StoryEditor

Louis Vuitton má vo Viedni ďalší obchod. Na miesto čakal 2 roky

07.01.2013, 12:00
Zatiaľ má dve poschodia venované koženému tovaru a doplnkom a pánskemu oblečeniu, tretie sa dokončuje.

Z rohového domu na kraji viedenskej ulice Tuchlauben je vidieť priamo na predvianočný gýčovitý Kohlmarkt, vyhlásenú nákupnú triedu. Miestna dominanta Stephansdom je na dosah, rovnako ako vyhlásené viedenské bary a reštaurácie. Jeden z tých najznámejších, bar U čiernej ťavy, založený v roku 1618, kde sa Viedenčania schádzajú na pohárik a obložené chlebíky, je dokonca hneď naproti.

Práve tu otvoril pred koncom roka svoj ​​nový obchod francúzsky módny dom Louis Vuitton. Úplne evidentne sa držal zaklínadla všetkých realitných maklérov - lokalita, lokalita, lokalita. "Ohľadom miesta nikdy nerobíme kompromisy. Keď na to perfektné budeme musieť čakať, budeme tí najtrpezlivejší, keď sa naskytne príležitosť, budeme reagovať najrýchlejšie zo všetkých," povedal nám pri slávnostnom otvorení Geoffroy van Raemdonck, šéf Louis Vuitton pre oblasť južnej Európy, kam patrí Viedeň aj Praha. V tomto prípade čakali na rohovú budovu dva a pol roka.

Kozmopolita

Vysoký Belgičan v perfektne padnúcom obleku je jedným z najvyššie postavených manažérov francúzskeho módneho domu. Teraz tu sedí v béžovom kresle a rozpráva, prečo ho to do rakúskeho hlavného mesta stále ťahá. "Študoval som tú vysokú školu, Wirtschaftsuniversität. Rád na to obdobie spomínam. Viedeň sa síce od tej doby trochu zmenila - je o veľa kozmopolitnejšia - ale stále sa tu cítim skoro ako doma."

Pozvoľná premena Viedne v moderné kozmopolitné mesto je aj jedným z dôvodov, prečo sa Vuitton rozhodol vystavať tu druhý obchod. Zatiaľ má dve poschodia venované koženému tovaru a doplnkom a pánskemu oblečeniu, z toho budúceho tretieho sa ozýva hluk z dokončovania stavby. Otvoriť by sa mal v marci. Rovnako ako priestor vedľa obchodu, kde sa budú predávať šperky.

Až sa tak stane, bude viedenský butik ponúkať službu Made to order, teda možnosť výroby na mieru. Ak bude mať zákazník chuť (a peniaze), pokojne si bude môcť objednať rovnaký špeciálny kufor na viedenský Sacher, aký je vystavený na prízemí obchodu. Alebo kufrík do lietadla, do ktorého sa zmestia akurát tak dva krištáľové poháre na šampanské. Taký si objednala jedna zákazníčka a van Raemdonckovi o nej rozprával Patrick-Louis Vuitton, potomok zakladateľa značky, ktorý oddelenie služieb na mieru vedie. Obchodov, ktoré takúto službu ponúkajú, je po celom svete zatiaľ len dvanásť.


Božská trpezlivosť


Prečo vlastne Louis Vuitton potreboval vo Viedni druhý obchod? "V uplynulých niekoľkých rokoch tu začal biznis rásť rýchlym tempom. Dopyt sa zvyšoval od miestnych, ale aj od turistov," vysvetľuje van Raemdonck. Finančné výsledky Louis Vuitton zo zásady nezverejňuje. Známe sú len tržby celej skupiny luxusných značiek LVMH, kam patria aj domy ako Givenchy alebo Fendi. Príjmy divízie módneho a koženého tovaru za minuloročné tri štvrťroky presiahli sedem miliárd eur, čo je o miliardu viac ako v predchádzajúcom roku. Louis Vuitton je pritom zodpovedný za väčšinu týchto príjmov. Kríza ako by pre túto módnu značku jednoducho neexistovala.

"Žiadny trh pre nás nie je problematický. Vždy sa totiž snažíme nájsť styčné body, ktoré by nám umožnili osloviť zákazníkov v danej krajine. Najprv musíme dobre porozumieť prostrediu, do ktorého vstupujeme, a sústrediť sa na tie prvky, ktoré zákazníkov oslovia," odhaľuje van Raemdonck stratégiu značky, ktorej výrobky sú notoricky známe i tým, ktorí módu inak zvysoka ignorujú. Preto tu je vo vestibule onen kufor s tortou Sacher alebo starožitný nábytok z obdobia viedenskej secesie. Vuitton tak šikovne vzdáva hold miestnej kultúre a tradícii a zákazníci na to reagujú.

A tradíciu dokáže Vuitton bezchybne predať. "Nie sme módny dom, sme luxusný dom," zdôrazňuje van Raemdonck. "Módne trendy nás nezaujímajú. Odrážajú sa síce v našich prehliadkových kolekciách, ale jadro našej ponuky zostáva už viac ako sto rokov takmer rovnaké. "V prípade Louis Vuitton je to samozrejme "leather goods", teda kožené výrobky, kam sa radia aj obľúbené kabelky, aj keď najpredávanejšie modely nie sú vyrobené z kože, ale z potlačeného a špeciálne upraveného plátna.

Oblečenie začal Vuitton vyrábať až s príchodom Marka Jacobsa ako kreatívneho riaditeľa v roku 1997. Vo svete módy pritom nie je žiadnym tajomstvom, že oblečenie prezentované na prehliadkach, ktoré je potom vidieť v módnych časopisoch, slúži značkám len ako dobrá reklama. Väčšina zákazníkov si nakoniec do obchodu dôjde na osvedčenú klasiku.



Druhý butik aj v Prahe?


Keď je človek vo Viedni, nemôže si odpustiť porovnaní napríklad aj s Prahou. Podobnosť architektúry i atmosféry starých štvrtí je do očí bijúca. Keď môže mať trojposchodový obchod Viedeň, prečo by ho nemohla mať aj porovnateľne veľká a turistami prekypujúca Praha, kde má značka len jeden butik v Parížskej ulici?

Podobnosť oboch miest pripúšťa samozrejme aj van Raemdonck. Podľa neho dokážu zákazníci v oboch mestách porovnateľne oceniť dobré remeslo a dlhú históriu Louis Vuitton. Takže? Už dlho sa hovorí o tom, že pražský butik sa bude rozširovať. V predvianočnom období sa tu stoja fronty až na ulicu, obchod je takmer stále plný zákazníkov. Akékoľvek špekulácie ale vedenie firmy vždy zúrivo odmietalo, aj keď sa vie, že by väčší butik v Prahe chcelo. "Aktívne hľadáme nové priestory. Praha je pre nás dôležitý trh. Nepočítame ale v mesiacoch. Myslím, že sa butik rozšíri do piatich rokov. Ja osobne ale dúfam, že to bude skôr," zahmlieva opäť van Raemdonck.





Rovnako ako vo Viedni aj v prípade Prahy rozhoduje to, či a kedy sa nájde vhodné miesto, a Vuitton nechce byť nikde inde než v Parížskej, ktorá voľným miestom zrovna neprekypuje. "Zákazníkom v Prahe by sme chceli dopriať rovnako prestížny priestor, ako je tu. Počkáme si na neho, aj keby to malo trvať večnosť. "

Na Slovensku ešte obchod tejto značky nemáme.

ihned.cz

menuLevel = 2, menuRoute = style/moda, menuAlias = moda, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. jún 2024 22:34