšku sveta sú nepredvídané kúsky amerického prezidenta povedomé a evokujú paralely na politikov tzv. silnej ruky alebo líderských despotov. „Trump je typickým politikom súčasného sveta – populistický a nezodpovedný. "Tento druh politikov veľmi dobre poznáme”, nechal sa počuť Alexander Rodnansky, producent ruského filmu Neljubov (Neláska), ktorý zatiaľ získal najvyššie hodnotenie u kritikov a patrí medzi vážnych uchádzačov o najvyššie ocenenie.

Netflix vypískali

A neodpustil si ešte ironickú poznámku, že vraj keď sa stretne s americkými kolegami, ktorí sa ho často pýtali na život pod Putinom, tak sa im s úsmevom prihovorí: „Vitajte v našom svete!” Najvyhranenejšie emócie zatiaľ sprevádzali projekciu i tlačovú konferenciu kórejsko-americkej snímky Okja režiséra Bong Joon-hoa. Všetkému udal tón prezident hlavnej poroty Pedro Almodóvar ešte na začiatku festivalu, keď celkom otvorené vyjadril svoje stanovisko, že si „nevie dosť dobre predstaviť, žeby Zlatú palmu mal získať film, ktorý sa nebude uvádzať v kinách na veľkom platne”.

REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Hoci nespomenul názvy, každému bolo jasné, že myslel práve na Okju a Meyerowitz Stories (New and Selected|, dva filmy, ktoré vyrobil Netflix. Keďže ide o absolútnu premiéru streamingoveho gigantu v najprestížnejšej festiavlovej súťaži, oba tituly sa stali symbolom narušenia tradičného filmového biznisu. Jasná stratégia Netflixu vysielať tieto filmy väčšinou len vo svojich platformách a nie v kinodistribúcii, spôsobila rozporuplné reakcie.

Ranné premietanie pre novinárov naviac spočiatku sprevádzali technické ťažkosti, po ktorých sa úvodných 15 minút muselo zopakovať. A stačilo, aby sa na platne znova objavil „Netflix uvádza” a sálou sa niesol piskot a bučanie. Samozrejme, aktéri tlačovej konferencie boli o „problémoch” informovaní a pôsobili, že sú nad celou kauzou povznesení.

„Som šťastný, čo sa ráno prihodilo”, uviedol s úsmevom kórejský režisér, „veď ste mali možnosť vidieť začiatok filmu hneď dvakrát”. Tilda Swinton, ktorá hrá démonickú majiteľku potravinového koncernu, ktorý laboratórne vyšľachtí obrovské domáce prasiatka, aby svet mohol čeliť potravinovým krízam, uviedla o poznanie s vážnejšou tvárou: „Neprišli sme sem, aby sme vyhrali ceny. Prišli sme do Cannes ukázať náš film na jednom z najkrajších a najväčších filmových plátien sveta”.

Historky Meyerowitzovcov druhým filmom Netlixu

Nové a vybrané historky rodiny Meyerowitzovcov režiséra Noaha Baumabacha, ktorý je dôverne známy najmä fanúšikom amerického ultranezávislého filmu. Nad otázkou, prečo prikývol na spoluprácu s Netflixom, len pobavene zdvihol obočie.

Noah Baumbach, Ben Stiller, Emma Thompson, Dustin Hoffman a Adam Sandler. Noah Baumbach, Ben Stiller, Emma Thompson, Dustin Hoffman a Adam Sandler. REUTERS/Eric Gaillard

„A prečo nie? Poskytli mi ohromnú podporu, vôbec mi do práce nezasahovali. Robil som tento film tak, ako všetky ostatné predtým. Samozrejme, rozpočet bol o niečo väčší, ako som bol zvyknutý. Za čo som vďačný, inak by som si nemohol dovoliť také skvelé obsadenie” a pozrel na vedľa sediacich Dustina Hoffmana, Emmu Thompson a Adama Sandlera a Ben Stiller, ďalší top protagonista zábavnej rodinnej kroniky.

REUTERS/Jean-Paul Pelissier

Či Almodóvar zmení svoje rozhodnutie, sa dozvieme o týždeň. Lenže, ako sa vyjadril jeden z členov poroty (podľa Hollywood Reportér pod prísľubom anonymity) na jednej párty, nepovažuje vyjadrenie šéfa poroty za šťastné, pretože „ľudia budú hovoriť, že Zlatá palma nemohla byť udelená tým dvom filmom práve pre jeho slová.”

V pondelok má svoj veľký deň aj Slovensko. V sále Debussy o 16.30 bude svetová premiéra filmu OUT košického rodáka Gyorgyho Krištofa, ktorý sa okrem súťaže v sekcii Un certain regard uchádza aj o Zlatú kameru za najlepší debut.

Peter Nagel (exluzívne z Cannes od umeleckého riaditeľa Art Film Festu)

01 - Modified: 2017-05-18 19:58:11 - Feat.: 0 - Title: V Cannes hviezdia filmy i bezpečnostné zložky 02 - Modified: 2017-05-19 11:35:00 - Feat.: 0 - Title: Róby na Cannes. Monica Belluci tromfla o polovicu mladšie polonahé modelky
01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 02 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 03 - Modified: 2024-12-13 18:28:37 - Feat.: - Title: Chce sa stretnúť s Druckerom a na Slovensko pritiahnuť lekárov. Šéfka Slovákov v zahraničí ukázala plány 04 - Modified: 2024-12-13 15:00:00 - Feat.: - Title: Ďakujeme, že ste nás prijali: Ženy z iných končín sveta o tom ako sa im u nás žije 05 - Modified: 2024-12-13 08:41:54 - Feat.: - Title: Čarovná zima v Turci: Radosť v každom okamihu
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. december 2024 17:37